۰ نفر

راه‌های آشکار کردن ارزش زندگی برای افراد

۱۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۴۱
کد خبر: 385769
راه‌های آشکار کردن ارزش زندگی برای افراد

افراد در برهه‌های مختلف زمانی نیاز به استفاده از تجربه‌ها و مشاوره‌های دیگران برای عبور از روزهای سخت و گرفتن تصمیم‌های سرنوشت‌ساز دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، مشاوران و روانشناسان با استفاده از دانش خود می‌توانند به مراجعان خویش، ارزش‌های بیشتری از زندگی را نشان دهند. ارزش‌هایی که افراد با شناخت و تقویت آن می‌توانند بسیاری از مشکلاتی را که در زندگی با آن روبه‌رو هستند برطرف کنند. اما یک روانشناس یا مشاور خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. برای پاسخ به این سؤال، بد نیست ادامه مطلب را بخوانید.

مشاور روانشناس مناسب با مشکل خود را انتخاب کنید

با پیشرفت علم و تخصصی شدن امور در زمینه‌های مختلف روانشناسان مختلفی مشغول به‌کار هستند. مشاورین ازدواج، خانواده، مشاوره کودک، مشاوران بالینی و بسیاری دیگر از شاخه‌های روانشناسی مشغول فعالیت هستند. بهتر است با توجه به نوع مشکل خود به مشاور روانشناس مراجعه کنید. برای مثال اگر فردی قصد ازدواج دارد، مشاور ازدواج را انتخاب کند و اگر کودکی مشکلی دارد می‌توان یک مشاور روانشناس کودک انتخاب کرد.

نقش پررنگ در نحوه برخورد با چالش‌ها و اتفاق‌ها

تغییرات چه مثبت باشند و چه منفی همواره مستلزم تحمل استرس هستند. میزان استرس وارد شده در هر رویداد متفاوت است و رویدادهای مثبت زندگی و رویدادهای منفی را شامل می‌شود. ازدواج، طلاق، تغییر شغل و مهاجرت همه رویدادهایی است که در آنها میزان زیادی استرس مشاهده می‌شود. زمانی که افراد با تغییرات و تلخی‌‌ها روبه‌رو می‌شوند و زمانی که احساس می‌کنند بر سر دوراهی قرار گرفته‌اند و نمی‌توانند به درستی تصمیم بگیرند تا بتوانند بر مشکلات و چالش‌های زندگی غلبه کنند نیاز به مشورت و مشاوره پدیدار می‌شود.

مشاور چه می‌کند؟

یک مشاور روانشناس دارای دانش و تجربه لازم است و می‌تواند به افراد در حل مشکلات کمک کند. مشاور مانند یک همراه خوب به افراد در حل مشکل یا مواجهه با رویداد استرس‌زای زندگی کمک می‌کند. روانشناس به حرف‌های افراد گوش می‌دهد، آنها را همراهی می‌کند و با هدایت خود آنها را به شناسایی واقعی مشکلات می‌رساند. ممکن است بخشی از مشکل از نحوه برخورد با رویدادها پیش آمده باشد. مشاور روانشناس به شناسایی چنین مواردی کمک می‌کند.

یک روانشناس خوب از افراد، تصمیم‌گیرنده خوب می‌سازد

مشاور روانشناس یک متخصص است. او روش‌های علمی مطالعه و بررسی رفتار و فرایندهای روانی انسان را می‌شناسد و به آنها آگاهی دارد. برخورد او با مشکلات و رویدادها از دریچه علم است. بنابراین اگر فردی به روانشناس مراجعه کند باید بداند که یک متخصص را در کنار خود دارد. او با تجربه‌خود در مواجهه با افراد مختلف می‌تواند بهترین مشاوره را برای گرفتن بهترین تصمیم به افراد دهد. در بسیاری از رویدادها و تصمیمات زندگی به یک مشاور روانشناس نیاز است.

چه وقت از مشاور کمک بگیریم

کار روانشناس تنها محدود به مسائلی مانند طلاق، ازدواج، کار و... نیست. ممکن است فرد به دلایل مختلف دچار مشکلات روحی شده باشد. ممکن است بی‌خواب شده باشد. نتواند تمرکز کند. دچار بی‌اشتهایی عصبی شده باشد. افسرده و بی‌حال باشد و یا بر خود تسلط کافی نداشته باشد. در تمام این موارد باید به مشاور مراجعه شود. یک مشاور روانشناس می‌تواند مشکل افراد را تشخیص دهد و به آنها در حل آن کمک کند. در چنین مواردی مهم‌ترین کار تشخیص است. تا مشکل توسط یک روانشناس شناسایی نشود نمی‌توان راه‌های برطرف کردن و درمان آن را دانست. تشخیص یکی از مهم‌ترین کارهای روانشناس بالینی است. در چنین مواردی نیاز به یک مشاور روانشناس بالینی است. اگر مشکل به درستی تشخیص داده شود راه‌حل آن نیز در دسترس خواهد بود.

احساس خوب مراجعه به مشاور

این تجربه بسیاری از مراجعین به مشاورین روانشناس بوده است که پس از نشست مشاوره احساس بسیار خوبی دارند. آنها گزارش کرده‌اند که نوعی تخلیه هیجانی را تجربه کرده‌اند. علت آن نیز این نکته است که با مراجعه به یک روانشناس می‌توان تمام حرف‌ها و مشکلات را مطرح کرد. به راحتی گریه کرد و یا خندید. به راحتی بتوان با احساسات و مشکلات رودررو شد و آنها را تجربه کرد. این اتفاقی است که با مراجعه به یک مشاور می‌افتد. پس بهتر است همین امروز برای مراجعه به یک مشاور روانشناس تصمیم گرفت.