۰ نفر

پروبیوتیک به عنوان مکمل غذایی برای برخی مُضر است

۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۲۶
کد خبر: 291364
 پروبیوتیک به عنوان مکمل غذایی برای برخی مُضر است

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد مصرف پروبیوتیک‌ها در برخی افراد باعث نفخ روده و سرگشتگی مغزی می‌شود و از این مواد باید فقط به‌عنوان دارو استفاده قرار شود نه به‌عنوان یک مکمل غذایی.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سینا پرس،  تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که پروبیوتیک ها برای برخی از افراد مضر هستند. پیش‌ازاین پژوهش‌ها نشان دادند که تعدیل میکروبیوم روده از طریق پروبیوتیک ها می‌تواند نتایج مثبتی برای سلامتی افراد داشته باشد اما نتایج تحقیقات جدید مشخص کرده‌اند که تأثیر پروبیوتیک ها برای برخی افراد نامعلوم بوده و ممکن است مفید نباشد.تحقیقات جدیدی که پژوهشگران کالج پزشکی جورجیا در دانشگاه آگوستا (Augusta) انجام داده‌اند، نشان می‌دهند که مصرف پروبیوتیک‌ها در برخی افراد باعث ایجاد اتصال بین علائم مرتبط با اختلال مغزی، دشواری تمرکز، ضعف حافظه کوتاه‌مدت و رشد بالای باکتری در روده کوچک می‌شود. این پژوهش‌های جدید و نتایج حاصل از آن در مجله مطالعه سیستم گوارش - گاستروانولوژی انتقالی و بالینی (Clinical and Translational Gastroenterology) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

به اعتقاد محققان در برخی افراد درست پس از مصرف پروبیوتیک ها نشانه‌ها و علائمی در مغز و روده به‌صورت نفخ ایجاد می‌شود. ساتیش رائو (Satish Rao) در توضیحاتش نسبت به مصرف پروبیوتیک ها برای برخی افراد گفت: «انبساط یا نفخ شکمی در این افراد پس از مصرف پروبیوتیک ها به طرز چشمگیری سریع اتفاق می‌افتد. این مسئله درست مقابل چشم ما رخ داد.»

پژوهشگران در تحقیقات خود مشخصات متابولیکی گروهی از بیماران را که به‌طور منظم به مصرف پروبیوتیک ها و ماست می‌پرداختند، بررسی کردند و سطح بالایی از اسید دی- لاکتیک (D-lactic acid) را در نمونه خون‌های آن‌ها دیدند. تحقیقات بیشتر نشان داد که تعدادی از این بیماران با مصرف پروبیوتیک ها دچار سرگشتگی مغزی (brain fogginess) می‌شوند.

رائو در این رابطه اظهار داشت: «آنچه ما اکنون می‌دانیم این است که باکتری‌های پروبیوتیک دارای ظرفیت منحصربه‌فرد برای شکستن شکر و تولید اسید دی-لاکتیک هستند؛ بنابراین اگر فردی به مصرف پروبیوتیک ها بپردازد و روده کوچک خود را خانه پروبیوتیک ها کند، این مسئله باعث افزایش اسیدلاکتیک و سرگشتگی مغزی در او می‌شود.»

سال گذشته پژوهش‌هایی توسط محققان دانشگاه نیو ساوت ولز (New South Wales) استرالیا روی موش‌ها انجام‌شده که نشان می‌دادند، پروبیوتیک ها فقط برای حیواناتی با اختلال در سازوکار تنظیم فیزیولوژیکی سلامت روده (grossly dysregulated gut health) مفید است. نتایج این تحقیقات هشدار می‌دهند که درواقع پروبیوتیک ها باعث کاهش میزان حافظه می‌شوند.

پژوهشگران در این رابطه هشدار داده‌اند که برای مصرف پروبیوتیک ها باید احتیاط لازم را در نظر گرفت زیرا ممکن است سلامت فرد به خطر افتد. درواقع پروبیوتیک ها را باید به‌عنوان دارو مصرف کرد نه به‌عنوان یک مکمل غذایی.