۰ نفر

استرس کاذب، بلای جان جوانان پس‌ از کنکور

۶ شهریور ۱۳۹۹، ۷:۵۹
کد خبر: 462888
استرس کاذب، بلای جان جوانان پس‌ از کنکور

یک روانشناس گفت: پس از کنکور دورانی پُراسترس محسوب می‌شود که جوانان و خانواده‌های آن‌ها را با خود درگیر می‌کند درصورتی بجز اختلال در جنبه‌های مختلف زندگی چیز دیگری برای ما در پی ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، زهرا لطیفیان  با اشاره به این‌که دوران بعد از کنکور دورانی پُر استرس محسوب می‌شود، اظهار کرد: مخصوصاً درصورتی که ندانید که نتایج این آزمون چه خواهد شد و حس بلا تکلیفی خواهید داشت.

وی ادامه داد: باید بدانید مهم نیست کنکور را چطور پشت سر گذاشته‌اید چراکه در این مرحله استرس هیچ کمکی به شما نمی‌کند؛ اما صحبت کردن در این مورد بسیار آسان‌تر از عمل کردن به آن است.

لطیفیان با بیان این‌که دوران کنکور معمولاً یکی‌از پُر تنش‌ترین دوران‌های زندگی است، عنوان کرد: مطمئناً بخاطرسپردن حجم زیادی از اطلاعات و گوشزد کردن مداوم اطرافیان درخصوص مهم بودن این آزمون و تأثیر آن بر آینده شما، استرس زیادی را به شما وارد کرده است.

این روانشناس با اشاره به این‌که کنکوری‌ها پس از آزمون به سه گروه تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: گروه اول آن‌هایی هستند که بعد از یک عُمر مطالعه و تحقیق، درس خواندن و شاگردی، در آزمون به خوبی حاضر می‌شوند و از حاصل کارکِرد خود بسیار راضی هستند و اینک هم که با آن‌ها حرف می‌زنیم اظهار امیدواری می‌کنند و نسبت به آینده بسیار خوشبین هستند.

وی ادامه داد: گروه دوم افرادی‌اند که دچار شک هستند یعنی نه می‌توانند بگویند حتماً قبول می‌شوند و نه می‌توانند بگویند حتماً مردود می‌شوند و در این وادی سرگردان دست و پا می‌زنند.

لطیفیان با اشاره به این‌که گروه سوم افرادی هستند که اعتقاد دارند در این آزمون موفق نمی‌شوند، افزود: این اشخاص برای شرکت در آزمون به مطالعه در چند هفته پایان بسنده کرده و از همان اول به صورت آزمایشی در این آزمون شرکت نموده و آنقدر به دنبال کسب نتیجه نیستند.

این روانشناس با بیان این‌که کنکوری‌ها باید نکاتی را در نظر داشته باشند، افزود: نخست این‌که چه قبول شوید و چه قبول نشوید استرس‌های قبل‌از آزمون و پس‌از آزمون و پس از انتخاب رشته و قبل از انتخاب رشته و... نه تنها به قبولی شما در کنکور اصلاً کمکی نمی‌کند بلکه یقیناً در قبول نشدن تان مؤثر است، شما چه استرس داشته باشید چه نه اتفاقی که باید می‌اُفتد پس سعی کنید جلوی استرس بیجای خود را بگیرید تا با فکر راحت روزها را سپری کنید و روزگارتان را بخود و خانواده خود تلخ نکنید.

وی افزود: دوم این‌که استرس و نگرانی حجم سنگینی از حافظه را اشغال کرده و بازده ذهنی شما را کاهش می‌دهد، پس یادگیری شما را مشکل می‌کند درصورتی‌که دلتان می‌خواهد قبول شوید راهش این است که مضطرب نباشید و راه‌های مبارزه با استرس و نگرانی را در خودتان تقویت کنید.

لطیفیان عنوان کرد: سوم این‌که بزرگ‌ترین حُسن قبولی در کنکور صرفاً این است که برای یک مدتی تکلیف‌تان روشن می‌شود و از دلواپسی‌های زیادی راحت می‌شوید، اما صرفاً برای یک مقطع کوتاه و تا چشم به هم بزنید باید با کاغذ پاره‌ای که اسمش مدرک است در بازار کار سرگردان بچرخید به امید روزنه‌ای برای ورود در بازار بی سر و سامان کار و اشتغال آن زمان است ک می‌بینید دانشگاه نرفتن مشکلاتش از دانشگاه رفتن کم‌تر است.

این روانشناس تصریحکرد: در صورتی‌که از آن گروه هستید که درس خواندن را دوست دارند و به فتح قله‌های علم در این راه فکر می‌کنند توصیه می‌کنیم حتی درصورتی‌که در کنکور قبول نشدید برای سال آینده برنامه‌ریزی کرده و از همین امروز آستین‌های اراده را بالا بزنید و در در برابر تمام موانع و سختی‌ها سینه سپر کرده و سعی کنید که حتماً در دانشگاه قبول شوید.