۰ نفر

خطراتی که استرس‌های اقتصادی و معیشتی برای سلامتی دارند

۳۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱:۴۴
کد خبر: 294748
 خطراتی که استرس‌های اقتصادی و معیشتی برای سلامتی دارند

شرایط کنونی اقتصاد و هیجانهای ناشی از آن طی چند ماه اخیر باعث شده تا ضعف آموزش "خود مراقبتی روحی" در جامعه به شدت احساس شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مجتبی آرمند، اظهار داشت: بسیاری از دغدغه‌های ذهنی افراد جامعه این روزها متاثر از فضای اقتصادی کشور است به طوریکه با کوچکترین نوسان قیمت، افراد تحت تاثیر آن قرار گرفته و تنش‌های ذهنی خود را به شکل بدبینی به وضعیت حال و ناامیدی به آینده بروز می‌دهند درحالیکه این نوع نگرش باعث کاهش انگیزه و امید به زندگی می‌شود.

وی تصریح کرد: هرگاه میزان واکنش‌ها بزرگتر از حد واقعی کنش‌ها باشد می‌توان به این نتیجه رسید که افراد نسبت به مراقبت از روان و روحیه خود کم اهمیت شدند بر همین اساس به نظر می‌رسد که زمان رسیده تا گفتمان و فرهنگ "خود مراقبتی روحی" در کشور نهادینه شود.

آرمند ادامه داد: گام نخست مراقبت از روان و روحیه، از خود فرد شروع می‌شود چرا که کنترل ذهن و میزان واکنش به اتفاقات و حوادث، به خود آدمی بستگی دارد به همین دلیل باید با دور شدن از اخبار و رویدادهای پرتنش، کم کردن روابط و اصلاح مراودات با افراد بدبین، بی انگیزه و ناامید از روان و روحیه خود مراقبت کرد.

وی با بیان اینکه خودمراقبتی، مهارتی آموختنی است، افزود: هر فرد با تکیه بر دانش، مهارت، و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می‌کند تا به‌طور مستقل از سلامت خود مراقبت کند، منظور از به‌ طور مستقل، تصمیم‌گیری درباره خود و با اتکا به خود است.

آرمند با تاکید بر اینکه انسان باید مثبت نگر باشد، افزود: چنانچه انسان خود را درگیر افکار منفی کند موجب آسیب روانی بیشتری به خود می‌شود و بر عکس مثبت اندیشی در روحیه تاثیرگذار بوده و شادابی و نشاط را به دنبال دارد.

این مشاور توانمندسازی و مهارتهای فردی اضافه کرد: هنگام هجوم افکار منفی باید به جنبه‌های مثبت موضوع توجه بیشتری شود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. این افکار باید کنترل و هدایت شده باشد و تا زمانی که در جهت اصلاح آن گام برنداریم نمی‌توانیم این افکار را از ذهنمان خارج کنیم.

مجتبی آرمند خاطرنشان کرد: بی تردید یکی از شیوه‌های به دورماندن از استرس‌های اقتصادی و معیشتی و داشتن انگیزه برای ادامه فعالیت‌های کسب و کار، نگرش مثبت و داشتن ذهنی خوشبین است که همه اینها با خود مراقبتی روحی و عاطفی محقق خواهد شد موضوعی با اهمیت که جامعه در این روزهای پرتلاطم اقتصادی و معیشتی باید به طور جدی به آن توجه کنند.