۰ نفر

بلایی که استرس مادر بر سر جنین می‌آورد

۱۶ آبان ۱۳۹۷، ۹:۲۴
کد خبر: 313240
بلایی که استرس مادر بر سر جنین می‌آورد

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: استرس و اضطراب باعث بروز دگرگونی هورمونی در مادران باردار می شود و ناهنجاری هایی همچون نارسایی قلبی را در جنین به وجود می آورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سیدرضا کاظمی افزود: استرس و اضطراب سبب ترشح هورمون استرس و کورتیزول در بدن مادر باردار می شود و در مواردی می تواند منجر به زایمان ناگهانی یا حتی سقط جنین ‌شود.

وی اظهار داشت: برخی زنان باردار به دلیل استرس، جنین خود را از دست می دهند یا در صورت تولد، دچار مشکلاتی همچون نارسایی قلبی، ناهنجاری‌های مادرزادی و گریه‌های شدید و ناآرامی می شوند.

کاظمی ادامه داد: دگرگونی‌های هورمونی و فیزیکی در دوران بارداری، سبب زودرنج شدن و آسیب پذیری مادران در برخورد با حوادث و اتفاق‌های استرس زا می‌شود؛ بیشتر زنان باردار در این دوران دچار استرس و افسردگی هستند و به حمایت همه جانبه اعضای خانواده به ویژه همسرشان نیاز دارند.

وی تصریح کرد: هرچه آرامش مادر در دوران بارداری به‌ ویژه چند ماه اول بیشتر باشد، این ناهنجاری‌ها هم کمتر می‌شود و هر چه استرس و نگرانی‌های مادر بیشتر باشد، ناهنجاری‌های نوزادی می‌تواند بیشتر شود.

این متخصص بیماری های کودکان با اشاره به فعال بودن زنان در اجتماع، گفت: با توجه به اینکه بسیاری از زنان شاغل هستند، استرس های زیادی را در محل کار، خانه و دوران بارداری متحمل می شوند؛ به همین دلیل برای کاهش استرس روش‌های آرام سازی ماهیچه‌های بدن نیز می تواند مانع از بروز سقط جنین ناگهانی می‌شود.

وی توصیه کرد: زنان برای جلوگیری از انقباض و سفت شدن عضله‌های بدن، در طول دوران بارداری باید لباس‌های آزاد و بزرگتر از سایز اصلی خود بپوشند، ماساژ عضله‌های بدن، استحمام با آب ولرم، مرطوب و چرب کردن بدن با کرم‌های مرطوب کننده (تحت نظارت پزشک متخصص) نیز می‌تواند سبب نرمی عضله‌ها و جلوگیری از فشار به قفسه سینه و جنین شود.

کاظمی اضافه کرد: یکی دیگر از تمرین‌های آرام سازی ذهن و ایجاد آرامش، فکر کردن به یک وضعیت باثبات و تجسم خود در یک حالت شاد و پرانرژی است، فکر کردن به امواج ساحل، جنگل، کوه، منظره‌ای برفی، یادآوری یک خاطره خوش و گوش دادن به موسیقی مورد علاقه می‌تواند سبب آرامش و برطرف شدن استرس در زنان باردار شود.

به گفته وی، داشتن رژیم غذایی سالم سرشار از میوه و سبزی‌های تازه، پروتئین گیاهی و حیوانی کم چرب، مواد لبنی، خوراک‌های دریایی، دانه‌های آجیل، آووکادو و روغن زیتون به کاهش اضطراب و ترشح هورمون‌های استرس در بدن کمک می‌کند.

کاظمی خاطرنشان کرد: نوشیدنی‌های کافئین دار به دلیل ماهیت خود سبب استرس، بالا رفتن ضربان قلب و بی خوابی می‌شوند، به همین دلیل زنان باردار مصرف قهوه و کافئین را در دوران بارداری باید محدود کنند به ویژه اگر سابقه ضربان قلب بالا و استرس شدید دارند.

وی اظهار داشت: نقش خانواده در کمک به زن باردار برای کنترل و کاهش استرس از اهمیت بالایی برخوردار است، در زمان بروز بلایای طبیعی از دعوا و وارد آوردن استرس شدید به مادر باردار باید خودداری و اگر مادر باردار دچار استرس و بالا رفتن تپش قلب یا شوک شد، باید به سرعت به مراکز درمانی انتقال داده شود.