۰ نفر

هیچ بیماری از طریق حجاج وارد کشور نشد

۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۷:۳۸
کد خبر: 219635
هیچ بیماری از طریق حجاج وارد کشور نشد

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حج امسال در سلامت کامل و بدون بروز و شیوع هیچ نوع بیماری واگیر به پایان رسید و هیچ بیماری خاصی از عربستان وارد کشور نشد.

محمود نبوی افزود: هیچ بیماری خاصی از طریق حجاج وارد کشور نشده است، البته اوایل که زائران به عربستان رفته بودند، مقداری سرماخوردگی در عربستان و بین حجاج وجود داشت ولی اواخر مراسم حج که زمان بازگشت حجاج بود، میزان شیوع موارد این بیماری نیز بسیار کاهش یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی درباره بروز بیماری آنفلوانزا در بین حجاج گفت: اکنون فصل شیوع آنفلوانزا نیست و از این نظر هیج نگرانی وجود ندارد، البته در اواخر تابستان همیشه مواردی از ذکام و سرماخوردگی مشاهده می شود که بیماری شدید و قابل توجهی نیست.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره اصول بهداشتی که حجاج و اطرافیان آنها باید رعایت کنند، گفت: اگر در موارد تک گیر در بین حجاج سرماخوردگی یا ذکام مشاهده شود، نباید روبوسی کنند ولی بیماری شدید و نگران کننده ای که نیاز به توصیه جمعی باشد، وجود ندارد.

نبوی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به شیوع بیماری وبا در یمن، خطر انتقال این بیماری به کشور وجود دارد یا خیر، توضیح داد: با توجه به سیستم آب آشامیدنی بهداشتی عربستان خطر انتقال این بیماری بسیار پایین است، ضمن اینکه در داخل کشور نیز به علت اینکه شبها هوا سرد می شود، خطر انتقال این بیماری بسیار کم است و از ابتدای امسال نیز هیچ مورد قابل توجهی از این بیماری در کشور نداشته ایم.

وی تاکید کرد: در چند سال اخبر برنامه دقیقی برای کنترل وبا در کشور تدارک دیده شده و آمادگی کامل برای مقابله با این بیماری وجود داشته است اما خوشبختانه با رعایت اصول بهداشت آب و فاضلاب در سه سال اخیر هیچ مورد قابل توجهی از وبا نداشته ایم و امسال نیز چون فصل این بیماری گذشته است، نگرانی وجود ندارد.

نبوی اضافه کرد: به طور کلی از نظر بیماری های واگیر حج امسال، در سلامت برگزار شد و مورد خاصی از بیماری که از ورود آن به کشور نگران باشیم وجود ندارد، البته مواردی از بروز بیماری قلبی و عروقی در بین برخی حجاج که سن بالاتر دارند، وجود داشته است که ربطی به بیماری های واگیر ندارد.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: در داخل کشور نیز در فصل تابستان با هیچ نوع اپیدمی و شیوع بیماری واگیر مواجه نیستیم، بروز مواردی از ذکام و سرماخوردگی در تابستان نیز مثل هر سال در ایران مانند همه کشورها مشاهده شده است که مسئله شدید وقابل توجهی نیست.

نبوی درباره واکسن آنفلوانزای جدید که وارد بازار شده است نیز گفت: واکسن آنفلوانزا هر سال در اواخر تابستان در دنیا تولید و وارد کشورها از جمله کشور ما می شود، تمام واکسن های وارد شده مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است و افرادی که سابقه برخی بیماری ها از جمله بیماری های قلبی-عروقی، دیابت یا بیماری های ریوی دارند یا زیاد سرما می خورند، بهتر است این واکسن را مصرف کنند.

وی افزود: واکسن آنفلوانزا هیج عارضه ای ندارد و هیچ منعی برای مصرف این واکسن وجود ندارد فقط افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند، نباید واکسن آنفلوانزا بزنند.