۰ نفر

آب در هاون کوبیدن‌های والدین برای خوشحال کردن کودکان!

۲۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۰۶
کد خبر: 415834
آب در هاون کوبیدن‌های والدین برای خوشحال کردن کودکان!

خرید بستنی، تهیه اسکوتر برقی، گرفتن تولد با تزیین آن چنانی؛ هیچ‌کدام از فرزند شما کودکی شادتر نخواهد ساخت.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، این روزها والدین تلاش زیادی برای شاد کردن فرزندان‌شان می کنند. وقتی لباسی مد می‌شود، تلاش می‌کنند آن را بخرند تا فرزند محصل‌شان با شادی آن را پیش دوستان و همکلاسی‌هایش بپوشد! برای تولد، هزینه‌های زیادی می‌کنند چراکه باور دارند این کار باعث شادی فرزندشان می  شود. خرید وسایل مختلف، خوراکی‌های محبوب، بردن  وی به مراکز تفریحی و هزینه‌های فراوان که در همه‌ آن‌ها رد پایی از تلاش برای شاد کردن فرزندان دیده می‌شود. اما آیا واقعا این تلاش‌های ما باعث شده تا فرزندانی شادتر داشته باشیم؟ اگر این گونه است پس باید کودکان و نوجوانان ما بسیار شاد باشند، اما شواهد چندان این موضوع را تایید نمی‌کند. چرا؟

  تصورات اشتباه والدین درباره مفهوم شادی

مفهومی که بسیاری از والدین از شادی در ذهن خود دارند، مفهومی اشتباه است. جدای از تعریف اشتباه، گاهی هم مسیری که والدین برای رسیدن به هدف انتخاب می‌کنند، اشتباه است. در این مطلب به چند اشتباه رایج در این زمینه می‌پردازیم؛ اشتباهاتی که این روزها شیوع بسیار بالایی دارند.

1- شاد کردن برای اجتناب از دلخوری!

خرید اسباب‌بازی جذاب، خوراکی مورد علاقه و فعالیت‌هایی از این دست بیش از این‌که به شادی منجر شوند، از احساس ناراحتی کودک جلوگیری می‌کنند. برای درک این مسئله موقعیتی را در نظر بگیرید که از ترس جیغ و داد و ناراحتی فرزندتان برایش بستنی می‌خرید تا او شروع به بهانه گرفتن نکند. اگر کارهایی را که به منظور شاد کردن فرزندمان انجام می‌دهیم، مرور کنیم، متوجه خواهیم شد که بسیاری از انتخاب‌های ما به همین دلیل است.

2- ناآگاهی از تفاوت شادی با لذت بردن

این روزها بسیاری از افراد شادی را با مفهوم لذت بردن اشتباه می‌گیرند. این افراد تصور می‌کنند که وقتی از موضوعی لذت می‌برند این به معنای شادی است. برای درک بهتر تفاوت شادی با لذت بردن بهتر است به موقعیت‌هایی فکر کنید که غذای خوشمزه‌ای می‌خورید(موقعیت برای لذت بردن) و در مقابل اوقاتی که غذایی معمولی را در جمعی از دوستان نوش جان می‌کنید(موقعیتی برای تجربه شادی). درباره برگزاری جشن‌های تولد پر هزینه این روزها هم باید گفت که این جشن‌ها در غالب اوقات می‌توانند موقعیتی برای لذت بردن باشند و احساس شادی تنها گاهی اوقات در صورت رعایت موضوعاتی دیگر ممکن است به دنبال برگزاری این مراسم به دست آید.

3- درگیر تجملات شدن

شاید این موضوع به چشم شما هم آمده باشد که جشن تولدهای ساده قدیم به نوعی دلچسب‌تر از جشن تولدهای پرزرق و برق این روزها بود. اما چرا؟ متخصصان می‌گویند وقتی افراد متمرکز بر کسب بهترین نتیجه شده اند و تمام تمرکزشان بر فراهم کردن بهترین تزیین، بهترین کیک، بهترین لباس، بهترین عکاس، بهترین هدیه و... است، امکان کسب احساس رضایت و شادی از لحظاتی که در حال تجربه آن هستند، کاهش می‌یابد چراکه اضطراب از این‌که آیا به هدف خود خواهند رسید یا نه، نمی‌گذارد از تجاربی که در فرایند کار کسب می‌کنند، رضایت داشته باشند.

 توجه داشته باشید که کودکان در چنین موقعیت‌هایی به خوبی متوجه اضطراب والدین می شوند و در نتیجه آن‌ها نیز از داشتن شادی در چنین جشن‌هایی محروم می‌شوند.

4-انکار شکست برای احساس شادی

حمایت بیش از حد از کودکان و دور نگه داشتن آن‌ها از درد و رنج می‌تواند فرصت یادگیری این‌ را که چطور می‌توان با احساسات ناخوشایند کنار آمد، از کودکان بگیرد و این مسئله در طولانی مدت خود احساس شادی را کاهش می‌دهد. برخی از والدین تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا حواس کودک‌شان را از موضوع ناخوشایند دور کنند و اگر مشکلی پیش آمده با دادن وعده‌های پشت سر هم، او را راضی نگه دارند؛ اسباب‌بازی می‌شکند، برای این‌که کودک دیگر گریه نکند، به او وعده خرید اسباب‌بازی دیگری می‌دهند، لباسش خراب شده، به او می‌گویند که تو فقط ناراحت نباش، من خودم درستش می‌کنم و... . این سبک برخورد،   پیام اشتباهی را به کودکان می‌دهد؛ این‌که احساس غم و ناراحتی داشتن، ایراد دارد و برای دوری از آن باید تلاش کرد اما فرار از احساسات ناخوشایند به کودکان فرصت آموختن روش‌های کنار آمدن با آن‌ها را نمی‌دهد. در عوض اگر وقتی کودک ما از شکستن اسباب‌بازی‌اش ناراحت است، با او همدلی کنیم، به او اجازه بروز هیجاناتش را بدهیم و در مورد اتفاقی که افتاده بدون این‌که وعده‌ای به او بدهیم با او حرف بزنیم، کودک آرام آرام یاد می‌گیرد این بخش از تجربیات خود را هم بپذیرد.

 یادتان باشد برای شاد بودن لازم است یاد بگیریم که احساسات ناخوشایندمان را مدیریت کنیم، در غیراین‌صورت با وقوع حوادث ناخوشایند، احساس شادی دیری نخواهد پایید.