۰ نفر

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت:

آمار ۵ درصدی ناامنی غذایی در کشور/ قحطی و گرسنگی نداریم

۱۲ آذر ۱۳۹۵، ۸:۴۲
کد خبر: 161609
آمار ۵ درصدی ناامنی غذایی در کشور/ قحطی و گرسنگی نداریم

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، ضمن اشاره به آمار پنج درصدی نا امنی غذایی در کشور، از تدوین برنامه‌ای عملیاتی و بین بخشی برای بهبود این ناامنی دراستان‌های محروم خبر داد.

زهراعبداللهی، در خصوص وضعیت امنیت غذایی در کشور گفت: در آخرین گزارش سازمان فائو اعلام شده است که درحال حاضر ناامنی غذایی در ایران کمتر از پنج درصد برآورد شده و ما مشکلی از لحاظ امنیت غذایی نداریم؛ یعنی ما کشوری نیستیم که قحطی و گرسنگی داشته باشیم. حتی در طول دو دهه گذشته نیز روی مساله سوء تغذیه کار شده و ۷۵ درصد آن کنترل شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: ما مشکل ناامنی به صورت نبود غذا و گرسنگی نداریم؛ بلکه مشکل اصلی ما بیش‌خواری و چاقی، بد خوری و دریافت انرژی بیش از اندازه است.

عبداللهی با بیان اینکه استان‌های محروم و کم برخوردار، از لحاظ امنیت غذایی مشکلات بیشتری دارند، ادامه داد: در استان‌های جنوبی این مشکلات بیشتر است. وزارت بهداشت نیز در استان‌های کم برخوردار، در راستای رفع کمبودهای تغذیه‌ای، با یک برنامه عملیاتی و بین بخشی که درقالب سند ملی تغذیه و امنیت غذایی که به تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی رسیده، برنامه های خاصی را در نظر گرفته است.

عبدالهی تصریح کرد: در این مناطق، بحث توانمندسازی جوامع محلی و درآمدزایی در نظر گرفته شده است تا خانواده بتواند غذای خود را تامین کند. همچنین برنامه‌های مکمل‌یاری و شناسایی خانوارها و زنان و کودکان دچار سوء تغذیه نیز بخش دیگری از این برنامه‌های در حال اجرا است.

به گفته مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، بخش بهداشت در این مناطق به ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای و بهداشتی - درمانی می‌پردازد. همچنین بعد از شناسایی گروه‌های دچار سوء تغذیه، به سازمان‌های حمایتی مثل بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) برای دریافت سبدغذایی رایگان معرفی می‌شوند.

وی یکی از اهداف در نظر گرفته شده در استان‌های کم برخوردار را افزایش پوشش خدمات بهداشتی - درمانی و مراقبت‌های تغذیه‌ای به مردم تحت پوشش شبکه بهداشت و درمان عنوان کرد و افزود: همچنین قرار است با محوریت استانداری، جهاد کشاورزی و بخش‌های درگیر در زنجیره تولید و تامین غذا، یک برنامه عملیاتی مدون طراحی شود تا در بازه زمانی پنج ساله برای بهبود امنیت غذایی این استان‌ها به اجرا درآید.

به گفته مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، این برنامه از حمایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برخوردار است.