۰ نفر

یک پزشک:

فلزات در بدن نقش اساسی دارند

۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۰:۰۰
کد خبر: 293003
فلزات در بدن نقش اساسی دارند

یک پزشک گفت: آهن، روی، پتاسیم، مس، منگنز، کرومیوم و نیکل از جمله فلزاتی هستند که در حیات بدن نقش اساسی دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، حبیب‌الله مروارید، با اشاره به اینکه فلزات در حیات و سلامت بدن انسان نقشی اساسی دارد گفت: معروف‌ترین فلزی که در بدن به وفور یافت شده و اهمیت بسیاری دارد آهن است.

وی ادامه داد: امروزه مردم شناخت خوبی درباره عوارض کمبود آهن دارند. چرا که کمبود این ماده معدنی در بدن موجب کم‌خونی شده و با ضعف و خستگی که ایجاد می‌کند، فرد خیلی زود به مشکل خود پی می‌برد. اما علائم کمبود دیگر فلزات چندان شناخته نمی‌شوند.

این پزشک با اشاره به اهمیت منیزیم برای بدن افزود: این فلز برای تولید انرژی و حرکت عضلات نیاز است و قابلیت تحریک پذیری اعصاب را بالا می‌برد. در عملکرد چند آنزیم نیز نقش دارد. کمبود این ماده موجب پرش عضلات می‌شود.

مروارید گفت: کمبود منبزیم همچنین موجب کم شدن حافظه، افسردگی، بیش فعالی، اضطراب و زودرنجی و کاهش قدرت عضلات می‌شود. حبوبات، شیر، غذاهای دریایی و تخم مرغ منابع این عنصر هستند.

وی افزود: پتاسیم نیز فلز قلیایی دیگری است که باید به اندازه کافی در بدن وجود داشته باشد. این فلز اسیدیته خون را تنظیم می‌کند. در تعادل آب بدن نیز نقش دارد. خستگی، بی‌خوابی، ضعف عضلانی، یبوست و کاهش قند خود از علائم کمبود آن است.

این پزشک گفت: مس نیز به رشد اعصاب، بافت همپیوندی و مغز کمک می‌کند. کمبود مس موجب ریزش مو، خلل و فرج در استخوان، صدمات قلبی و مرگ قبل از تولد جنین شود. البته کمبود مس نادر است. استفاده از ظروف مسی، می‌تواندنیاز بدن را تامین کند.

مروارید گفت: منگنز نیز برای متابولیسم چربی بسیار مهم است. این عنصر همچنین موجب تعدیل حساسیت عصبی می‌شود. جالب است که این عنصر علاقه مادر به فرزند را افزایش می‌دهد. این ماده همچنین مورد مصرف غده تیروئید است.

وی افزود: روی یا زینک نیز می‌تواند موجب ریزش مو و مشکلات روده شود و در تقویت پوست و ادامه حیات دستگاه ایمنی نقش دارد. کمبود روی همچنین موجب دیر التیام یافتن زخم‌ها می‌شود.