۰ نفر

چگونه با معلولان زندگی کنیم؟

۲۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۵۵
کد خبر: 395003
چگونه با معلولان زندگی کنیم؟

ناآگاهی از نحوه برخورد صحیح با معلولان گاه باعث می‌شود دیگران از این افراد فاصله بگیرند، تا مبادا آسیبی به آنها بزنند. معلولیت گاهی ناخواسته یک مانع اساسی و بزرگی را در ایجاد یک رابطه خوب با دیگران فراهم می‌کند.

اگر خانواده،فرد معلول را یک فرد ناتوان ببیند،این نگاه قطعا احساس ناتوانی را به او تلقین می‌کند اما برعکس در برخی خانواده‌ها طوری با یک فرد معلول مانند افراد عادی جامعه برخورد می‌کنند که فرد معلول به هیچ عنوان احساس نقص‌عضو  یا کمبود خاصی نمی‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، در این شرایط او تلاش می‌کند مانند بقیه افراد در جامعه (با کمی تفاوت) ظاهر شود، برای کمبودهای خود جنگیده و نواقص را با تلاش بسیار زیاد خود جبران کند. در این مقاله جوانب مختلف ارتباط با معلولان را بررسی کرده‌ایم.

معلولان مانند سایر افراد جامعه دارای احساس و هیجان هستند

اینکه جامعه معلولان را از بقیه افراد در جامعه جدا بدانید، به‌نظر اخلاقی نمی‌رسد. زیرا معلولان هم مانند سایرین دارای احساس بوده و درک و فهمی مانند بقیه دارند. البته به‌دلیل محدودیت‌هایی که دارند، نسبت به دیگران از حساسیت بیشتری برخوردارند و ممکن است به رفتار و گفتار دیگران واکنش افراطی نشان دهند.

دغدغه‌های زندگی با یک فرد معلول

خانواده وظیفه دارد تا حد امکان شرایطی را فراهم کند تا فرد معلول در خانواده کمبودی احساس نکند و بتواند با شرایط عادی جامعه پیش برود اما معمولا خانواده‌های افراد معلول با دغدغه‌ها و مشکلات زیادی در این میان دست‌و‌پنجه نرم‌می‌کنند. مشکلات حرکتی، ناتوانی در حضور فرد معلول در محیط‌های مورد علاقه، مشکل استحمام، مشکل استفاده از وسایل نقلیه عمومی و... همه می‌تواند از جمله مسائل زندگی با معلولان به حساب آید.

آیا قصد ازدواج با یک فرد معلول را دارید؟

ازدواج با فرد معلول با چالش‌ها و مشکلات متعددی روبه‌رو است. اگر قصد ازدواج با فردی که دارای معلولیت است، دارید، مسائلی مانند مشکلات حرکتی موجود، محدودیت‌های بیرون‌رفتن با هم، نگاه اطرافیان، طعنه زدن فامیل و... می‌تواند چالش‌های ازدواج شما با بیمار معلول باشد.

شما باید به‌عنوان یک فرد بالغ تصمیم مهمی برای آینده خود با یک فرد معلول بگیرید. اگر شما فردی سالم هستید و قصد ازدواج با فرد معلول را دارید، در تصمیم‌گیری عجله نکنید. در این تصمیم‌گیری تمامی جوانب امر را در نظر بگیرید. اگر شما با فردی که قرار است با او ازدواج کنید، در دیگر عوامل تفاهم کافی دارید، باید تا حد امکان با چالش‌های زندگی با یک فرد معلول آشنا شوید. باید جزئیات برخورد با یک فرد معلول را بدانید تا بتوانید بهترین تصمیم را اتخاذ کنید. برای اطمینان از تصمیم خود دریافت مشاوره پیش از ازدواج ضرورت دارد.

مزایای ازدواج یک فرد سالم با فرد معلول

زندگی یک فرد سالم جسمانی با فرد معلول می‌تواند در زندگی فرد معلول تغییر و تحولی ایجاد کند. به‌طوری که همسری که معلولیت ندارد می‌تواند نقص‌های موجود در همسر معلول را جبران کرده و وی را در زمینه انجام امور مختلف کمک کند. این مسئله باعث می‌شود که فرد معلول بیش از گذشته در محیط‌های اجتماعی حضور داشته باشد و نقص کمتری را حس کند.

مضرات ازدواج یک فرد سالم با فرد معلول

از مهم‌ترین مضراتی که ممکن است در ازدواج با یک فرد معلول وجود داشته باشد، نگاه اعضای خانواده و تصوری است که آنها از انتخاب همسر برای فرزندان خود دارند. سلامت جسمانی یکی از ملاک‌های مهم و قابل‌توجه است که معمولا برای انتخاب همسر به آن توجه می‌شود. همچنین ممکن است ترس از طرد شدن در فرد معلول بروز کند یا دائم نگران جدایی همسر و ترک شدن توسط او باشد. قبل از هر اقدامی باید درصدد ایجاد اعتماد و اطمینان از یک رابطه دائمی قدم بردارید.

برخورد صحیح با افراد معلول

به‌طور کلی برای برخورد صحیح با معلولان باید نکاتی را رعایت کرد. به‌خاطر وجود محدودیت‌های موجود در افراد معلول، برخورد با آنها باید محتاطانه‌تر بوده و تلاش کنید تا با رعایت برخی نکات، رابطه مؤثرتری با فرد معلول برقرار کنید.

پرسیدن سؤال بموقع و بجا از معلول

تا جایی که امکان دارد از معلولان سؤال بی‌موقع و بدون مقدمه نپرسید. اما اگر ضرورتی در این امر مشاهده کردید حتما سؤالتان را با احتیاط بیشتری مطرح کنید تا هیچ‌گونه سوء‌تفاهمی ایجاد نشود.

پیشنهاد کمک و همراهی با افراد معلول مانند دو لبه تیغ عمل می‌کند

افراد معلول معمولا به شیوه زندگی با شرایط خاص عادت دارند. ممکن است هیچ‌وقت از شما درخواست همراهی و کمک نکنند اما شما می‌توانید پیشنهاد همراهی و کمک به آنها را با صبر و ملاطفت بیشتری مطرح کنید تا موافقت آنها را جلب کنید.

 متناسب با رده سنی آنها رفتار کنید

معلولان تنها از نظر برخی کارکردها دارای محدودیت‌هایی هستند. اینکه با آنها مانند یک کودک رفتار کنید، ممکن است در آنها احساس ناراحتی و ناکارآمدی ایجاد کند. بهتر است همواره با معلولان متناسب با سنشان برخورد کنید.