۰ نفر

بلایی که کپک نان سر کبد می‌آورد!

۸ بهمن ۱۳۹۶، ۲:۱۱
کد خبر: 248072
بلایی که کپک نان سر کبد می‌آورد!

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه مصرف نان کپک‌زده در دام و طیور بر روی گوشت آنها تأثیرگذار است، گفت: کپک نان و سایر مواد غذایی از عوامل خطر بروز سرطان دستگاه گوارش به شمار می‌رود.

منصور رضایی، متخصص تغذیه در ارتباط با مواد غذایی کپک‌زاده و تأثیر آن بر سلامت افراد اظهار داشت: قارچ‌ها یا کپک‌ها در صورت شرایط لازم همچون رطوبت و تاریکی احتمال رشد آنها بیشتر شده و درواقع قارچ‌های کپکی یا آسترژیلوس سلاروس سمی بنام آفلوتوکسین تولید می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی بابیان اینکه سم آفلوتوکسین یکی از فاکتورهای خطر در بروز سرطان‌های دستگاه گوارش ازجمله سرطان کبد به شمار می‌رود، گفت: شرایط نگهداری مواد غذایی باید به صورتی باشد که شاهد رشد این سم در مواد غذایی گوناگون به‌ویژه نان و رب نباشیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه آن بخش از کپک با چشم دیده می‌شود، درواقع بخش اندکی از قارچ یا کپک موجود در آن ماده است، گفت: در صورت مشاهده کپک باید کل آن ماده غذایی دور ریخته شود.

رضایی گفت: بهترین شرایط نان بیش از یک روز در فریزر است و بهتر است حداکثر تا یک ماه این نان مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: نگهداری نان حاوی رطوبت در داخل پلاستیک، یخچال و جای نان و سفره مناسب نیست و این مسئله سبب بروز کپک بر روی نان می‌شود.