۰ نفر

6 نکته درباره اختلاف‌نظر با پدر یا مادربزرگ‌ها در تربیت فرزند

۱۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۷
کد خبر: 385681
6 نکته درباره اختلاف‌نظر با پدر یا مادربزرگ‌ها در تربیت فرزند

در زندگی شلوغ امروزی، بسیاری از والدین بسته به شرایط‌شان، فرصت کافی برای گذراندن وقت با فرزند خود را ندارند. در این شرایط اغلب اوقات فرزندان زمانی از شبانه‌‌روز یا روزهایی از هفته را نزد پدربزرگ و مادربزرگ خود به‌سر می‌برند و طبیعی است که تحت‌تاثیر تربیت و پرورش آن‌ها قرار می‌گیرند.

 اگر روش انتخابی ما برای تربیت فرزندان‌مان با نظر پدر و مادرهایمان یکی نبود، چه‌کار کنیم؟ با چند راهکار آشنا ‌شوید تا ضمن احترام به آن‌ها و تجربیات‌شان، روش مخصوص خودتان را ادامه دهید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، مرزهای تربیتی خود را به‌صورت واضح مشخص کنید:مطمئن شوید که مادربزرگ و پدربزرگ، گزینه‌های پرورشی و تربیتی شما را کاملا متوجه شده اند؛ این که کودک شما باید چه زمانی بخوابد و بیدار شود، از چه غذاهایی اجتناب کند و حتی موارد انضباطی و رفتاری را که برای‌تان مهم است تا فرزندتان رعایت کند، به آن‌ها بگویید.اگرچه ممکن است آن‌ها لزوما موافق نباشند اما باید بدانند این دقیقا راهی ا‌ست که شما می‌خواهید برای تربیت فرزندتان طی کنید. البته و قطعا به راهنمایی هایشان فکر کنید تا بهترین تصمیم را بگیرید.

 روی خوش داشته باشید:آن‌ها مایلند مدام درباره جزئیات نظر بدهند و شما را راهنمایی کنند؛ از کوره در نروید در‌عوض با روی خوش و احترام پاسخ گوی آن‌ها باشید. مثلا گفتن این جمله که «خیلی ممنون از راهنمایی‌تان. حتما درباره آن فکر می‌کنم»، یک واکنش خوب به این ماجراست. در ضمن در برابر توصیه‌های آن‌ها که بدون شک ناشی از طبیعت پدر و مادری و خیرخواهی آن‌هاست، حالت تدافعی نگیرید.

 با همسرتان هم‌سو باشید:در مسائل تربیتی فرزندان با همسرتان به توافق‌هایی برسید و در برابر عقاید اطرافیان هم‌نظر باشید و حرفت‌تان یکی باشد. هر دو با هم درباره این توافق‌ها، اطرافیان را آگاه و تاکید کنید همیشه به حمایت‌شان نیاز دارید. با این حال، زمانی که تمام تلاش‌تان را می‌کنید تا خورد و خوراک فرزند تابع قوانین و مقرراتی باشد، ممکن است پدر و مادرتان از روی مهربانی بی‌موقع، همه برنامه‌های تربیتی شما را به هم بریزند. اگر اقدامات آن‌ها با برنامه‌های اصلی شما برای تربیت فرزندتان تداخل پیدا می‌کند، لازم است گفت‌و‌گویی جدی بدون حضور بچه‌ها با آن‌ها داشته باشید. با احترام و صریح درباره روش‌های تربیتی خودتان صحبت کنید. فراموش نکنید آن‌ها تمام وجودشان سرشار از مهربانی برای شما، همسر و فرزندتان است.

 از تجربه‌های مثبت آن‌ها استفاده کنید:با این‌که سال‌ها از پدر و مادری کردن آن‌ها می‌گذرد اما یادتان باشد که آن‌ها یک دنیا تجربیات ارزشمند دارند که می‌تواند بسیار سودمند باشد. توصیه می‌شود از نکات و توصیه‌های آن‌ها بهره‌مند شوید و آن‌ها را با الگوی تربیتی خودتان تطبیق دهید و دست آن‌ها را برای ارائه نظرات و پیشنهادهای‌شان در برخی امور باز بگذارید.

 فرزندتان متوجه اختلاف نظرتان نشود:نگذارید فرزندتان متوجه اختلاف نظر‌تان با پدر و مادرتان شود چراکه اگر فرزندتان متوجه این تفاوت در عقیده شود، با انجام رفتارهایی که می‌داند واکنش دوگانه‌ اطرافیان را برمی‌انگیزد، از شرایط موجود سوءاستفاده می‌کند.

 به والدین‌تان اثر کارهای‌شان را توضیح دهید:خیلی محترمانه به والدین‌تان توضیح دهید که مثلا آزاد گذاشتن بیش از حد کودک و برآورده ‌کردن تمام خواسته‌های غیرمعقولش بیشتر از این‌که به نفع او باشد، به ضرر اوست. خطوط قرمز را مشخص و بر اهمیت اجرای این قوانین تاکید  کنید و در عین حال قدردان توصیه‌های آن‌ها باشید.