۰ نفر

چرا گردنم ترق تروق می‌کند؟

۱۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۱۶
کد خبر: 291673
چرا گردنم ترق تروق می‌کند؟

صدا دادن مهره‌های گردن یک عارضه‌ی مزمن نبوده و برای آن راه‌های درمانی وجود دارد ولی برای بهبودی آن باید صبور بود. در ادامه به راه‌های درمان صدا دادن گردن اشاره خواهیم کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان، برای افرادی که به هنگام حرکت دادن گردن خود، گردن آن‌ها صدا می‌دهد، در نظر گرفتن کریپتوس درمانی راه حل مناسبی است. با توجه به این که فاصله‌ی کریپتوس از کانال‌های صوتی کم است، صداهای ایجاد شده به راحتی شنیده شده و می‌توانند کمی مزاحمت ایجاد کنند. به خصوص در مواقعی که فرد گردن خود را زیاد حرکت می‌دهد.

صداهای گردن شبیه به صدای ایجاد شده به هنگام شکستن قولنج انگشتان دست می‌باشد. برخی از مردان از قصد، قلنج گردن خود را با چرخاندن آن پس از قرار گرفتن طولانی مدت در یک حالت خاص، می‌شکنند. این صداهای گردن می‌توانند اندکی فشار روی آن را کاهش دهند. برخی از افراد همچنین قولنج کمر، انگشتان پا و مچ پای خود را می‌شکنند. بسیاری از افراد این کار را از روی عادت و بدون اطلاع انجام می‌دهند که با وجود آرام‌بخش بودن آن می‌تواند مضر باشد.

علت صدای گردن

گردن انسان از هفت استخوان مهره گردنی تشکیل شده است. این مهره‌ها بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. این مهره‌ها به‌وسیله ماهیچه‌ها و رباط‌های گردن و پشت حمایت می‌شوند. آن‌ها به انجام حرکات گوناگون گردن کمک می‌کنند. هنگامی که ماهیچه‌های گردن دچار گرفتگی می‌شوند به مهره‌ها فشار وارد می‌آورند. معمولاً ماهیچه‌های یک طرف از گردن دچار این حالت می‌شوند. گرفتگی باعث کوتاه شدن ماهیچه‌ها می‌شود. به این دلیل مهره‌های گردنی را به سمت خود می‌کشند. اگر فردی که دچار این حالت شده سرش را در جهت خلاف گرفتگی ماهیچه‌ها حرکت دهد صدای ترق تروق شنیده می‌شود.

فشار گازها: هر مهره‌ی گردن توسط کپسولی احاطه شده است. این کپسول‌ها با مایع مفصلی پر شده‌اند. وظیفه‌ی این مایع حفظ لغزندگی مهره‌ها است تا گردن بتواند به آسانی حرکت کند. این مایع شامل گازهایی مانند نیتروژن و دی اکسید کربن است. با هر بار پیچش و چرخش گردن فشار وارده بر روی حباب‌های گاز، صدای ترکیدن ایجاد می‌کند. این یکی از دلایل اصلی صدای گردن است و معمولاً آسیبی به مهره‌های گردن نمی‌زند. هنگامی که رباط متصل به پیشامدگی استخوانی مهره‌ها با بعضی حرکات گردن شل بشود، می‌تواند صدای گردن را به وجود بیاورد. آرتروز مهره‌های گردنی هم با حرکت گردن چنین صدایی ایجاد می‌کند. این مورد معمولاً پس از 50 سالگی اتفاق می‌افتد. دیسک میان دو مهره از بین رفته و خاصیت ضربه‌گیری بین مهره‌ها را از دست می‌دهد. در نتیجه استخوان مهره‌ها بر روی یکدیگر مالیده شده و باعث ایجاد درد و خشکی گردن می‌شوند. همچنین با حرکت گردن به اطراف صدای ترق تروق هم ایجاد می‌شود.

 علائم

علائم و نشانه‌های دیگری که ممکن است با صدا دادن گردن همراه باشد عبارت است از:

کاهش دامنه حرکتی: گردن و سر انعطاف پذیری نرمال خود را از دست می‌دهند، مخصوصاً وقتی می‌خواهید با گوش خود شانه‌تان را لمس کنید (خمش جانبی) یا وقتی می‌خواهید با دقت پشت شانه خود را نگاه کنید (چرخش).

سردرد: درد در پشت سر یا گردن که تا پیشانی یا شقیقه امتداد پیدا می‌کند.

درد عضلات: یا التهاب در حین لمس یا فشار دادن عضلات گردن

بی‌حسی یا گزگز بازو: در نتیجه عصب باریکش یا اسپوندیلوز گردن که به ترتیب ناشی از گرفتگی عضلاتی طولانی مدت گردن و افزایش سن هستند و باعث تق تق گردن می‌شود.

برجستگی: برآمدگی یا برجستگی سختی در محل گرفتگی عضلانی قابل لمس است.

قرمز شدن پوست: گاهی اوقات در پوست دور برجستگی عضله قرمز شدن قابل توجه است و پس از حمام با آب گرم بیشتر نمایان می‌شود.

صدا دادن گردن همراه درد: تق تق گردن همراه درد نشانه‌ای است که در ساختار مهره‌های گردن ناهماهنگی‌هایی وجود دارد یا در مفاصل، رباط‌ها یا غضروف آسیب‌دیدگی وجود دارد.

بیماری‌های شدید دیگری نیز وجود دارد که سیستم عضلانی اسکلتی و ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می‌دهند و باعث صدا دادن گردن می‌شوند. بنا به این دلایل، در مواردی که درد شدیدی پس از صدا دادن یا صدای خرد شدن گردن ایجاد شود، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید

درمان سروصدا و تق‌تق گردن

داروها

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی ممکن است التهاب عضله را کاهش داده و درد بیمار را تسکین دهند. درد و التهاب ممکن است در اثر گرفتگی طولانی مدت عضلات ایجاد شوند. شل کننده‌های عضلانی می‌توانند به کاهش اسپاسم و گرفتگی عضلات کمک نمایند.

بریس گردن (گردن بند طبی)

ممکن است گردن بند یا بریس طبی برای بی‌حرکت کردن گردن لازم باشد تا در طول روز برای مدت زمان خاصی استفاده گردند.

ماساژ و جابه‌جا کردن ستون فقرات

در ماساژ ستون فقرات با انجام برخی اصلاحات ساده عملکرد گردن را به حالت عادی خود بازمی‌گردانند و درد آن را کم می‌کنند. متخصصین ما با ماساژ و دست کاری گردن و مفاصل قفسه سینه از خشکی گردن می‌کاهند و باعث افزایش انعطاف پذیری و میزان حرکت آن می‌شوند.

فیزیوتراپی

چندین روش ماساژ و تمرینات مختلفی وجود دارند که متخصص فیزیوتراپ به کمک آن‌ها می‌تواند از میزان خشکی گردن بکاهد، قدرت این قسمت از بدن را افزایش دهد و عملکرد گردن را به حالت اولیه خود بازگرداند. ممکن است قبل از انجام ورزش‌های مخصوص گردن از روش‌های درمانی همچون استعمال گرما یا سرما، ماساژ عمیق بافت‌ها، تحریک الکتریکی و اولتراسوند استفاده شود.

طب سوزنی

طب سوزنی درد ناشی از شکستگی مفاصل گردن را درمان می‌کند و از ۲ طریق به کاهش درد گردن کمک می‌کند. همچنین با افزایش چرخش خون از خشکی گردن و استرس فرد می‌کاهد.

تمرینات ورزشی برای رفع صدای گردن

اغلب در هنگام کار، پشت گردن در موقعیت نامناسبی قرار می‌گیرد، این امر باعث کوتاه شدن عضلات می‌گردد و از حرکات طبیعی گردن جلوگیری به عمل می‌آورد. شما می‌توانید این عضلات را ورزش دهید، سر خود را به سمت جلو پایین آورده به نحوی که چانه شما به قفسه سینه برسد. تا آنجا که می‌توانید، سر خود را در این موقعیت نگه داشته تا عضلات پشت گردن تحت کشش قرار بگیرند، سپس سر خود را به موقعیت قبلی بازگردانید.

حرکت مفصل

هنگامی که مفاصل گردن قادر به حرکت آزادانه نباشند، ممکن است در گردن ایجاد صدا شود. همچنین سفتی عضلات نیز می‌تواند باعث ایجاد درد در گردن شود. به آرامی گردن خود را به منظور کاهش تنش در عضلات تحت کشش قرار دهید. ورزش عضلات گردن می‌تواند جریان خون ناحیه را افزایش داده و باعث تسکین درد افراد شود.

ورزش عضله استرنوکلیدوماستوئی (SCM)

ماهیچه جناغی پستانکی (SCM)، عضله بزرگی است که در دو طرف گردن کشیده شده است. این عضله می‌تواند منشأ بسیاری از دردهای گردن باشد. برای کشش این عضله شما باید سر خود را تا آنجا که ممکن است به یک طرف بچرخانید. ممکن است ناراحتی خفیفی احساس کنید و یا صدای تق تقی را بشنوید، اما به محض احساس درد، کشیدن گردن خود را متوقف کنید. شما می‌توانید برای ایجاد ثبات در سر خود، هنگام چرخش از دست خود کمک بگیرید.