۰ نفر

ردپای مواد آرایشی در بلوغ زودرس

۲۳ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۱۰
کد خبر: 300361
ردپای مواد آرایشی در بلوغ زودرس

متخصص غدد اطفال با اشاره به علل بلوغ زودرس در کودکان و نوجوانان اظهارداشت: وجود تومور در مغز یا تخمدان می‌تواند سبب بلوغ زودرس شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس؛ فهیمه سهیلی پور، متخصص غدد اطفال در ارتباط با بلوغ زودرس در دختران و پسران اظهارداشت: مصرف استروژن خارجی و داروهای خوراکی حاوی استروژن همچنین وسایل آرایشی غیراستاندارد حاوی استروژن می‌تواند سبب بروز بلوغ زودرس در دختران شود.

سهیلی‌پور تأکید کرد: گاهی بلوغ زودهنگام مرکزی بوده و مغز دستور ترشح هورمون از هیپوفیز را می‌دهد همچنین تخمدان‌ها به دلیل کیست تخمدانی و یا تومورهای بدخیم احتمال دارد ترشح استروژن را زودتر انجام دهد لذا بلوغ زودرس باید حتماً توسط پزشک بررسی و منشأ آن مشخص شود.

این متخصص غدد اطفال گفت: اگر منشأ بلوغ زودرس در مغز باشد به ویژه در دختران زیر 6 سال باید MRI مغز انجام داد که این مسأله می‌تواند ناشی از کیست یا تومور در مغز باشد و در پسران نیز این مسأله ضروری بوده که در میان آنها شایع‌تر از دختران است.

وی گفت: اختلال عملکرد در غده فوق کلیه و یا اختلال در بیضه‌ها می‌تواند در پسران سبب بلوغ زودرس شود که افتراق این مسأله توسط متخصص غدد اطفال انجام می‌شود.

سهیلی‌پور تأکید کرد: بلوغ زودرس که در دختران شایع‌تر است اکثر مواقع علت مرکزی داشته و منشأ آن ناشناخته است ولی در پسران اگر بلوغ مرکزی و ناشی از مغز باشد اهمیت بیشتری داشته و باید بررسی شود.