۰ نفر

بلایی که استامینوفن بر سر کبد می‌آورد

۷ آبان ۱۳۹۷، ۲۲:۵۰
کد خبر: 311330
بلایی که استامینوفن بر سر کبد می‌آورد

مدیر نظارت بر امور دارویی و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: مصرف خودسرانه داروی مسکن(استامینوفن) مسمومیت‌های کبدی را در درازمدت به دنبال دارد.

به گزارش ایسنا، مدیر نظارت بر امور دارویی و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی با بیان این‌که در خصوص کمبود دارو وضعیت لرستان نسبت به سایر استان‌ها و میانگین کشوری مطلوب است، تصریح کرد: تنها در یکی دو قلم کمبود دارو وجود دارد که آن هم مقطعی است.

مومنی در خصوص مسمومیت‌ها گفت: دو نوع مسمومیت حاد و مزمن داریم که نوع حاد سریع دیده می‌شود اما نوع مزمن خاموش بوده و در طولانی مدت خود را نشان می‌دهد به‌عنوان مثال قرار گرفتن فردی در کارخانجات تولید که مواد سمی و آزبست وجود دارد و در این شرایط چنانچه فرد نکات بهداشتی را رعایت نکند اثرات این مواد در درازمدت بصورت بیماری‌ خود را بروز می‌دهد، همچنین مصرف خودسرانه داروی مسکن نظیر استامینوفن مسمومیت‌های کبدی را در درازمدت به دنبال دارد.

مومنی در خصوص مسمومیت دارویی گفت: این مهم زمانی رخ می‌دهد که فرد بیش از اندازه مورد نیاز خود دارو مصرف کند که مصرف می‌تواند خودسرانه و یا بیش از توصیه پزشک باشد.

وی درباره مسمومیت با موادشوینده و پاک‌کننده، خاطرنشان کرد: کودکان و زنان خانه‌دار در معرض این نوع مسمومیت قرار دارند که کودکان به‌علت سهل‌انگاری والدین دچار مسمومیت می‌شوند.

مدیر نظارت بر امور دارویی و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآور شد: همچنین در مواردی دیده شده که زنان خانه‌دار به‌علت وسواسی که در تمیز کردن سرویس‌های بهداشتی دارند مواد شوینده وایتکس را با جوهر نمک مخلوط می‌کنند که در اثر تداخل این دو مواد گاز خطرناکی تولید می‌شود که می‌تواند به ‎ ریه فرد آسیب برساند.