۰ نفر

عامل اصلی بیماری خاموش چیست؟

۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۲۲:۲۳
کد خبر: 313193
عامل اصلی بیماری خاموش چیست؟

رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هرچند بیماری پوکی استخوان در دوران پیری بروز پیدا می کند، اما ریشه این بیماری در دوران جنینی و کودکی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، پوکی استخوان به عنوان یک بیماری خاموش شناخته می شود، زیرا فرد تا زمانی که به واسطه یک اتفاق ساده با شکستگی استخوان مواجه می شود از آن مطلع نمی شود.

پوکی استخوان بیماری است که در آن بدن بیش از حد توده استخوانی خود را از دست می دهد و آنچه از دست رفته است اغلب جایگزین نمی شود. این بیماری زنان را بیشتر از مردان درگیر می کند.

افشین استوار افزود: تغذیه مناسب مادران در دوران جنینی و شیردهی کودکان عامل مهمی در کاهش ابتلا کودکان به پوکی استخوان است.

وی گفت: هرچند عامل ژنتیک، نقش مهمی در ابتلا به پوکی استخوان دارد اما با تغذیه مناسب به خصوص مواد لبنی و فعالیت های فیزیکی به ویژه در سنین کودکی و جوانی، می توان احتمال ابتلا به بیماری را کاهش داد.

استوار افزود: شکل گیری استخوان، قبل از تولد تا دوران جوانی انجام می گیرد و در این سنین استخوان تشکیل و محکم می شود، از این دوران به بعد شاهد کاهش استحکام استخوان در برخی از افراد هستیم.

** پوکی استخوان در افراد بالای 50 سال، موضوع خیلی جدی است

وی با اشاره به اینکه پوکی استخوان در سنین پیری شیوع بیشتری دارد، گفت: این موضوع در افراد بالای 50 سال به خصوص در زنان، موضوع خیلی جدی است و باید به آن توجه اساسی شود.

استوار ادامه داد که از هر 3 نفر زن بالای 50 سال یک نفر دچار شکستگی می شود. این امار مربوط به دنیا است ولی در ایران هم به همین شکل است. در مردان این آمار کمتر بوده و از هر 5 نفر یک نفر دچار شکستگی می شوند.

رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شکستگی ناشی از پوکی استخوان در زنان خیلی شدید است و به خصوص بعد از سن یائسگی بیشتر مشاهده می شود.

وی ادامه داد که باتوجه به پیرشدن جمعیت کشور، تعداد سالمندان در کشور ما هم روبه افزایش است و به همین دلیل به این بیماری باید توجه جدی تر شود.

استوار با اشاره به اینکه پوکی استخوان بیماری خاموش است، بیان داشت: این بیماری خیلی وقت ها، به موقع تشخیص داده نمی شود و اولین علامت بیماری شکستگی ناشی از آن می باشد.

وی ادامه داد که ما در صدد هستیم هم آگاهی مردم را در این زمینه ارتقا دهیم تا امکان تشخیص به موقع و درمان مناسب فراهم شود و هم به پزشکان و ارائه دهندگان خدمت، اطلاعات کافی برای تشخیص و درمان این بیماری ارائه شود.