۰ نفر

اسکار ترکیه به فیلم ایرانی «یلدا» رسید +عکس

۲۰ مهر ۱۳۹۹، ۲۱:۱۰
کد خبر: 473452
اسکار ترکیه به فیلم ایرانی «یلدا» رسید +عکس

جشنواره بین‌المللی آنتالیای ترکیه، جایزه بهترین کارگردانی بخش مسابقه جهانی خود را به مسعود بخشی برای کارگردانی فیلم «یلدا» اهدا کرد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، پنجاه و هفتمین جشنواره بین‌المللی آنتالیا که به اسکار ترکیه معروف است، جایزه بهترین کارگردانی بخش مسابقه جهانی را به مسعود بخشی برای فیلم سینمایی «یلدا» اهدا کرد.

«یلدا»، سومین ساخته مسعود بخشی، تنها نماینده کشورمان در این دوره جشنواره بود که در بخش مسابقه بین‌الملل آن تنها ۱۰ فیلم انتخاب شده بود.

این فیلم سینمایی از میان فیلم‌های مهم امسال همچون «استقبال بزرگ» منتخب جشنواره کن، «کجا بودی آیدا» منتخب جشنواره ونیز، «گوش کن» برنده شیر طلای فیلم اول و جایزه ویژه افق های ونیز و ‌«پیوندها» فیلم افتتاحیه ونیز به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره آنتالیا به نمایش درآمد و شب گذشته (شنبه ۱۹ مهر) جایزه بهترین کارگردانی مسابقه بین‌الملل را از آن خود کرد.

مسعود بخشی در پیامی ویدیویی، ضمن تشکر از جشنواره و داوران، آرزو کرد «یلدا» بازگوکننده معنای واقعی بخشش برای تماشاگران باشد.

نیکی کریمی، بازیگر و فیلمساز کشورمان در کنار امین آلپر، کارگردان ترکیه‌ای، آدا سالمون، تهیه‌کننده رومانیایی آثاری چون «تونی اردمن»، ساندرا کوگوت، هنرمند عرصه تجسمی و فیلمساز برزیلی و فردریک بویر، مدیر جشنواره ترایبکا و ۲ هفته کارگردان‌های کن، داوران این جشنواره بودند.

«یلدا» به تهیه کنندگی علی مصفا، منتخب هفتادمین جشنواره جهانی برلین، برنده جایزه بزرگ داوران جشنواره ساندنس آمریکا در سال ۲۰۲۰، برنده جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره صوفیه و برنده جایزه بزرگ سینما از مجله اِل، هم اکنون در سینماهای هنروتجربه در ایران در حال اکران است.

داستان این فیلم در مورد مریم کمیجانی، زن جوانی است که به دلیل قتل شوهرش به مرگ محکوم و در شب یلدا به استودیوی یک برنامه زنده تلویزیونی آورده شده است تا از طرف تنها فرزند مقتول یعنی مونا ضیا بخشیده شود اما مجموعه اتفاقات در صحنه و پشت صحنه این برنامه هر دو زن جوان را در چالشی جدی برای تصمیم‌گیری قرار می‌دهد.

بهناز جعفری، صدف عسگری، بابک کریمی، آرمان درویش، فرشته حسینی، فقیهه سلطانی، فروغ قجابگلو، زکیه بهبهانی، رامونا شاه، ساغر صباحی، حسن جودکی، محمد ساربان، کمال هاشمی، ولی الله ریگی، فرهاد فداکار، لیلا شفاعی مهر، محمود ذوالفقاری، نسا افرنگه، مریم خداوردی، بنفشه غفاری، بهنام داوری، سارا والیانی، بهرام افشار و فرشته صدرعرفایی، بازیگران فیلم «یلدا» هستند.

فیلم یلدا