۰ نفر

خوب و بد دلبستگی‌های عاطفی

۱۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۴۹
کد خبر: 464698
خوب و بد دلبستگی‌های عاطفی

فراموش نکنیم تا زمانی که دختر یا پسری در خانه پدری و در کنار پدر و مادر و سایر اعضای خانواده زندگی می‌کند، باید نقش‌های دلبستگی خود را به اعضای خانواده به‌درستی ایفا کند؛ نقش‌هایی که از احساس مسئولیت در مقابل آنها شروع می‌شود تا کمک به برطرف‌کردن مشکلات خانواده.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، اما همین فرزندان، با گذشت سال‌ها و رسیدن به استقلال و خودکفایی برای تشکیل خانواده یا استقلال مالی باید نوع دیگری از دلبستگی را به اعضای خانواده و کسانی که آنها را دوست دارند تجربه کنند. به‌عنوان نمونه، وقتی فرزند به درجه‌ای از رشد و تکامل رسید که بتواند خانواده‌ای جدید داشته باشد، نوع دلبستگی او نیز باید تغییر کند. فرزند باید بداند خانواده جدیدی که تشکیل داده است نیازمند دلبستگی و ایجاد وابستگی‌های جدید است و خانواده پدر و مادر دیگر خانواده اول او نیستند و به‌نوعی یکی از اقوام او هستند و در درجه دوم دلبستگی قرار می‌گیرند. با وجود این به‌نظر می‌رسد، بسیاری ‌از فرزندان و والدین به‌دلیل نبود آموزش‌های درست برای تغییر دلبستگی‌های اجتماعی، موفق نشده‌اند فرزندانشان را برای تغییر دادن اولویت‌های دلبستگی از والدین به خانواده جدید و همسر خود، آماده کنند. معتقدم عده‌ای از فرزندان به‌دلیل نبود این آموزش‌ها و ناآشنا بودن با مفهوم دلبستگی دچار وابستگی‌های بیمارگونه‌ای به اطرافیان و کسانی که آنها را دوست دارند می‌شوند و به این دلیل، در شرایطی که نیاز به دور شدن از وابستگی‌ها و دلبستگی‌های خود دارند نمی‌توانند بین پیشرفت و این دلبستگی‌ها یکی را انتخاب کنند. این موضوع در شرایطی مانند لزوم تحصیل در شهر یا استانی دیگر یا حتی انجام خدمت سربازی می‌تواند به مانعی بزرگ برای این افراد تبدیل شود و برایشان مسائلی را رقم بزند که جبران آن گاهی حتی غیرممکن شود.

عاطفه سردها

به موازات وجود چنین افرادی با دلبستگی‌های بالا، شاهد حضور کسانی هستیم که هیچ دلبستگی یا وابستگی‌ای حتی به اعضای خانواده خود ندارند و در اصطلاح به آنها افرادی با عاطفه سرد می‌گوییم. این افراد به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی هرگز خانواده‌ای نداشته‌اند و هیچ علقه و احساسی بین آنها با اعضای خانواده وجود نداشته‌. از این رو، معتقدم خانواده سالم را باید ازهمه جنبه‌های آن مورد ارزیابی قرار دارد و جنبه‌های عاطفی شاید یکی از مهم‌ترین وجوهی است که باید به آن توجه کرد. تفکر سالم یعنی اینکه ما همه باید در کنار هم باشیم و این در کنار هم بودن می‌تواند به دلایل مختلف و در مقاطع گوناگون دچار اختلال شود.

دلبستگی ایمن و ناایمن

باید بدانیم دلبستگی افراد به پدر و مادر یا اعضای خانواده می‌تواند دارای 2وجه ایمن و ناایمن باشد. در وجه ایمن آن، فرد با احساس دلبستگی به اعضای خانواده احساس امنیت می‌کند و می‌تواند با کمک و مشارکت آنها برخی امور روزانه یا اجتماعی خویش را به‌درستی انجام دهد. اما در دلبستگی ناایمن، در برخی موارد می‌بینیم فرد به افراد خاصی دلبستگی دارد که بی‌خبری از این افراد حتی برای مدت بسیار کمی سبب می‌شود دچار مشکلات روحی و استرس‌های بسیار سنگینی شوند که می‌تواند تبعات منفی زیادی بر روح و روان آنها بگذارد. این وضعیت متأسفانه در بسیاری از مراجعان به مراکز روانشناسی مشاهده می‌شود و ضرورت دارد کسانی که با این علائم روبه‌رو هستند و دلبستگی‌های آنان تا این اندازه ناایمن است باید با مراجعه به روانشناس مشکل خود را برطرف کند.