۰ نفر

چگونه تصمیم گیری درست داشته باشیم؟

۲۲ تیر ۱۳۹۸، ۵:۳۰
کد خبر: 366071
چگونه تصمیم گیری درست داشته باشیم؟

تصمیمات، بخشی از زندگی روزمره هستند؛ تصمیماتی از قبیل اینکه «از منو چه سفارش دهید»، یا اینکه «ماشین خود را کجا پارک کنید». تصمیمات بزرگتری نیز در زندگی وجود دارد، مثلا: درخواست برای کار جدید. بسیاری از بزرگسالان مبتلا به ADHD، احساس می‌کنند که تصمیم‌گیرندگان خوبی نیستند.

 این ممکن است به این دلیل باشد که آنها اعتماد‌به‌نفس خود را از دست داده‌اند و دچار ترس و تردید هستند و حتی ممکن است به این دلیل باشد که آنها سابقه تصمیم‌گیری‌های اشتباهی داشته‌اند که بعدا از آنها پشیمان شده‌اند یا ترکیبی از هر دو است. با این حال، زمانی که شما به خود اعتماد می‌کنید و به‌موقع تصمیم‌گیری‌ می‌کنید، احساس خوشحالی می‌کنید، زیرا شما کنترل زندگی خود را در دست دارید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان،  در این بخش 10 پیشنهاد برای افزایش و داشتن قدرت تصمیم‌گیری مطرح شده است.

اگر تصمیم اشتباهی گرفتید، مشکلی ندارد

بسیاری از افراد مبتلا به ADHD نگران تصمیمات غلط هستند. تبدیل‌شدن به یک تصمیم‌گیرنده بااعتمادبه‌نفس نیاز به تغییر روانی دارد؛ به عقب و به تصمیمات اشتباه خود نگاه نکنید، در عوض، همانند خلبان هواپیما نگاهی به جلو و البته صحیح داشته باشید.

تصمیمات خود را ثبت کنید

برای ایجاد اعتماد‌به‌نفس در تصمیم‌گیری خود، تمام تصمیماتی را که اتخاذ کردید بنویسید. با گذشت زمان، متوجه خواهید شد که تصمیمات عالی بسیاری گرفته‌اید. با این وجود، شما فقط تصمیماتی را که می‌گیرید، به یاد می‌آورید و بعد از آن پشیمان خواهید شد. این تصمیم‌گیری‌ها به شما کمک خواهد کرد که دیدگاه متعادل داشته باشید و به نوبه خود به شما اطمینان لازم را برای تصمیم‌گیری‌های بیشتر می‌دهد.

ایجاد زمان برای تصمیم‌گیری

تصمیم‌گیری نیاز به کمی زمان و انرژی ذهنی دارد؛ بسیاری از افراد مبتلا به ADHD، از دم صبح که ساعت به صدا درمی‌آید تا موقع خواب درگیر هستند. تصمیم‌گیری‌های بزرگ را نمی‌توان زمانی که مشغول هستید انجام داد، اگر می‌خواهید تصمیم بزرگی بگیرید، برای خود وقت بگذارید و تصمیم خودتان را ثبت کنید. سپس در زمان اختصاص داده شده، تلفن خود را خاموش و کامپیوتر خود را ببندید و روی تصمیم‌گیری تمرکز کنید.

تصمیم خود را بنویسید

یک تکه کاغذ بزرگ بردارید و در بالای صفحه تصمیم خود را بنویسید. عمل ساده نوشتن، به شما کمک می‌کند تا کاملا بر آنچه که تصمیم شماست، تسلط داشته باشید.

جوانب مثبت و منفی

جوانب مثبت و منفی تصمیم خود را لیست کنید. هر چقدر می‌توانید بنویسید، حتی اگر برخی از آنها دور از ذهن به نظر برسند.

تحقیق کنید

اگر به نظر می‌رسد که تصمیم‌گیری کار دشواری است، ممکن است اطلاعات شما هنوز برای تصمیم‌گیری آگاهانه کافی نباشد. در این صورت، با انجام تحقیقات آنلاین، صحبت‌کردن با افراد و غیره، اطلاعات را جمع‌آوری کنید.

اهداف شما

تصمیم‌گیری‌ها در انزوا صورت نمی‌گیرد، آنها تحت‌تأثیر زندگی شما قرار دارند. اهداف خود را به یاد آورید؛ کوتاه‌مدت و بلندمدت. حتی اگر یک تصمیم دشوار است، آن را در رابطه با اهداف خود در نظر بگیرید.

تصمیم خود را بشنوید

مزایا و معایب تصمیم خود را با یک دوست یا عضو خانواده در میان بگذارید. نه به این دلیل که شما می‌خواهید آنها برای شما تصمیم‌گیری کنند، بلکه چون وقتی گزینه‌های خود را به شخص دیگری بیان می‌کنید، به شما کمک می‌کند تا آنها را در ذهن خود متمرکز کنید. زمانی که تمام نکات خود را توضیح داده‌اید، یعنی به نتیجه خود رسیده‌اید.

تصمیمات تکان‌دهنده

اگر در معرض تصمیمات تکان‌دهنده قرار دارید، مراحل 3 تا 8 را دنبال کنید؛ این اقدامات شما را مجبور به کم‌کردن سرعت در تصمیم‌گیری می‌کند تا قبل از هر تصمیمی به آن فکر کنید.

تمرین

هرچه بیشتر تصمیم‌گیری کنید، کار برایتان راحت‌تر می‌شود، از تصمیمات ساده و راحت شروع کنید و به‌تدریج به سختی آن بیفزایید. تصمیم‌گیری و تصمیمات شما در طول زندگی یکی از ارکان مهم در موفقیت کاری و زندگی است. زمانی که در شرایط حساس قصد تصمیم‌گیری دارید باید از دانسته‌ها و راز و رمزهای موفقیت بهره ببرید. گفتنی است محققان دریافته‌اند افرادی که هوش هیجانی بالاتری دارند نسبت به کسانی که EQ پایین‌تری دارند، می‌توانند تصمیم‌های بهتری اتخاذ کنند، به این دلیل که این افراد می‌توانند وجوه مختلف قضیه را از هم متمایز کنند و استرس و اضطراب مربوط به مسائل دیگر را وارد قضیه تصمیم‌گیری‌شان کنند. کارشناسان معتقدند حتی یک مکث کوچک قبل از تصمیم‌گرفتن هم باعث می‌شود تصمیم بهتری گرفته شود. بله درست است مکث کارساز خواهد بود؛ بعضی از تصمیم‌ها هم نیاز به چندروز فکرکردن دارند و یک ثانیه توقف برای‌شان بس نیست و این شما هستید که باید فوریت و اهمیت این تصمیمات را درک کرده و برنامه‌ریزی کنید. گاهی اوقات زمانی که هیچ ایده‌ای ندارید باید چه کار کنید؟ یک چرت کوتاه هم می‌تواند باعث بازشدن دریچه‌های تازه‌ای به سمت ذهن شما شود و به تصمیم‌گیری بهتری بینجامد؛ باور کنید موثر است. بنابراین دفعه بعد که قرار شد یک تصمیم اساسی بگیرید به‌جای اینکه سریع بگویید نه یا بله، خوب گوش کنید، خوب فکر کنید و خوب مکث کنید و برای خودتان زمان بخرید.