۰ نفر

با وجود «کرونا» در تعطیلات نوروزی در خانه چکار کنیم؟

۲۸ اسفند ۱۳۹۸، ۸:۰۰
کد خبر: 425626
با وجود «کرونا» در تعطیلات نوروزی در خانه چکار کنیم؟

یک روانشناس و درمانگر کودک و نوجوان نحوه برنامه‌ریزی برای ایام تعطیلات نوروزی باوجود ویروس کرونا ارائه کرد و گفت: در صورتی که برنامه‌ریزی تعطیلات نوروزی مطابق خواسته‌ها و نیازهای فرزندان نباشد مقاومت، پرخاشگری و عصبانیت به وجود می‌آید و این موضوع باعث افزایش استرس و اضطراب در فرزندان خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، لیلا صادقی  به خانواده‌ها توصیه کرد که باتوجه به شرایط موجود از نادیده‌انگاری ویروس کرونا پرهیز کنند و کرونا را موضوعی جدی بدانند؛ البته بیان این توصیه به معنای این نیست که والدین فاجعه‌انگاری کنند و موجب افزایش اضطراب و استرس فرزندانشان شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه در آستانه ایام عید هستیم، اما مردم نمی‌توانند ایام عید را همانند سال‌های گذشته برگزار کنند، لازم است والدین فرزندان خود را توجیه و سبک زندگی جدیدی را تنظیم کنند و با توجه به شرایط و نیاز افراد خانواده برای ایام عید برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشند. همچنین به جای ایجاد اضطراب و استرس یا ترس از ابتلا به ویروس کرونا در فرزندان، سبک زندگی سالم را به آنها آموزش دهند.

این روانشناس با تاکید بر اینکه باید تغییر سبک زندگی به کودکان آموزش داده شود، گفت: باید به کودکان اینطور توضیح داد که عید نوروزِ امسال نمی‌توان سفر کرد، در این عید نمی‌توان کارهای دسته جمعی و گروهی انجام داد اما می‌توان برنامه‌های تفریحی، آموزشی و خانوادگی دیگری برای تعطیلات تنظیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه فرزندان باید بدانند که ایام تعطیلات تنها به معنای سفر کردن نیست و سبک زندگی جدید به معنای سفر و فعالیت‌های دسته جمعی نیست، تصریح کرد: فرزندان می‌توانند در کنار خانواده‌هایشان فیلم تماشا کنند و فعالیت‌های تفریحی و ورزشی، بازی، کتابخوانی و ... انجام دهند، در این میان والدین باید سعی کنند که انجام هر فعالیتی در این ایام مطابق سلیقه و نیاز فرزندانشان باشد. همچنین خانواده‌ها می‌توانند در پشت بام خانه زیرانداز پهن کنند و دور هم بنشینند و از اوقات خود لذت ببرند. در واقع برنامه‌ریزی در این ایام نیازمند خلاقیت است.   

صادقی ادامه داد: در این ایام که پدران نیز بیشتر در خانه حضور دارند می‌توانند آشپزی کنند و با همسر و فرزندان خود فعالیت‌های مشترکی در آشپزی، شیرینی پزی و... داشته باشند. در واقع نیازی نیست افراد فعالیت خاصی انجام دهند. والدین با کمک فرزندانشان می‌توانند در آشپزی، پختن کیک و درست کردن ژله اوقات خوشی را سپری کنند و حتی اگر کودکان هنگام انجام این کارها موجب خراب شدن کیک یا ژله شدند نیز نباید این موضوع اهمیتی داشته باشد، زیرا هدف از این کارها فعالیت مشترک و با هم بودن است، چراکه فعالیت‌های دسته جمعی موجب کاهش استرس و اضطراب و تقویت رابطه‌ها خواهد شد.

وی همچنین درباره نحوه معاشرت با اقوام و نزدیکان در این ایام اظهار کرد: اگرچه ویروس کرونا وجود دارد و باید مردم در خانه‌ها بمانند اما مردم می‌توانند به جای دید و بازدیدهای حضوری که سالهای گذشته داشته‌اند امسال از طریق تماس‌های صوتی یا تصویری با یکدیگر معاشرت کنند.

این روانشناس با بیان اینکه این ایام فرصت مناسبی برای انجام کارهای عقب مانده است، تاکید کرد: این روزها فرصت بسیار مناسبی برای جبران آسیب‌های رفتاری و روانی است که در گذشته وجود داشته و ما فرصت نداشتیم که در مورد آن با یکدیگر بحث کنیم. اکنون زمانی برای تعامل و مرور خاطرات گذشته برای اعضای خانواده‌ها فراهم شده است. خاطراتی مانند اینکه در آن زمان که تلفن‌های همراه وجود نداشت، والدین یا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها چطور خود را سرگرم می‌کردند؟ طی روز چه کارهایی انجام می‌دادند و چه بازی‌هایی وجود داشته است؟.

این روانشناس در ادامه درباره نحوه تعامل والدین با کودکان در تعطیلات نوروز نیز توضیح داد: در این ایام والدین باید از هوش هیجانی خود استفاده کرده و سعی کنند با فرزندان خود خوب صحبت کنند؛ نظراتشان را بپرسند، با آنها ارتباط بگیرند و به فرزندان خود اجازه صحبت کردن بدهند. 

بنابر اظهارات صادقی، در صورتی که برنامه‌ریزی‌ها مطابق خواسته‌های فرزندان نباشد مقاومت، پرخاشگری و عصبانیت به وجود می‌آید و این موضوع باعث افزایش استرس و اضطراب خواهد شد. ممکن است کودکان و نوجوانان دوست داشته باشند در این ایام با دوستان خود صحبت کنند، والدین باید اجازه دهند که فرزندانشان از طریق فضای مجازی با دوستانشان ارتباط برقرار کنند. 

صادقی معتقد است والدین با یکدیگر رابطه صمیمی و دوستانه‌تری برقرار کنند و برنامه‌ریزی برای تعطیلات نوروز نیز با توجه به شرایط و امکانات خانوادگی تنظیم شود تا همه اعضای خانواده از اوقات فراغتشان بیشترین و بهترین بهره را ببرند و این سبک زندگی جدید پیش آمده را به فرصتی تبدیل کرده و از آن نهایت بهره را ببرند.