۰ نفر

کدام رفتارهای آقازاده‌ها در فضای مجازی حاشیه‌ساز شد؟

۱۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۵۲
کد خبر: 457491
کدام رفتارهای آقازاده‌ها در فضای مجازی حاشیه‌ساز شد؟

عکس با مازراتی و بوگاتی و لامبورگینی می‌گیرند. کیف و کفش‌های مدل به مدل از برندهای لوکس بسیار گران می‌پوشند. پایشان به همه جای دنیا باز شده و از سواحل ترکیه عکس دارند تا شهرهای ایتالیا و حتی برزیل. تفریح، کسب و کارشان است و نوعی از زندگی را به نمایش می‌گذارند که با هیچ کدام از معیارهای ترویج شده از سوی پدرانشان و دیگر مسئولان نظام همخوانی ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، با پرچم آمریکا عکس می‌گیرند، بعضی‌هایشان در خود آمریکا زندگی می‌کنند و در کنار همه اینها از نمایش این زندگی‌ها نیز ابایی ندارند. زندگی مرفه و آرام آنها در شرایط اقتصادی نامناسب کشور در سال‌های اخیر خون خیلی‌ها را به جوش آورده است. اولین نشانه‌های حضور آنها در فضای مجازی با «ریچ کیدز آو تهران» آغاز شد. هشتگی که به بچه پولدارهای تهران اشاره داشت و ابتدا در فیسبوک و بعدها در اینستاگرام و توییتر ترند شد. با ورود آنها به اینستاگرام ناگهان توجه‌ها به سمت قشری از جوانان جامعه ایرانی جلب شد که تا پیش از این، نام و نشانی به این وضوح از آنها و درباره جزئیات زندگی‌شان وجود نداشت. میان بچه پولدارهای تهران، صحبت‌هایی درباره فرزندان سفرا، وزرا، روسا، شهرداران و... در میان بود، اما همچنان به قطعیت اثری از آنها وجود نداشت. رفته‌رفته هر چه فضای اینستاگرام میان ایرانیان بیشتر جا افتاد و هر چه نمایش ثروت و زندگی‌های اشرافی بیشتر برای دیگران جذاب شد، آقازاده‌ها نیز برای نمایش خود فعال‌تر شدند تا از بازار جذب فالوئر اینستاگرام نیز جا نمانند.

با ما لاکچری باشید

کیان علی‌آبادی یکی از آنها بود که با پخش گلچینی از تصاویر اینستاگرام منتسب به او بر سر زبان‌ها افتاد. او که فرزند محمد علی‌آبادی رئیس اسبق تربیت‌بدنی و سرپرست وزارت نفت محمود احمدی‌نژاد بود، عکس‌هایی با مازراتی و پورشه از خود منتشر می‌کرد و می‌گفت «با ما لاکچری باشید».

فرزندان جنجالی 2سفیر

ساشا سبحانی، فرزند احمد سبحانی سفیر سابق ایران در ونزوئلا، نخستین بار با انتشار یک لایو از خود جنجالی شد. حضور ناموجه زنی در این لایو و پشت سر او باعث شد که وقتی پایش به فرودگاه ایران رسید، دستگیر شود. خودش بعدها توضیح داد که این فیلم ادیت بوده و پلیس فتا بعد از بررسی متوجه این موضوع شد. عکس‌های زندگی لاکچری او در خارج از ایران در مدت کمی دست به‌ دست شد و این سؤال به ‌وجود ‌آمد که چرا فرزند سفیر سابق ونزوئلا باید زندگی‌ای آنچنانی با روابط غیراخلاقی داشته باشد و خودروهای چند میلیاردی سوار شود. او را به استفاده از رانت پدرش متهم می‌کردند. بلافاصله بعد از این جنجال‌ها، او عکس‌هایی از خودش در مکه و سوریه و کربلا منتشر کرد. البته ادعا کرد که هر چیزی به‌دست آورده از زرنگی خودش بوده و به پدرش ربطی نداشته است و در نهایت هم در یکی از پست‌هایش خطاب به مخالفان گفت: تا کی می‌خواهید این قدر حسادت کنید؟ اگر نمی‌توانید پول دربیاورید، بروید بمیرید.

این آخرین آقازاده جنجالی در فضای مجازی نبود. ماجرای ازدواج فرزند یکی دیگر از سفرای ایران نیز از اتفاقاتی بود که دوباره نقد آقازادگی، رانت‌خواری و تجمل را در فضای مجازی داغ کرد. عکس‌های عروسی پرزرق و برق امیرحسین مرادیان پسر سفیر ایران در دانمارک بازتاب زیادی داشت و باعث شد انتقادات زیادی به تبلیغ زندگی لاکچری در این شرایط اقتصادی به سمت آنها روانه شود. ماجرا به همین‌جا ختم نشد و عروس این خانواده یعنی آناشید حسینی که در اینستاگرام به ‌عنوان یک مدل، طراح لباس و بلاگر اسلامی و محجبه فعالیت می‌کرد، به این جنجال‌ها واکنش نشان داد و گفت که خانواده من از قشر مرفهی هستند و پدرم شغل اقتصادی آزاد دارد و هرگز در استفاده از وسایل لاکچری محدودیتی نداشته‌ام و اینها متعلق به زمان مجردی من است. که البته باز هم مخاطبان را راضی نکرد. آنها با انتشار کیف و کفش‌های عروس این خانواده که از برندهایی مثل هرمس و با قیمت‌های 100تا 200میلیون تومانی بودند، خواستار پاسخگویی سفیر و فرزندش شدند.

ژن خوب

عبارت «ژن خوب» هم از تیر‌ماه 1396 بر سر زبان‌ها افتاد. اصطلاحی که در یک برنامه اینترنتی به زبان حمیدرضا عارف، پسر محمدرضا عارف، عضو مجلس دهم شورای اسلامی و معاون اول رئیس‌جمهور در دوره اصلاحات، آمد و بعد از آن به یک کلیدواژه انتقادی در ادبیات ایرانیان در فضای مجازی تبدیل شد. حمیدرضا عارف که در آمریکا تحصیل کرده، در این‌باره می‌گفت: هر کسی استعدادی دارد. ممکن است یک نفر ژن خوبی داشته باشد که از پدر و مادرش به او منتقل شده است. من هم افتخار می‌کنم که ژن خوب دارم. از اینجا بود که ژن خوب‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفتند.

از اسب‌سواری تا جشن کریسمس

احمد خمینی پسر سیدحسن خمینی، نوه امام(ره) از دیگر افراد فعال در اینستاگرام است که بعضا انتشار عکس‌هایی از سوی او خبرساز شده است. مثلاً انتشار تصویری از حضور او در مراسم عزاداری امام‌حسین(ع) در جایگاه ویژه شیشه‌ای و جدا از مردم، باعث انتقادات بسیاری به او شد. عکس دیگری که حکایت از تفریح لاکچری او یعنی اسب‌سواری داشت، باز هم انتقادات زیادی را در پی داشت. حضور نوه امام خمینی (ره) و دختر نعیمه اشراقی در خارج از ایران با پوششی متفاوت و فیلم‌ها و عکس‌های او در موقعیت‌های مختلف باز هم انتقاداتی را روانه سبک زندگی این خانواده کرد. خود نعیمه اشراقی نیز با انتشار پستی که در تصویر از عینک دودی‌اش فرمان خودروی لوکس و گران‌قیمتش قابل مشاهده بود، سیبل حملات کاربران فضای مجازی شد. سلوا کی‌نژاد دختر دکتر کی‌نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که صفحه‌ای با تعداد زیادی فالوئر داشت و رسماً زندگی مرفه خودش در آمریکا را به نمایش می‌گذاشت. یکی از عکس‌های او که بدون حجاب، کریسمس را در کنار خانواده‌اش جشن گرفته بود، واکنش‌های شدیدی را در پی داشت. البته او بعد از مدتی صفحه خود را بست.

کمپین« فرزندت کجاست؟»

در همین اثنا بود که یکی از مسئولان خبر داد موجودی حساب آقازاده‌ها در خارج از ایران بیش از ذخایر ارزی کشور است و شمار آقازاده‌های خارج نشین ایران را 5هزار نفر ذکر کرد. وقتی انتقادات به حضور فرزندان مسئولان در خارج از ایران بالا گرفت، کار به جایی رسید که کمپینی در فضای مجازی شکل گرفت با نام فرزندت کجاست؟ افراد زیادی ازجمله محمدجواد ظریف وزیر خارجه، شهیندخت مولاوردی دستیار رئیس‌جمهور، کریمی قدوسی نماینده مشهد، مجتبی ذوالنور نماینده قم، محمدعلی افشانی شهردار تهران، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، محمدعلی وکیلی نماینده تهران، محسن هاشمی رئیس شورای شهر و بسیاری نام‌های دیگر به این کمپین پیوستند. آنها در پاسخ به این کمپین تعداد و اسامی فرزندانشان و محل زندگی و تحصیل آنها را گفتند. که البته کاربران فضای مجازی اغلب از این پاسخ‌ها راضی نبودند و آن را همراه با مخفی‌کاری می‌دانستند.

این رشته سر دراز دارد

این رشته سر دراز دارد و نرگس ربیعی، دختر وزیر سابق کار و رفاه اجتماعی که واردات پوشاک لاکچری او از ایتالیا و شایعات درباره رانت واردات و فروش، سبب شد او  نیز در کانون توجه رسانه‌ها قرار گیرد. در کنار او، الیاس قالیباف فرزند محمدباقر قالیباف به‌خاطر فعالیت‌هایش در فضای مجازی و اتهام‌هایی که به او در استفاده از رانت زده می‌شود، از دیگر جنجالی‌های اینترنتی است. 

همچنین به این فهرست اضافه کنید مهدی مظاهری فرزند طهماسب مظاهری، رئیس‌کل سابق بانک مرکزی در دولت احمدی‌نژاد که در ویدیویی می‌گوید که «فرمانیه‌نشین است و اگر تو خودروی خوب نداری مشکل بچه‌های مردمه؟»

آقازاده شهردار قم هم یکی از متاخرترین افراد جنجالی این قشر است. چند وقت پیش مشخص شد هر 6فرزند آقای مسئول برای زندگی و تحصیل در آمریکا به‌ سرمی‌برند. آقای شهردار هم در جواب اعلام کرد: اگر برخی فرزندان من برای تحصیل علم و دانش به خارج رفته‌اند همگی به‌عنوان سفیران گویا برای نظام بوده‌اند. البته یکی از فرزندان او بعدا در گفت‌وگو با شبکه من و تو اعلام کرد که یک شهروند عادی است و سفیر هیچ جا نیست.