۰ نفر

نکات طلایی برای دندان‌هایی سالم

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۳:۲۵
کد خبر: 269809
نکات طلایی برای دندان‌هایی سالم

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مسواک زدن به صورت افقی و با شدت زیاد می‌تواند منجر به تحلیل لثه و حساسیت در نواحی طوق دندانها شود. همچنین بهتر است روی زبان را نیز با مسواک تمیز کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، دکتر رحمانعلی طاهری با اشاره به اهمیت نقش سلامت دهان و دندان در سلامتی افراد، اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماریهای دهان و دندان و رشد جمعیت؛ در سیستم های بهداشتی کشور کودکان زیر 6 سال، کودکان 6 تا 14 سال و زنان باردار و شیرده بعلت احتمال بیشتر بروز بیماری های دهان و دندان و امکان دسترسی بیشتر به آنان بر طبق برنامه‌های موجود به عنوان گروه های هدف برای ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان تعیین شدند.

طاهری در بخش اول این گفتار بر لزوم رعایت بهداشت دهان و دندانها تاکید کرد و اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که برای داشتن لثه و دندانهای سالم باید پلاک‌های میکروبی از سطوح دندانی حذف شوند که استفاده از مسواک نخستین و کاربردی ترین روش برای تمیز کردن دندان‌ها محسوب می‌شود. بنابراین با توجه به اهمیت مسواک زدن در سلامت دهان و دندان باید از همان ابتدای کودکی و درآمدن دندانهای کودک مسواک زدن را آغاز کرد و آموزشهای لازم درخصوص نحوه صحیح مسواک زدن را شروع کرد.

وی آموزش مسواک زدن صحیح به کودکان را امری ضروری دانست و افزود: مسواک هایی با موهای نرم و سطح مقطع گرد برای کودکان مناسب هستند. برای آموزش مسواک زدن صحیح به  کودک، یکی از والدین باید به نحوی پشت سر بچه قرار گیرد که هردو به یک جهت نگاه کنند. کودک در این حالت سر خود را به سمت عقب برده و به بازوی چپ پدر یا مادر تکیه کند. برای این کار باید مسواک به آرامی بر روی سطح داخلی، خارجی و جونده دندانها به طور افقی به حرکت درآید.

نکاتی درخصوص نحوه روش صحیح مسواک کردن کودکان 6 تا 12 سال 

طاهری خطاب به کودکان با سنین بالاتر درخصوص نحوه صحیح مسواک زدن گفت: ابتدا دهان را با آب بشویید، سپس به اندازه یک نخود خمیردندان روی مسواک قرار داده و خمیردندان را به داخل موهای مسواک ببرید. دندانهای بالا و پایین باید جداگانه مسواک شود. مسواک کردن از قسمت عقب یک سمت دهان شروع شده و به ترتیب سطوح خارجی، داخلی و جونده تمامی دندانها مسواک زده شود و به نحوی که سر مسواک دو تا سه دندان را در هر مرحله تمیز کند. هنگام مسواک کردن باید موهای مسواک با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی دندان در محل اتصال لثه و دندان قرار گیرد. بعد از قرار دادن مسواک روی دندان و لثه، ابتدا حرکت لرزشی (حرکات سریع و کوتاه به سمت عقب و جلو بدون جابجایی مسواک) در  محل باید صورت بگیرد و سپس با حرکت مچ دست، موهای مسواک روی سطح دندان از سمت لثه به طرف سطح جونده چرخانده شود.

وی ادامه داد: این حرکت حدود 15 تا 20 بار برای هر دندان باید انجام شود. تمیز کردن سطوح داخلی دندان ها نیز مانند مسواک کردن سطوح خارجی آن انجام می‌شود. برای سطوح داخلی دندان‌های جلو، مسواک را باید به صورت عمود بر روی سطح داخلی دندان‌ها قرار داده و با حرکات بالا و پایین این سطوح را تمیز کرد. برای مسواک کردن سطح جونده، موهای مسواک را در تماس با سطوح جونده قرار داده و کمی فشار دهید تا موهای مسواک به خوبی به داخل شیارهای سطح جونده وارد شود. سپس چند بار مسواک را به جلو و عقب بکشید تا به خوبی تمیز شود.

وی صرفا مسواک زدن دندانها را برای بهداشت دهان کافی ندانست و بر تمیز کردن زبان نیز تاکید کرد و گفت: مسواک زدن به صورت افقی و با شدت زیاد می‌تواند منجر به تحلیل لثه و حساسیت در نواحی طوق دندانها شود. چون خرده‌های مواد غذایی و میکروب‌ها روی سطح زبان جمع می‌شوند، بهتر است روی زبان را نیز با مسواک تمیز کرد. برای این کار مسواک در عقب زبان قرار می‌گیرد و به طرف جلو کشیده می‌شود.

طاهری با اشاره به اینکه تمیز کردن زبان نقش مهمی در از بین بردن بوی بد دهان دارد، افزود: پس از مسواک کردن دندانها و زبان، باید دهان چندین بار با آب شسته شود. وقتی مسواک کردن دندانها تمام شد، مسواک را خوب بشویید و در جایی دور از آلودگی نگهداری کنید. توجه کنید که هیچگاه مسواک خیس را در جعبه سربسته نگذارید؛ چون رطوبت هوای داخل جعبه زیاد شده و رشد میکروب ها را تسریع می‌کند.

طاهری در پایان استفاده از نخ دندان را برای بهداشت و سلامت دندانها ضروری دانست و گفت: سطوح بین دندانی به هیچ وجه با استفاده از مسواک تمیز نمی‌شوند و تنها با استفاده از نخ دندان می‌توان این سطوح را تمیز کرد. نخ دندان، نخ نایلونی مخصوصی است که باید آن را از داروخانه تهیه کرد. نوع نخ دندان بر اساس سهولت استفاده و علاقه شخصی فرد انتخاب می‌شود. هدف اصلی از تمیز کردن نواحی بین دندانی، برداشتن پلاک میکروبی است.