۰ نفر

بهترین روش تربیت فرزندان چیست؟

۳۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۱۵
کد خبر: 675529
بهترین روش تربیت فرزندان چیست؟

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بهترین سبک فرزندپروری سبک مقتدرانه است و در این روش، والدین با صمیمیت و به طور منطقی به خواسته‌های فرزند خود عمل می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، شیرین رشیدی، دکترای فلسفه تعلیم و تربیت و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که تربیت صحیح کودک شامل چه مواردی است،گفت: تربیت انسان دارای ابعاد روانی و جسمانی است، والدین همانگونه که به مسائل جسمانی کودک حساس هستند باید به مسائل روانی فرزندان نیز توجه کنند. در تربیت کودک به حرکت و تحول نیازمندیم و این حرکت باید در مسیر صحیح انجام شود تا کودک را به خودشکوفایی برساند و او را از حالت موجود به حالت رشد حرکت دهد.

وی از ترس و هراس به عنوان اختلالاتی که کودکان به آن مبتلا می شوند، نام برد و گفت: هراس یک واکنش روانشناختی همراه با ترس مداوم و شدید است،مانند هراس جدایی از والدین، هراس از تنهایی و هراس از مرگ.در این میان بسیاری از بچه ها با اختلال ترس مواجهند، مانند: ترس از مدرسه و ترس از محیط هایی غیر از خانه،

دکترای فلسفه تعلیم و تربیت گفت: کودکان تک فرزند که روابط اجتماعی کمتری داشته اند، بیشتر مبتلا به ترس از مدرسه می شوند، تنها بودن این کودکان باعث عدم یادگیری تعاملات اجتماعی می‌شود، والدین باید با افزایش تعاملات اجتماعی با دوستان وخانواده، در رفع این مهم ، کمک کنتده باشند.

وی افزود: بازی و نقاشی دو ابزار خوب برای رهایی از افکار منفی در کودک هستند. گفت‌وگو با کودک نیز از بهترین روشهای دور کردن انواع هراس از کودک است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: تربیت تنها به عوامل بیرونی وابسته نیست بلکه عوامل درونی کودک نیز در این مسئله تاثیر گذار است. وقتی والدین با کودک بازی می‌کنند و هم عرض با تفکرات کودک قرار می‌گیرند، در خلال این گفت‌وگو به بسیاری از مسائل درونی کودک آگاه می شوند.

رشیدی تصریح کرد: ورود به لایه های درونی روانی کودک برای شناخت خشم های فروخفته کودک بسیار کارآمد است.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که چرا صحبت کردن در جمع برای بعضی از کودکان سخت است، ابراز کرد: این کودکان با ترس از قضاوت دیگران روبرو هستند، بهترین راه این است، در این کودکان اطمینان‌بخشی ایجاد کنیم و با تمرین و تکرار و صحبت کردن در حضور والدین و همچنین با تشویق کردن و هدیه دادن اولیا مدرسه به این کودکان، در رفع کمرویی آنان تلاش کنیم.

وی در خصوص کسب عزت نفس در کودکان گفت: عزت نفس یعنی احساس خود ارزشمندی، مسلماً واکنش اعضای خانواده در کسب عزت نفس کودک بسیار تاثیر گذار است، او روش صحیح و به اندازه تشویق کردن کودک را، در ایجاد عزت نفس او بسیار موثر دانست.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که عزت نفس چه تفاوتی با اعتماد به نفس دارد، متذکر شد: اعتماد به نفس به میزان توانمندی های فرد بستگی دارد اما عزت نفس به ابعاد ارزشی شخص باز میگردد.

وی گفت: کمبود عزت نفس در کودکان، احساس شادکامی را در کودکان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رشیدی با بیان انواع سبک‌های فرزندپروری، بهترین سبک فرزندپروری را مقتدرانه دانست که در این روش، والدین با صمیمیت و به طور منطقی به خواسته‌های فرزند خود عمل می‌کنند.

دکترای فلسفه تعلیم و تربیت در پاسخ به این سوال که چرا بعضی از کودکان در ورود به محیط های جدید مانند مهدکودک یا مدرسه دچار هراس و ناراحتی می‌شوند، گفت: باید در کودکان احساس تعلق به محیط ایجاد شود تا احساس راحتی کنند، باید با روشهای صحیح این احساس تعلق را قبل از ورود به محیط جدید و همچنین در روزها وهفته های ابتدایی ورود ،در آنها ایجاد کرد.