۰ نفر

رفتارهایی که مارا در محیط کار نالایق جلوه می‌دهد

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۲۵
کد خبر: 391597
رفتارهایی که مارا در محیط کار نالایق جلوه می‌دهد

بعضی از ما برای درست انجام دادن وظایف‌مان در محل کار، تلاش‌مان را می‌کنیم اما عاداتی داریم که ما را غیرحرفه‌ای نشان می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، هر محیطی رفتار متناسب با خود را می‌طلبد و افرادی موفق هستند که در خانه، محل کار، مهمانی‌ها و ... اصولی‌ترین برخوردها را با اطرافیان‌شان داشته باشند. برای کسانی که در محیط‌‌های اداری کار می‌‌کنند، گاهی اوقات دشوار است که بر تمام رفتار‌های خود تسلط داشته باشند و این باعث می‌شود بعضی مواقع آن‌ها در دید همکاران و حتی رئیس خود تبدیل به یک کارمند نالایق و غیر‌حرفه‌‌ای شوند. اگر نمی‌خواهید دید اطرافیان‌تان در محیط کار به شما تغییر کند، از رایج‌ترین عادات غیر‌حر‌فه‌ای‌ها که در ادامه مطرح خواهد شد، دوری کنید.

 میز کارتان خالی است

به میز کارتان نگاه کنید. آیا میزتان خالی است؟ اگر روی میزتان خودکار، کاغذ، برچسب یا تقویم ندارید، این‌طور به نظر می‌رسد که به کارتان اهمیت نمی‌دهید. شاید واقعیت طور دیگری باشد اما در ظاهر، ماجرا جور دیگری به نظر می‌رسد. شما ساعات زیادی پشت میز کارتان هستید، پس چرا آن فضا را برای خود لذت‌بخش نمی‌کنید؟ هیچ عیبی ندارد، عکس‌ها و وسایل مورد علاقه‌تان را روی میز کارتان بچینید، جملات تاثیرگذار و کارهای اولویت‌دارتان را روی برچسب بنویسید و آن را به مانیتورتان بچسبانید تا دیگران هم ببینند که به محیط کارتان اهمیت می‌دهید.

 درست لباس نمی‎پوشید

اگر به لباس افراد در محل کار از گذشته تاکنون نگاه کرده باشید، خواهید دید که لباس‌ها رفته رفته فرم رسمی خود را از دست داده و حالتی غیررسمی به خود گرفته‌اند. دیگر در همه ادارات و برای همه کارمندان، اجباری در پوشیدن کت و شلوارهای رسمی نیست و در بعضی شرکت‌ها یا ادارات، شلوار جین و تی‌شرت جایگزین آن شده است. این طرز لباس پوشیدن تا حدودی از رسمیت محیط کار و تاثیری که شما می‌توانید بر دیگران بگذارید، می‌کاهد. پس سعی کنید به ظاهرتان در محیط کار اهمیت دهید. یک استایل نیمه‌رسمی می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

 برای اشتباهات‌تان بهانه می‎آورید

اگر در محیط کار اشتباهی را مرتکب شده‌اید، آن را بپذیرید. هیچ مدیری دوست ندارد با کارمندی که مدام برای اشتباهات یا کوتاهی‌هایش بهانه می‌آورد، همکاری کند. از آن‌جا که هیچ‌فردی کامل نیست، اگر اشتباهی کردید، به جای بهانه‌گیری آن را بپذیرید و درصدد جبرانش برآیید.

 زود کارتان را تعطیل می‌کنید

اگر شما یک یا دو بار محیط کارتان را زود ترک کنید، ایرادی ندارد اما اگر این کار تبدیل به عادت شود، تاثیر منفی بر کارتان خواهد گذاشت. مثلا اگر می‌خواهید فرزندتان را هفته‌ای یک بار از مدرسه بردارید و مجبورید محیط کارتان را زودتر ترک کنید، این موضوع را با مدیرتان در میان بگذارید اما اگر اغلب اوقات این کار را انجام می‌دهید، این تصور در ذهن دیگران ایجاد می‌شود که برای کارتان ارزش قائل نیستید.

 پشت سر مدیر و همکاران‌تان غیبت می‌کنید

محیط کار فضای خوبی برای غیبت نیست، حتی اگر با همکاران‌تان بسیار صمیمی هستید. کسی چه می داند، شاید هنگام غیبت کردن ناگهان کسی صدای شما را بشنود یا این‌که حرف‌هایتان دهان به دهان بچرخد و در نهایت به ضرر شما تمام شود. بنابراین بهتر است در محیط کار هم دور غیبت را خط بکشید.

 مدام با تلفن حرف می‌زنید

ما کاری به تماس‌های ضروری شما نداریم اما اگر در محیط کار با همسر، دوست یا اقوام‌تان ساعت‌ها حرف می‌زنید و مدام گوشی به دست هستید، باید بگوییم که راه را اشتباه می‌روید. اگر می‌خواهید دیگران در محیط کار به شما اعتماد کنند، بهتر است این عادت را از خود دور کنید. تماس‌های شخصی برای زمان‌های شخصی است پس آن را به بعد از زمان کاری موکول کنید.

 وقت‌شناس نیستید

کسی از شما انتظار ندارد همیشه و همه روزهای سال به موقع سر کار حاضر شوید. ممکن است یک روز ترافیک سنگین باشد یا روز دیگر حال‌تان خوب نباشد، در این شرایط دیر آمدن اشکالی ندارد اما اگر این رفتار مدام تکرار شود، برایتان دردسرساز خواهد شد. خلاصه کلام که این کار را هم باید مدیریت کنید تا یک شاغل حرفه‌ای به نظر بیایید.

سر میزتان غذا می‌خورید

شاید فکر کنید خوردن غذا سر میز کار نشان‌دهنده مسئولیت‌پذیری و وفاداری شما به کارتان است اما واقعیت این است که این رفتار بی‌ادبی به حساب می‌آید. افرادی که در اطراف شما هستند، نه دوست دارند که صدای غذا جویدن شما را بشنوند و نه از بوی غذایتان لذت می‌برند! در واقع این رفتار شما برای کسانی که می‌خواهند روی کارشان تمرکز کنند، آزاردهنده است. از این رو بهتر است ظرف غذایتان را بردارید و آن را در آشپزخانه، سلف سرویس یا هر محل دیگری که برای غذاخوردن در نظر گرفته شده میل کنید. زمان غذا فرصتی است که شما به خودتان استراحت دهید بنابراین از این فرصت استفاده و غذایتان را در محل مناسبش صرف کنید.

در چت‌ شکلک می‌فرستید

هنگام چت با همکاران یا مدیرتان از فرستادن شکلک خودداری کنید. حتی اگر طرف مقابل‌تان آن‌ها را برای شما ارسال کرد، شما جواب او را با شکلک ندهید. اگرچه فرستادن شکلک به جای نوشتن متن، کاری ساده و سریع‌تر است اما ممکن است موجب سوءتفاهم شود. علاوه بر آن، گزینه خوبی برای برقراری ارتباط در محیط‌های کاری حرفه‌ای نیست.