۰ نفر

۵ مزیت مجرد بودن برای سلامتی / بیماری هایی که فقط متاهل ها دچار می شوند!

۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۳۶
کد خبر: 676635
۵ مزیت مجرد بودن برای سلامتی / بیماری هایی که فقط متاهل ها دچار می شوند!

زندگی کردن با هم زیر یک سقف، ازدواج و بچه دار شدن، فواید زیادی دارد، اما آیا برای تقریبا نیمی از جمعیتی که مجرد مانده اند، مجرد بودن هم مزیتی از نظر سلامتی به چشم می خورد؟

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ زندگی کردن با هم زیر یک سقف، ازدواج و بچه دار شدن، فواید زیادی دارد، اما آیا برای تقریبا نیمی از جمعیتی که مجرد مانده اند،  مزیت مجرد بودن چیست؟

صرف نظر از اینکه شما مرد هستید یا زن، می توان گفت افرادی که مجرد مانده اند هم مانند افراد متاهل، موارد مثبت و بازخورد های سلامتی موثری در زندگی داشته اند. روابط و دوستی هایی که افراد مجرد در زندگی ایجاد می کنند، در زندگی و سلامتی آن ها، تأثیر قابل توجهی می گذارد. در این رابطه، ما به بررسی مزیت های مجرد بودن می پردازیم.

تحقیقات نشان داده است که افراد زمانی که ازدواج می کنند و رابطه متعهدانه شادتر هستند. احتمال آسیب در برابر حملات قلبی و سرطان روده، کاهش پیدا می کند. همچنین ازدواج و رابطه متعهدانه، باعث افزایش رفاه می شود زیرا به طور کلی، وجود فرزند، حس رضایت از زندگی را افزایش می دهد.


اما آیا مجرد بودن هم بازخوردهای مثبت دارد؟ داده های آماری نشان می دهد که تعداد زیادی از افراد بزرگسال تنها مانده و مجرد هستند. بسیاری از ما به دلیل دستیابی به اهداف شغلی، ازدواج را به تعویق انداخته و موارد دیگری مانند نرخ  بالای طلاق ۴۰-۵۰ درصدی، والدین جدا شده  و دیگر موارد هم، آمار ازدواج را پایین آورده است.

بدون تردید می توان گفت، ازدواج، برای سلامت جسمی و روانی مفید است، اما آیا افراد مجرد از این قاعده  مستثنی هستند؟ آیا با مجرد بودن باید بر روی تمام خوشی ها و روابط دوستانه خود مهر باطل زد؟

خوش اندامی

شاخص توده بدنی (BMI) نوعی اندازه گیری است که تعیین می کند که آیا وزن  شما با قد شما تناسب دارد یا خیر! براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، مشخص شد که افراد متاهل، وزن بیشتری نسبت به دوران مجردی خود دارند.

بر اساس شاخص توده بدنی  ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ ، به عنوان مقیاس وزن سالم محسوب می شود. شاخص توده بدنی از ۹/۲۵ تا ۹/۲۵ به عنوان اضافه وزن تعریف شده است و شاخص توده بدنی ۳۰ و بالاتر از آن هم به عنوان چاقی تعریف شده است.

چاقی

تحقیقات نشان داده است که، زوج های متاهل تمایل بیشتری به مصرف مواد غذایی بیشتری داشته و همچنین، تحرک و ورزش کمتر و در نتیجه، وزن بیشتری دارند.به طور کلی خوش اندامی یک مزیت مجرد بودن است.

بیماری های متاهلین

در مردان و زنان به طور متوسط، تفاوت بین افراد متاهل و مجرد، معادل حدود ۲ کیلوگرم  است که در افراد متاهل، با افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲، مشکلات تنفسی، سنگ های صفراوی و برخی از سرطان ها است و افراد مجرد در رده سلامت بالاتری قرار داشتند.

تنگی نفس می تواند سلامت قلب مردان را تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است برخی مشکلات مربوط به زندگی مشترک به مشکلات قلبی عروقی منجر شود. تحقیقات دیگری در مورد مردان تایید کرده است که ازدواج ، مقیاس های افزایش وزن  را حدود ۱.۴ کیلوگرم نشان می دهد که این موضوع در روزهای پس از پدرشدن هم افزایش می یابد.

تحقیقات در مورد  زنان یائسه در سن ۵۰ تا ۷۹ سال، نشان داد که کسانی که در طول زندگی مجرد مانده بودند، اضافه وزن کمتری داشته و کاهش فشار خون دیاستولیک در آن ها بیشتر بوده است.

رشد روانی و شناختی

اکثر مطالعات در مورد افراد مجرد و کسانی است که زندگی مشترک دارند. یافته ها در این مطالعات نشان داده است افرادی که مجرد بودن ، نه تنها  دچار احساسات بدی نیستند، بلکه در آن ها همچنان رشد روانی و شناختی مشاهده می شود.

تجزیه و تحلیل مطالعات متمرکز بر تک تک افراد در طول زندگی گزارش داد که کسانی که مجرد مانده اند، احساسات منفی کمتری در زندگی فردی داشتند. تحقیقات نشان داده است، در بعضی موارد شناخت فردی مجردها ، بیش از افرادی است که ازدواج کرده اند.

تقویت خلاقیت

با توجه به گزارش مقالات علمی، برخلاف عقیده عموم، مجرد بودن می تواند پیامد های مثبتی هم داشته باشد. در دوران مجردی، میزان بهره وری و خلاقیت شما افزایش پیدا می کند.

دوران مجردی می تواند بهره وری، خلاقیت و نوآوری افراد را افزایش داده و باعث شادی و رضایت  و همچنین، بهبود بسیاری از جنبه های زندگی  می شود. علاوه بر این، دوران مجردی می تواند استرس را کاهش دهد.

تحقیقات منتشر شده در بنیاد شخصیت و روانشناسی اجتماعی، نشان داده است که، جوان سازی، انرژی مجدد، فرصت انعکاس عمیق شخصیت، شناخت خود و ایجاد انعطاف پذیری بدون تکیه بر دیگران، همگی در دوران مجردی ایجاد می شود.

تناسب اندام و لاغری

به نظر می رسد که، افرادی که درگیر روابط متقابل یا ازدواج می شوند، بیشتر دچار عادت های ناسالم  و اشکال در تناسب اندام می شوند. بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله ازدواج و خانواده، مشخص شد، افراد مجرد بیش از زوج های متاهل ورزش می کنند.

درصد بالایی از افراد متاهل، زمان بیشتری را صرف کار کرده و از فعالیت بدنی غافل می مانند. مردان مجرد در مقایسه با مردان متاهل، به طور متوسط ​​۸ ساعت و ۳ دقیقه ورزش را در طول دوره ۲ هفته ای انجام می دهند.

زنان مجرد، نسبت به زنان متاهل، زمان بسیار بیشتری را به تمرین و فعالیت بدنی مشغول هستند. تمام این موارد، برای دستیابی به مزایای بهداشتی  و سلامت بدنی ، بسیار مهم هستند.

در این مطالعه، به طور متوسط، افراد متاهل، به این دستورالعمل ها  نزدیک نشدند. فعالیت بدنی منظم می تواند در تناسب اندام، کنترل وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیگر بیماری ها موثر باشد. همچنین می تواند روحیه شما و شانس طول عمر بیشتر را افزایش دهد.

افزایش ارتباطات اجتماعی

مجرد بودن سبب اجتماعی تر شدن است. افراد مجرد ارتباطات خود را وسیع تر می کنند. همچنین، این افراد در مقایسه با زوج های متاهل، از گروه دوستان خود بیشتر حمایت می کنند.

گروهی از دوستان مجرد، بیشتر از همتایان متاهل خود، با گروه دوستان و خانواده خود، ارتباط اجتماعی دارند. تحقیقاتی که در مجله روابط اجتماعی و شخصی منتشر شده، نشان داده است، در افراد مجرد، روابط بین بستگان، دوستان و همسایگان بزرگسالان، در ارتباط با والدین، خواهران و برادران از افراد متاهل بیشتر بوده و این موضوع، هم در زنان و مردان مجرد یکسان بوده و در آن، شاهد افزایش ارتباطات اجتماعی هستیم.

برخورداری از دایره محکمی از دوستان و خانواده، به طور قطع،  سلامت و طول عمر را افزایش می دهد. تجزیه و تحلیل فرعی در بیش از ۳ میلیون نفر نشان داد که انزوای اجتماعی می تواند از سلامتی کلی گرفته ، تا اضافه وزن و  چاقی تاثیر بگذارد و حتی خطر ابتلا به مرگ و میر را هم افزایش می دهد.

در هر صورت می توان گفت که با وجود تمام این مقایسه ها، شما در هر شرایطی می توانید زندگی خود را در مسیر درست قرار داده و با خیال راحت، از زندگی خود لذت ببرید.