۰ نفر

چگونه هزینه فرصت را در فرزندان مان نهادینه کنیم؟

۱۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۲۴
کد خبر: 456737
چگونه هزینه فرصت را در فرزندان مان نهادینه کنیم؟

بسیاری از کودکان تصمیم های عجولانه ای می گیرند و به عواقب تصمیم های خود فکر نمی کنند. حتی به این موضوع مهم توجه نمی کنند که با انتخاب یک چیز، چه چیزهای دیگری از دست می دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، البته خیلی از بزرگ ترها هم به هزینه فرصت انتخاب های خود فکر نمی کنند و بعد از این که تصمیمی گرفتند، ممکن است پشیمان شوند که چرا این تصمیم را گرفتند و می توانستند تصمیم بهتری بگیرند. مثلاً خیلی ها ممکن است تصمیم بگیرند با پول خود طلا بخرند، اما بعد از مدتی پشیمان شوند که چرا طلا خریدند و می توانستند با همان مقدار پولی که داشتند در بورس سرمایه گذاری کنند و سود بیشتری نصیب شان شود. بنابراین هزینه فرصت طلا خریدن، میزان سود بیشتری است که از سرمایه گذاری در بورس به دست می آمد. یا مثلاً هزینه فرصت دیدن یک فیلم می تواند از دست دادن فیلم دیگری باشد که در همان زمان پخش می شد. پس هزینه فرصت یک اصل مهم در زندگی همه ماست و بهتر است که این موضوع مهم را از کودکی به فرزندان مان بیاموزیم.

در  موقعیت های مختلف زندگی، هزینه فرصت را آموزش دهید

سعی کنید همیشه از فرزندان تان بخواهید که انتخاب های آگاهانه ای داشته باشند و با توجه به هزینه فرصت کارهایشان تصمیم گیری کنند. مثلاً هنگامی که می خواهید به تفریح بروید، می توانید به آن ها بگویید که اگر سینما برویم، رفتن به شهربازی را از دست می دهیم  یا مثلاً هنگامی که می خواهند با پول توجیبی شان یک اسباب بازی بخرند، اسباب بازی دیگری را که دوست داشتند و همان قیمت هم بوده از دست می دهند. یا مثلاً فرض کنید وقت کمی دارید و به پارک می روید؛ حالا کودکان شما باید وقت خود را مدیریت و به این فکر کنند که اگر بیشتر سرسره بازی کنند، کمتر می توانند تاب بازی کنند و ... . پس باید سعی کنند بهترین تصمیم را بگیرند و انتخابی داشته باشند که بیشترین فایده را داشته باشد.

از روش های سرگرم کننده استفاده کنید

برای این که فرزندان تان بیشتر به انتخاب هایشان فکر کنند، می توانید از روش های سرگرم کننده ای مثل کشیدن نقاشی استفاده کنید؛ مثلاً از آن ها بخواهید چند مورد از انتخاب ها و تصمیم گیری هایشان و چند مورد از چیزهایی را که با این انتخاب ها از دست دادند نقاشی کنند. این گونه فرزندان تان یاد می گیرند که با دقت و فکر بیشتری کارهایشان را انجام دهند و به مواردی که از دست می دهند فکر کنند.