۰ نفر

چرا مردان دو برابر زن‌ها می‌میرند؟

۳۰ بهمن ۱۳۹۶، ۲۳:۲۳
کد خبر: 253414
چرا مردان دو برابر زن‌ها می‌میرند؟

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت به تشریح علت‌های که باعث می‌شود طبق آمار، مردان دو برابر زنان جان خود را از دست دهند پرداخت و نسبت به کاهش اهدای خون نیز هشدار داد.

ایرج حریرچی به موضوع کاهش اهدای خون در فصل سرما اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به شروع فصل سرما، مراجعه کنندگان برای اهدای خون کمتر می‌شود درحالیکه بیماران نیازمند به خون نمی‌‌توانند از قاعده سرمای هوا پیروی کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، وی ادامه داد: آمار اهدای خون کمی کاهش پیدا کرده است و نیاز هست که اهداکنندگان مستمر و سایر اهداکنندگان برای اهدای خون مراجعه کنند، چرا که معمولا میزان عمل‌‌های جراحی در ماههای آخر سال افزایش پیدا می کند و از مردم درخواست می کنیم که برای اهدای خون مراجعه کنند.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به فرا رسیدن هفته ملی سلامت مردان، گفت: متاسفانه فقط 3 درصد مردان ایرانی هیچ عامل خطری در شیوه زندگی خود برای ابتلا به بیماریهای مزمن غیر واگیر از قبیل سکته قلبی و مغزی و سرطانها ندارند.

حریرچی با بیان اینکه حدود نیمی از مردان مبتلا به چاقی یا اضافه وزن هستند، گفت: چاقی شکمی در مردان بالاتر از زنان است که یک عامل خطر مهم بیماری قلبی عروقی است.

وی با بیان اینکه حدود 89 درصد مردان الگوی تغذیه مناسبی ندارند و کمتر از 5 واحد میوه و سبزی در روز مصرف می‌کنند، گفت: 31 درصد مردان فعالیت بدنی نامناسب دارند، 20 درصد مردان به طور روزانه سیگار می‌کشند 18 درصد مردان فشارخون بالا ، 13 درصد قند خون بالا و 25 درصد مردان کلسترول خون بالا دارند.

حریرچی یادآور شد: مردان 2 برابر بیش از زنان به علت حوادث فوت می‌کنند و سه چهارم موارد فوت در حوادث ترافیکی و چهار پنجم موارد فوت در خشونت‌ها و دگرکشی‌ها مربوط به مردان است.

به گفته وی، در حال حاضر احتمال مرگ مردان در سنین بین 50 تا 74 سال بیش از 40 درصد است که این رقم در زنان کمتر از 30 درصد است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در بین 67 عامل خطر تهدید کننده سلامت، 60 مورد بیشتر در مردان به نسبت زنان باعث مرگ و میر می‌شود و 10 مورد اول، همگی در مردان شایعترند و همچنین از 37 سرطان شایع، 32 مورد در مردان شیوع بالاتری دارند.

به گزارش وزارت بهداشت-حریرچی با بیان اینکه 95 درصد از حوادث شغلی منجر به مرگ و 7 درصد حوادث شغلی غیر منجر به مرگ در مردان رخ می‌دهد، گفت: میزان مرگ و میر ناشی از مصرف سیگار در مردان حدود سه برابر زنان است.

وی افزود: مردان به هنگام بیماری، کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند و در صورت مراجعه نیز کمتر در خصوص وضعیت بیماری و علائم با پزشک صحبت می‌کنند. همچنین مردان تمایل کمتری به بازگو کردن مشکلات روحی و روانی خود با افراد خانواده، دوستان و پزشکان دارند.

به گفته حریرچی سوختگی4.7 درصد مرگ‌های غیر طبیعی در ایران را شامل و در مردان 1.2 برابر زنان رخ می‌دهد و همچنین، غرق شدگی 2.4 درصد مرگ‌های غیر طبیعی در ایران را شامل و مردان 6.7 برابر بیشتر از زنان دچار غرق شدگی می‌شوند.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برق گرفتگی 2 درصد مرگ‌های غیر طبیعی در ایران را شامل و در مردان 7.6 برابر زنان است. مسمومیت با منوکسیدکربن 1.7درصد مرگ های غیر طبیعی در ایران را شامل می شود و در مردان 3.3 برابر زنان رخ می‌دهد.