۰ نفر

مدارا با آلرژی بهاری

۲۷ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۰۴
کد خبر: 264562
مدارا با آلرژی بهاری

این روزها بسیاری از افراد جامعه با معضلی به‌ نام آلرژی فصلی دست به گریبانند. قرمزی و تورم چشم، ریزش اشک، گرفتگی بینی، خارش گلو همه و همه مشکلاتی هستند که مبتلایان به آلرژی فصلی را آزار می‌دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، متأسفانه هر چقدر تماس فرد با ماده آلرژی زا بیشتر باشد، این مشکلات بیشتر خواهد شد طوری که گاهی ادامه فعالیت‌های روزمره فرد را مختل می‌کند. این موضوع باعث شده برخی خودسرانه و بدون دانش کافی برای خود دارو تجویز کنند و انواع آنتی هیستامین‌ها با وجود خواب آور بودن به جزو جدایی‌ناپذیر جعبه داروهای‌شان تبدیل شود.

دکتر مریم محلوجی راد فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی در این باره  می‌گوید: آلرژی واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن به برخی عوامل است. آلرژی‌های بهاره معمولاً از نیمه دوم یا اواخر اسفند ماه آغاز می‌شود و تا آخرین روزهای اردیبهشت ماه نیز ادامه می‌یابد. وی می‌افزاید: آلرژی‌های بهاره معمولاً به‌صورت آلرژی بینی و سینوس ظاهر می‌شود و فرد مبتلا، عطسه، آبریزش و گرفتگی بینی و همچنین خارش در ناحیه حلق، بینی و گوش را احساس می‌کند. گاهی هم علائم آلرژی به‌صورت قرمزی و التهاب چشم و اشک ریزش نمایان می‌شود.

به گفته این متخصص، علائم آلرژی فصلی مشابه علائم سرماخوردگی است اما این علائم مانند علائم سرماخوردگی در چند روز بهبود نمی‌یابد. در حقیقت طولانی بودن مدت زمان باقی ماندن علائم آلرژی وجه افتراق آن با بیماری سرماخوردگی محســـــــــوب می‌شود.

دکتر محلوجی راد تأکید می‌کند: بیشتر مبتلایان به آلرژی‌های فصلی به‌دلیل حساسیت به پولن‌های درخت‌های بهاری مانند نارون، سرو، چنار، کاج، زبان گنجشک، اقاقیا، توت و بید دچار علائم دردسرساز و ناراحت‌کننده آلرژی می‌شوند و بعد از اردیبهشت ماه با پایان یافتن گرده افشانی این درخت‌ها علائم آلرژی آنها نیز کاهش می‌یابد.

وی توصیه می‌کند: بهتر است مبتلایان به آلرژی در مواقعی از روز مانند ساعات ابتدایی روز یا هنگام غروب که تراکم گرده‌ها زیاد است کمتر از خانه خارج شوند و هنگامی که در خانه هستند هم کمتر پنجره‌ها را باز کنند.

اگر فردی مجبور است از خانه خارج شود بهتر است با وسیله نقلیه تردد کند و شیشه خودرو هم بسته باشد.

این متخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی با اشاره به اینکه طیف علائم بالینی بیماری در افراد مختلف متفاوت است، می‌گوید: بیماری آن دسته از افرادی که علائم خفیفی دارند معمولاً با مصرف کوتاه مدت آنتی هیستامین‌های خوراکی کنترل می‌شود، اما آن دسته از افرادی که دچار علائم شدیدتری هستند مثلاً انسداد بینی شدیدی دارند که آنها را به اختلال خواب هم دچار می‌کند باید از داروهای دیگری مانند اسپری‌های موضعی استفاده کنند.

تشخیص نوع درمان و دارو تنها برعهده پزشک است و بیمار نباید خودسرانه از داروهای آلرژی استفاده کند. دکتر محلوجی راد معتقد است، درمان نشدن آلرژی‌های شدید می‌تواند به تشدید آسم، اوتیت و سینوزیت منجر شود و کیفیت زندگی بیمار را تحت تأثیر قرار دهد از این رونباید در درمان آلرژی بهاری سهل‌انگاری کرد. وی خاطرنشان می‌کند: متأسفانه در فصول تشدید آلرژی، افرادی که به آسم آلرژی فصلی مبتلا شده‌اند هم مشاهده می‌شوند. این افراد که معمولاً از سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس شکایت می‌کنند، باید درمان را جدی بگیرند. چون اگر درمان بدرستی و کامل صورت نگیرد ممکن است دچار حملات و تنگی نفس شدیدتر شده و نیازمند درمان بیمارستانی شوند. این متخصص در خاتمه توصیه می‌کند: مبتلایان به آلرژی فصلی نباید به هیچ وجه خودسرانه دارو مصرف کنند. آنها باید داروهای تجویز شده توسط پزشک را بموقع و درست استفاده کرده و از مصرف فست فودها و غذاهای حاوی مواد نگهدارنده و مواد افزودنی خودداری کنند.