۰ نفر

نگران قضاوت دیگران نباش

۲۷ تیر ۱۳۹۸، ۵:۱۰
کد خبر: 367241
نگران قضاوت دیگران نباش

بعد از حضور در هر مهمانی، نشست خانوادگی، ارائه یک کنفراس ساده در کلاس درس و یا حتی یک سوال پرسیدن ساده در کلاس، تا مدت‌ها بعد نگران افکار و قضاوت‌هایی هستیم که در ذهن دیگران می‌گذرد و دائما این تشویش را داریم که اطرافیان، مردم کوچه و خیابان و... هر کدام چگونه ما را ارزیابی می‌کنند؟ در موردمان چه فکر می‌کنند؟ و...این چند سطر شاید وصف حال تعداد زیادی از افراد باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان،  البته همه ما با شدت و ضعف، درگیر نحوه تفکر و قضاوت دیگران در مورد خودمان هستیم و شاید به همین دلیل است که در بسیاری از مواقع شجاعت ابراز وجود، دفاع از حق خود یا «نه» گفتن را نداریم. هیچ‌چیز به اندازه اینکه همیشه بیش از حد نگران طرز تفکر دیگران درباره خود باشیم نمی‌تواند به لحاظ جسمی و روانی ناتوان‌کننده باشد؛ چیزی که در اصطلاح به آن «برای دیگران زندگی‌کردن» اتلاق می‌شود و منظور از آن شرایطی است که شما همیشه در اضطراب و نگرانی اینکه عقیده و نظر دیگران درباره‌تان چیست زندگی می‌کنید. شما نگران این هستید که چطور به نظر می‌رسید، لحن صدایتان چطور است، چطور قدم می‌زنید و یا راه می‌روید، چطور حرف می‌زنید و غیره. تنها به این دلیل که مطمئن شوید همه شما را دوست دارند و یا شما را تائید و تصدیق می‌کنند. این مساله باعث تضییع وقت زیادی از شما خواهد شد، لذا سعی داریم نکاتی را ارائه دهیم که به شما کمک می‌کند به این نگرانی درباره طرز تفکر دیگران در مورد خود پایان دهید.

این مساله را برای خود جا بیندازید که هیچ‌کس کامل نیست: اگر به خودتان خیلی سختی می‌دهید که اطمینان حاصل کنید همه شما را تائید می‌کنند لازم است از خودتان بپرسید کدام استانداردها را می‌خواهید برآورده سازید؟ آیا این کمال مطلق است یا بی‌عیبی محض است. اگر این‌طور است شما و هر کس دیگر که این‌گونه فکر می‌کند، به دردسر افتاده‌اید، چون موضوع را به‌خوبی مشاهده نکرده‌اید. آیا کسانی که شما نگران قضاوت آنها هستید، بی‌عیب هستند؟ آیا زندگی آنها کامل و بی‌مشکل است؟ مطمئن باشید برخلاف آنچه که در ظاهرشان می‌بینید آنها هم مشکلات واقعی و نواقصی دارند که احتمالا امکان دارد شبیه مشکلات شما باشد، پس به یاد داشته باشید و درک کنید که بسیاری از افرادی که شما تلاش می‌کنید جلوی آنها کامل و بی‌عیب باشید نواقص و عیوب خود را دارند.

این مساله را برای خود روشن کنید که نحوه تفکر دیگران درباره شما دل‌مشغولی و مشکل شما نیست: ممکن است خنده‌دار به نظر برسد اما این یک واقعیت است آنها همان‌طور که تصمیم دارند فکر کنند، فکر می‌کنند حتی اگر در ظاهر خودشان را جور دیگری نشان دهند، پس حتی اگر فکر می‌کنید که می‌توانید معیار یا پیمانه‌ای برای آنچه که در سر آنها می‌گذرد باشید بفهمید که در انتهای روز باز هم هنوز هر کسی حدس خودش را درباره شما خواهد داشت. اینکه چطور درباره شما فکر می‌کنند مشکل و دل‌مشغولی آنهاست نه شما. پس هر وقت این فکر که دیگران چگونه و چطور درباره من فکر می‌کنند به سراغتان آمد بلافاصله آن را با این جمله که «مهم نیست این مشکل آنهاست نه من»، جایگزین کنید.

یادتان باشد که طرز تفکر دیگران درباره شما کلا خارج از کنترل شماست: واقعیت این است که شما نمی‌توانید عقاید و نظرات دیگران را کنترل کنید حتی اگر سعی کنید که طرز برخورد و واکنش خود را تغییر دهید یا طوری رفتار نمایید که مورد پسند آنها باشد. اگر شما طرز تفکرتان درباره یک مساله را عوض کنید یا طوری تغییر رفتار دهید که مورد پسند دیگران باشد و یا رفتارتان را طوری تغییر یا سرکوب کنید که مورد پذیرش دیگران قرار گیرد و... همه و همه نشانه این است که سعی می‌کنید واکنش آنها نسبت به خودتان و تفکرشان نسبت به خودتان را کنترل کنید. در حالی که در کمال تاسف همه این اقدامات بیهوده است. آنها همان‌طور که تصمیم گرفته‌اند فکر کنند، درباره شما فکر می‌کنند و این مساله کاملا خارج از کنترل شماست.

شما باید به این بینش برسید که بیشتر مشکلات شما درباره آنچه دیگران درباره شما فکر می‌کنند در حقیقت از طرز تفکر شما درباره خودتان ریشه می‌گیرد. خیلی اوقات ما بدترین منتقد خود هستیم و خودمان را قضاوت کرده و محکوم می‌کنیم حتی قبل از اینکه دیگران فرصت این کار را پیدا کنند. پس اگر زمینه‌هایی از زندگی‌تان هست که در آن احساس ناامنی و یا فقدان احساس خوب درباره ارزش خودتان هستید، به‌طور طبیعی و خودکار فرض خواهید کرد که دیگران این نقاط ضعف و عیوب را در شما ملاحظه می‌کنند و این احساس بدگمانی و سوءظن درباره طرز تفکر منفی دیگران درباره شما را تشدید می‌کند. به خودتان سخت نگیرید به مرحله اول برگردید، هیچ‌کس کامل نیست و زندگی خیلی کوتاه‌تر از آن است که انرژی روحی و عاطفی‌تان را صرف این افکار مزاحم و مسموم کنید.

نکات و هشدارها

کنار گذاشتن طرز تفکر منفی و بیش از حد منتقدانه درباره خودتان محتاج ممارست زیاد است، پس صبور باشید.

الگوهای تفکر منفی را بشناسید و تمام تلاش‌تان را کنید که آنها را با تفکر مثبت درباره خودتان جایگزین کنید.

شما باید با استرس‌های زیادی مواجه شوید، به‌ویژه هنگامی که بخش اعظمی از زندگی‌تان را با احساس فقدان امنیت زندگی کرده‌اید. برای مواجه‌شدن با تفکرات منفی درباره خودتان آماده باشید. شما کارها را خوب انجام خواهید داد اگر به این وظایف و مسئولیت‌ها، تنها به‌خاطر خودش توجه کنید و به‌خاطر نظر دیگران آن را قبول نکنید.