۰ نفر

شیب صفر درجه‌ای شیوع هپاتیت "سی" در کشور

۱۱ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۵۰
کد خبر: 209523
شیب صفر درجه‌ای شیوع هپاتیت "سی" در کشور

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اقدامات این وزارتخانه در زمینه کنترل شیوع هپاتیت‌ را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا ، دکتر محمود نبوی درباره چگونگی کنترل انتقال هپاتیت "بی" و "سی" از طرف کشورهای همسایه گفت: مطالعات ما در مهمان‌شهرهای ایران و همچنین بررسی‌های کشور افغانستان نشان می‌دهد آمار ابتلا به هپاتیت "بی" در این کشور بالا است؛ به همین دلیل ساکنان مهمانشهرها که بالای ۲۷ سال سن داشته باشند و کارت واکسن نیز نداشته باشند، به صورت رایگان دربرابر ابتلا به هپاتیت "بی" واکسینه می‌شوند. همچنین آن دسته از اتباعی که به صورت ثابت در کشور اسکان یافته یا پروانه اقامت دارند و هنوز واکسینه نشدند واکسن هپاتیت "بی" را دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: بیشتر ساکنان مهمانشهرها سال گذشته واکسینه شده‌اند و امسال نیز قرار است کسانی که باقی مانده‌اند واکسن این هپاتیت را دریافت کنند. درصورت برخورد با کسانی که غیرقانونی وارد کشور می‌شوند، می‌توانیم آنها را واکسینه کنیم. همچنین در میان آنهایی که اقامت ثابت و پروانه اقامت در ایران دارند جستجو  و کسانی که واکسینه نشده‌اند را پیدا می‌کنیم.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره وضعیت درمان بیماری هپاتیت "سی" نیز توضیح داد و گفت: میزان ابتلا به این بیماری در پاکستان بر خلاف افغانستان زیاد است؛ چون افغانستان داروی آن را تولید کرده و اتباع خود را درمان می‌کند. کارخانه‌های داخلی ایران هم داروی هپاتیت "سی" را تولید کرده‌اند و در حال حاضر تحت پوشش بیمه قرار دارد. در مجموع هزینه سه ماه درمان با این دارو ۷۰۰ هزار تومان بیشتر نمی‌شود، اما این دارو برای زندان‌ها رایگان است.

درمان برای هپاتیت"سی"، واکسیناسیون برای هپاتیت "بی"

نبوی با بیان اینکه  واکسن هپاتیت تولید داخل به حد کافی در کشور وجود دارد، اضافه کرد: داروی هپاتیت "سی" برای اتباع خارجی که دفترچه بیمه ایرانیان ندارند، بیمه نمی‌شود. سیاست وزارت بهداشت در زمینه  هپاتیت "سی" درمان و در مورد هپاتیت "بی" واکسیناسیون است. در مورد انتقال این بیماری از کشور عراق نیز مساله‌ای وجود ندارد؛ چون این کشور اتباع خود را واکسینه می‌کند.

وی همچنین به واکسیناسیون گروه‌های پرخطر از طرف وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: ابتدا واکسیناسیون هپاتیت "بی" برای مشاغلی مانند غسال‌ها، آرایشگرها، زندانیان و کسانی که در معرض خطر بودند به کار برده شد. در حال حاضر نیز  واکسیناسیون علیه این بیماری در مراکز درمان معتادان تزریقی در مناطق مختلف کشور شروع شده‌ است. کودکان کار هم اگر در دسترس باشند، مثل  زمانی که در سامان‌سراها هستند و همچنین کارتن خواب‌هایی که در این مراکز حضور دارند نیز واکسینه می‌شوند. پزشکان بدون مرز نیز اگر درخواست کنند این واکسن در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

نبوی تاکید کرد: با توجه به این تمهیدات درباره ورود هپاتیت بی نگران نیستیم. در شروع کار واکسیناسیون این هپاتیت، تعداد ناقلین آن در جامعه ۳.۲ بود، اما امروز به ۱.۵ درصد رسیده‌ است. هپاتیت "سی"  نیز فقط در میان معتادان تزریقی شایع بود که درصد آن ۰.۲ درصد گزارش شده‌ بود. به دلیل انجام اقداماتی مانند کاهش آسیب و همچنین گسترش آموزش، منحنی شیوع هپاتیت "سی" که باشیب تندی بالا می‌رفت، در حال حاضر تخت شده‌ است. امروز داروی این بیماری نیز ساخته شده‌ است و به همین دلیل به دنبال برنامه حذف این هپاتیت هستیم.َ