۰ نفر

نان مهمترین منبع دریافت نمک در بین ایرانی‌ها است

۱۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۳۲
کد خبر: 283928
نان مهمترین منبع دریافت نمک در بین ایرانی‌ها است

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: نتایج ارزیابی طرح «پایش عوامل خطر تغذیه ای در مواد غذایی صنعتی و صنفی کشور» نشان می دهد که نان مهمترین منبع دریافت نمک در بین ایرانی ها است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، طرح پایش عوامل خطر تغذیه ای در مواد غذایی صنعتی و صنفی کشور یکی از برنامه های انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی است که به صورت مشترک با سازمان غذا و دارو در سال 95 آغاز شده و تا کنون در حال انجام است.
در این طرح تعدادی از عوامل خطر تغذیه ای شامل نمک در مواد غذایی صنعتی و سنتی کشور مورد ارزیابی قرار گرفته است که نتایج این ارزیابی به سازمان غذا و دارو هم ارائه شده است.
براساس نتایج ارزیابی های انجام گرفته، تغییرات بسیار خوبی در دستورالعمل ها و ضوابط وزارت بهداشت در ارتباط با حد مجاز نمک در مواد غذایی انجام گرفته است.
هدایت حسینی اظهار کرد: باتوجه به نوع رژیم غذایی ایرانی ها، بیشترین مقدار نمک دریافتی روزانه ما از طریق مصرف نان است؛ بعد از آن پنیر رتبه دوم و دوغ رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.
وی حدمجاز مصرف روزانه نمک را 5 گرم اعلام کرد و گفت: براساس استاندارد موجود مقدار نمک در نان باید یک درصد باشد که باتوجه به متوسط مصرف روزانه حدود 300 گرم، 3 گرم نمک مورد نیاز بدن از طریق نان تامین می شود.
حسینی مصرف متوسط روزانه نان در کشور را حدود 300 گرم برای هر فرد اعلام کرد و گفت: هرچند تفاوت هایی بین گروه های جمعیتی و سنی وجود دارد اما ایرانی ها به طور متوسط در روز حدود 300 گرم نان مصرف می کنند.
وی بیان داشت: ارزیابی های این طرح نشان داد که بسیاری از نان های موجود در کشور هم، دارای نمک بیش از مصوب سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد است.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، به وجود نمک پنهان در مواد غذایی اشاره کرد و گفت: برخی از انواع نمک دریافتی ما از نوع نمک پنهان در غذاها است که ما آن احساس نمی کنیم، اما بدن ما آنها را دریافت می کند.