۰ نفر

ترمیم مینای دندان بدون پرکردن +عکس

۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۰:۲۶
کد خبر: 300081
ترمیم مینای دندان بدون پرکردن +عکس

محققان به تازگی موفق به ساخت ماده‌ای شدند که باعث ترمیم مینای دندان می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محققان محصولی را ارائه کردند که با استفاده از فعالسازی فرآیند ترمیم خودکار مینای دندان، دیگر نیازی به پر کردن حفره‌های دندان‌ها و دیگر فعالیت‌های دندانپزشکی نخواهید داشت.

براساس گزارش «گجت‌نیوز»، این محصول بر پایه پپتیدها عمل می‌کند و باعث ترمیم خودکار مینای دندان می‌شود.

محققان این محصول را بر روی پوسیدگی دندانی که به صورت مصنوعی در آزمایشگاه ایجاد شده بود، آزمایش کردند و به طور شگفت‌انگیزی متوجه شدند که حفره‌ها به صورت خودکار از بین می‌رود.

دندان

مینای دندان توسط نوعی از سلول‌ به نام آمیلوبلاست ایجاد می‌شود. این سلول‌ها پروتئین رشد مینا را ترشح می‌کنند و باعث می‌شوند که دندان از لثه بیرون بیاید و به وضعیت نهایی خود در دهان برسد. در انتهای فرایند و پس از اینکه مینای دندان به طور کامل رشد کرد، آمیلوبلاست‌ها دیگر فعالیتی انجام نمی‌دهند و به تدریج پوسیده می‌شوند.

به همین منظور پژوهشگران دانشگاه واشینگتن با تمرکز بر پروتئین‌های تولید شده توسط آمیلوبلاست‌ها، نوعی پپتید را بر پایه این پروتئین ارائه کردند.

طبق گزارش «گجت‌نیوز»، محققان ابراز امیدواری کرده‌اند که محصول آن‌ها در آینده نزدیک به بخشی از عادات روزانه افراد برای نگهداری از دندان‌هایشان اضافه شود و ماده ساخته‌شده به شکل نوعی ژل و یا خمیر، به صورت عمده در دسترس مصرف‌کنندگان قرار بگیرد.