۰ نفر

به کودکان مدیریت پول تو جیبی‌هایشان را آموزش دهید

۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۰۷
کد خبر: 375678
به کودکان مدیریت پول تو جیبی‌هایشان را آموزش دهید

کودکان زیادی را دیده ام که نمی توانند پول توجیبی هایشان را مدیریت کنند و فکر می کنند هر پولی به دست شان می رسد را خیلی سریع باید خرج کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، برخی والدین نیز با مشاهده این رفتارها، به جای اینکه مهارت های مالی را به کودک شان یاد دهند، ترجیح می دهند به دلبندشان پول توجیبی ندهند و هرچیزی که فرزندشان می خواهد را خودشان برایش بخرند یا آنقدر کم پول توجیبی می دهند که کودک اصلاً نتواند آن را پس انداز کند یا حتی ممکن است آنقدر زیاد پول توجیبی بدهند که دلبندشان بیش از اندازه ولخرج شود. درواقع بعضی از والدین هیچ توجهی به آموزش سواد مالی به کودک شان ندارند. در مقاله امروز برخی از راه های آموزش سواد مالی به کودکان را معرفی کرده ام:

  مدیریت پول توجیبی

یکی از درس های اقتصادی که همه خانواده ها به کودکان خود یاد می دهند، دادن پول توجیبی و چگونگی خرج کردن آن است؛ بعضی از بچه ها به محض اینکه پول توجیبی به دست شان می رسد، با آن خوراکی می خرند و به فکر پس انداز نیستند، در صورتی که بهترین زمان برای یادگیری پس انداز همین موقع است. مثلاً هنگامی که فرزندتان مدرسه می رود و می خواهد با پول توجیبی اش خوراکی بخرد، به او بگویید که هر روز خوراکی نخرد و می تواند از خوراکی های خانه استفاده کند. همچنین او را تشویق کنید که پول هایش را جمع کند تا بعد بتواند چیزهایی را که دوست دارد بخرد؛  برای اینکه بیشتر تشویق شود، می توانید به او بگویید اگر پول هایش را جمع کرد و پول هایش برای خرید چیزی که می خواهد کم بود، شما بقیه پول را می پردازید تا زودتر به خواسته اش برسد و با این کار دلبندتان برای پس انداز کردن انگیزه پیدا می کند.

  آموزش پس انداز برای اهداف کوتاه مدت

هنگامی که دلبندتان یک اسباب بازی می خواهد، می توانید به او کمک کنید که برای رسیدن به هدفش پول هایش را پس انداز کند و از او بپرسید که قیمت آن اسباب بازی چقدر است؟ دلبندتان انتظار دارد هر هفته چقدر پول پس انداز کند؟ چقدر طول می کشد تا بتواند مبلغ مد نظرش را جمع کند؟ و بعد از پرسیدن این سوالات به او کمک کنید که بهتر برنامه ریزی کند و گاهی اوقات مبلغ بیشتری برای پس انداز کردن به او بدهید. همچنین به او توضیح دهید که اگر پول هایش را صرف خرید چیزهای دیگر کند، از هدفش دور می شود و دیرتر به آن اسباب بازی دلخواهش می رسد.

  ایجاد یک حساب پس انداز

برای اینکه کودک تان را با پس انداز و همچنین بانک آشنا کنید، می توانید در یکی از بانک هایی که طرح های پس انداز ویژه کودکان دارند، حساب پس انداز باز کنید. همچنین می توانید کودک تان را با خود به بانک ببرید و در مورد بانک و حساب های پس انداز به او توضیح دهید و یا از کارمندی که در حال باز کردن حساب برای فرزندتان است بخواهید که در مورد این حساب پس انداز به دلبندتان توضیح دهد. بعضی از بانک ها علاوه براینکه حساب پس انداز ویژه کودکان دارند، در سایت شان انواع بازی و داستان نیز طراحی کرده اند که باعث ترغیب بیشتر دلبندتان به پس انداز می شود.

   آموزش بودجه بندی به کودکان

هنگامی که به فرزندتان پول توجیبی می دهید، بهترین زمان است که به او بودجه بندی را نیز آموزش دهید. برای این کار می توانید به او کمک کنید که پول هایش را ٣ قسمت کند؛ یک قسمت را برای خرج کردن، یک قسمت را برای پس انداز کوتاه مدت و یک قسمت را برای خیریه کنار بگذارد. اینگونه دلبندتان یاد می گیرد که برای پولش برنامه ریزی کند و همیشه همه آن را خرج نکند، بلکه قسمتی را پس انداز کند، و کم کم آینده نگری را نیز یاد بگیرد و به فکر نیازمندان نیز باشد. همچنین می توانید هنگامی که می خواهید برای پول خودتان برنامه ریزی کنید، در حضور فرزندتان این کار را انجام دهید و به او بگویید که چیزهای ضروری در اولویت هستند و با توجه به بودجه تان نمی توانید همه خواسته های او را برآورده کنید؛ در عوض می توانید برخی از خواسته های فرزندتان را در اولویت های پایین تر بنویسید و اگر از بودجه تان چیزی اضافه ماند، مقداری را نیز به خواسته دلبندتان اختصاص دهید. اینگونه چون کودک تان با مفهوم بودجه بندی آشنا می شود، کمتر توقع برآورده کردن خواسته هایش را دارد و یاد می گیرد برای رسیدن به چیزهایی که می خواهد باید صبر کند.