۰ نفر

مقام سازمان غذا و دارو اعلام کرد

ترامادول و متادون؛ دلیل 70 درصد مسمومیت ناشی از ترکیبات مخدر

۱۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۹:۱۶
کد خبر: 312145
ترامادول و متادون؛ دلیل 70 درصد مسمومیت ناشی از ترکیبات مخدر

دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو گفت: ترامادول و متادون علت 65 تا 70 درصد مسمومیت های ناشی از ترکیبات مخدر، در مراجعه کنندگان به بیمارستان هاست.

به گزارش اقتصادآنلاین از تارنمای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «یسنا به منش» دلیل مسمومیت بالای متادون را با وجود ممنوعیت عرضه در داروخانه ها، فروش در بازار سیاه و قاچاق اعلام کرد.

وی اضافه کرد: بیشترین مراجعه به دلیل مسمومیت ناشی از ترکیبات مخدر، مربوط به شهر تهران است؛ به طوری که 6 هزار نفر در سال 1396، به دلیل مسمومیت با ترکیبات مخدر به بیمارستان های تهران مراجعه کردند.

به منش ادامه داد: پس از ترامادول و متادون، 20 درصد مسمومیت های ناشی از ترکیبات مخدر مربوط به تریاک، 6 درصد شیشه و بقیه مربوط به مصرف حشیش، هروئین و مرفین است.

وی یادآوری کرد علت مرگ 50 درصد افرادی که با سمومی مانند الکل، قرص برنج، سموم دفع آفات نباتی، جونده‌کش‌ها، سیانور و سرب مسموم شده اند، مصرف قرص برنج بوده که بر پایه اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از 30 درصد افزایش یافت.

به گفته وی، پارسال 640 نفر بر اثر تماس خوراکی یا تنفسی با سم قرص برنج جان خود را از دست دادند.

دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو، اعلام کرد: 122 نفر در سال 1396 به دلیل مسمومیت با الکل جان خود را از دست دادند که این آمار امسال به دلیل مسمومیت دسته جمعی با الکل در برخی استان‌های کشور بسیار بیشتر از پارسال است.

وی اضافه کرد: نکته مهم درمورد مسمومیت با الکل آن است که به محض بروز علائمی مانند بی تعادلی، مشکلات گوارشی، دید برفکی، دوبینی و تاری دید به مراکز درمانی مراجعه شود؛ زیرا با گذشت زمان شرایط فرد مسموم به شدت وخیم می شود و ممکن است به مرگ منجر شود.

به گفته وی بر پایه آمار سازمان پزشکی قانونی سالانه حدود پنج هزار و 600 نفر در کشور بر اثر انواع مسمومیت ها جان خود را از دست می دهند و بیش از 50 درصد موارد مرگ ناشی از مسمومیت، به دلیل عوارض ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و محرک است.

دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو افزود: دومین عامل مسمومیت منجر به مرگ، با شیوعی در حدود 20 درصد، سموم از قبیل سموم دفع آفات نباتی، قرص برنج و جونده کش ها، الکل و متانول، سیانور و سرب است. مسمومیت های دارویی با حدود 13 درصد سومین عامل مرگ ناشی از مسمومیت ها به شمار می رود و مسمومیت با منوکسید کربن با شیوعی مشابه مسمومیت دارویی، در رده بعد قرار دارد.