۰ نفر

اعتماد‌به‌نفس داشته باشید

۳۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۵
کد خبر: 367945
اعتماد‌به‌نفس داشته باشید

اعتمادبه‌نفس کوچک و بزرگ ندارد. همه افراد برای داشتن زندگی خوب و شاد و روابط موثر به حد قابل قبولی از اعتمادبه‌نفس نیازمندند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان،  افراد دارای اعتماد‌به‌نفس تحت‌تاثیر باورها و نگرش‌هایی که به‌دست می‌آورند دارای خصیصه‌ها و ویژگی‌های شخصیتی می‌گردند که رسیدن به موفقیت‌ها را برای آنان راحت‌تر امکان‌پذیر می‌سازد. ویژگی‌هایی را که اعتماد‌به‌نفس به ارمغان می‌آورد، برمی‌شماریم:

استقلال عمل

افراد برخوردار از اعتماد‌به‌نفس، در اعمال خویش مستقل عمل می‌کنند و از هرگونه وابستگی به دیگران دوری می‌جویند، آنها در انجام اعمال فردی و اجتماعی به توانایی‌های خویش تکیه می‌کنند و با توجه به استعدادهای خود، وارد میدان عمل می‌گردند، این بدان معنا نیست که فرد از مشارکت و مشاوره با دیگران سر باز می‌زند، بلکه در کنار همفکری و مشارکت، استقلال خویش را حفظ کرده و زیر چتر دیگران زندگی نمی‌کند.

مسئولیت‌پذیری

فرد دارای اعتماد‌به‌نفس، مسئولیت خود را با اطمینان کامل می‌پذیرد و از هرگونه ضعف و سستی دوری می‌جوید، او همچنان که سعی در ارائه نقش مثبتی دارد، تکالیف فردی، خانوادگی و اجتماعی خود را به نحو مطلوب انجام می‌دهد و نتایج کار خود را به شخصه دنبال می‌کند و مسئولیت نقایص کار را قبول می‌کند و به دنبال مقصر نیست.

پیشرفت‌گرا

انسان مثبت‌گرا و دارای اعتمادبه‌نفس، درصدد پیشرفت و افزایش قابلیت‌ها و توانایی‌های خویش است و برای رسیدن به جایگاه برتر، تلاش و کوشش می‌کند.

جدیت و سخت‌کوشی

این امتیاز سبب ایجاد روحیه تلاش، پیگیری و مقاومت در انسان می‌شود و فرد را از بی‌ارادگی و سست‌عنصری نجات می‌دهد. این ویژگی باعث می‌شود که به محض مواجهه با عدم کسب نتیجه دلخواه مأیوس نشده و تلاش‌های مجدد داشته باشند.

پذیرش ناکامی‌ها

آگاهی از محدودیت‌ها و واقعیت‌های موجود می‌تواند تصویری واقع‌بینانه به انسان ارائه نماید، اگرچه با شناخت توانایی‌ها می‌توان در کسب موفقیت روزافزون گام برداشت، اما قبول شکست و ناکامی به‌عنوان یک واقعیت در زندگی به کسب تجربه برای نیل به پیروزی کمک می‌کند. به این صورت تصمیم‌ها واقع‌گرایانه‌تر می‌شود و به دور از منفی‌اندیشی می‌توان ضعف‌های موجود را درک کرد.

موثربودن

توانایی تأثیرگذاری بر دیگران، معجزه اعتمادبه‌نفس است. فرد دارای اعتمادبه‌نفس، چون برای خود حرمت و عزت قائل است، از قله توانایی‌های خویش بالا رفته و با بروز استعدادهای عالی، دیگران را تحت‌تاثیر و زیر نفوذ خویش قرار می‌دهد. با آگاهی‌یافتن از نتایج مثبت اعتمادبه‌نفس لزوم پرورش و تقویت این خصیصه بیشتر و بیشتر مشخص می‌شود.