۰ نفر

افزایش پدیده ازدواج ‌های نامتعارف؛

ازدواج از نوع دوم!

۱۴ بهمن ۱۳۹۸، ۸:۰۷
کد خبر: 414355
ازدواج از نوع دوم!

در سال‌های اخیر آمار ازدواج در کشور روند کاهشی داشته اما بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال پدیده جدیدی در حال وقوع است به‌طوری که آمارها حکایت از این دارد تمایل افراد مجرد به ازدواج با کسانی که سابقه تأهل دارند بالاتر رفته تا جایی که ازدواج دختران مجرد با مردانی که قبلاً ازدواج کرده اند از 2.1 درصد کل ازدواج‌ها در سال 92 به رقم 6.9 درصد در سال 1397 رسیده یعنی این قبیل ازدواج‌ها بیش از سه برابر رشد داشته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، البته در این میان تمایل مردان مجرد هم به ازدواج با زنانی که قبلاً ازدواج کرده‌اند، افزایش یافته و از یک درصد در سال 1392 به رقم 4.9 درصد در سال 1397 رسیده است. حال این سؤال مطرح می‌شود چرا بسیاری از مجردها دیگر تمایلی به ازدواج با فرد مجرد ندارند و دیگر اینکه روز‌به‌روز آمار ازدواج مجردها با افرادی که قبلاً سابقه ازدواج داشته‌اند در حال افزایش است؟

یک جامعه شناس با اشاره به اینکه چنین ازدواج‌هایی در گذشته هم وجود داشته‌اند می‌گوید: به‌دلیل نیاز اقتصادی از دیرباز چنین ازدواج‌هایی وجود داشت ولی این روزها با سخت‌تر شدن شرایط ازدواج، مسائل اقتصادی بسیار حاشیه ساز و مهم شده و شاهد ازوج‌هایی با اختلاف سنی بالا هستیم که طرفین هم از ازدواج راضی هستند. می‌بینیم دختری 30 ساله با مردی 60 ساله با سابقه تأهل، ازدواج می‌کند و هیچ مشکلی هم ندارد. به‌گفته مریم یوسفی، افراد این روزها می‌خواهند در لحظه زندگی کنند و در کم‌ترین زمان ممکن به خواسته‌های خود برسند. پسرهای جوانی که بیکار هستند ولی در عین حال ظاهر خوبی دارند، می‌دانند که اگر 70 سال هم کار کنند نمی‌توانند ماشین مورد علاقه خود را بخرند، در این میان راحت‌ترین و کوتاه‌ترین راه را انتخاب می‌کنند و با زنی 20 سال بزرگ‌تر از خود ازدواج می‌کنند تا بتوانند براحتی به آرزوهای خود دست پیدا کنند. خیلی هم راحت با قضیه کنار می‌آیند، فقط بجای اینکه همسری همسن و سال خودشان در کنارشان راه برود زنی جایگزین می‌شود که مطلقه و مسن‌تر است اما تمامی شرایط رسیدن به ایده‌آل‌های زندگی را دارد. او در ادامه می‌افزاید: این پدیده پسر یا دختر نمی‌شناسد و اکثراً هم طبقه پایین جامعه را نشانه می‌گیرد. تقریباً می‌توان گفت که کمتر دختر و پسر پولداری سمت این قبیل ازدواج‌ها می‌روند. جالب اینجا است که این مقوله در کشور ما حل شده و در خیلی از موارد وقتی وارد رستوران می‌شوید نمی‌توانید روابط را تشخیص دهید. از خود سؤال می‌کنید که این دو نفر پدر و دختر هستند یا زن و شوهر که عاشقانه دست در دست هم به رستوران آمده اند؟!

این جامعه شناس با تأکید بر اینکه مهم‌ترین فاکتور در این میان، بیکاری و مسائل اقتصادی است، می‌گوید: در خیلی موارد دختران جوان با مردهایی مسن ازدواج می‌کنند و سریع هم بچه دار می‌شوند چون می‌دانند که در زمان کوتاهی مرد به‌دلیل کهولت سن فوت کرده و فرزندش از اموال ارث کلانی خواهد برد. دلیل این ازدواج کاملاً مشهود است و چیزی جز نیاز مالی نمی‌تواند باشد. متأسفانه شکاف طبقاتی و مشکلات اقتصادی هر روز در حال بیشتر شدن است. خیابان‌های پایتخت مملو از ماشین‌های بسیار مدل پایین و مدل بالا هستند. بنابراین طبیعی است که همه افراد دوست دارند پیشرفت کنند و همه هم دنبال راحت‌ترین و سریع‌ترین راه ممکن هستند. به‌گفته این جامعه شناس حتی گاهی اوقات مشاهده می‌شود که برخی از جوانان فقط با هدف کسب درآمد بیشتر به‌دنبال ازدواج با زنان مسن پولدارهستند تا از این طریق زندگی را اداره کنند ومتأسفانه این پدیده بتدریج در حال گسترش است.

یوسفی با اشاره به‌عامل دیگری که در جهش آمار ازدواج مجردها با افرادی که سابقه ازدواج داشته‌اند، می‌گوید: گزارش‌ها نشان می‌دهد که فاصله سنی برخی از این افراد به 20 سال هم می‌رسد به‌همین دلیل خیلی از دختران ترجیح می‌دهند با مردان متعهدی که تجربه ازدواج و سن بالا دارند ازدواج کنند تا خیانت نبینند.