۰ نفر

لزوم تابوشکنی ازدواج سالمندان

۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۵۱
کد خبر: 358923
لزوم تابوشکنی ازدواج سالمندان

فرماندار شمیرانات با ابراز تاسف نسبت به وجود فضای یاس، ناامیدی و افسردگی در تمامی حوزه‌های سنی به خصوص دوره سالمندی، عنوان کرد: در همین راستا بهزیستی و سایر ارگان‌های زیربط باید مساله ازدواج سالمندان را تسهیل کنند. به عبارت دیگر باید در حوزه ازدواج سالمندی تابوشکنی شود چراکه این تابو نه از نظر شرعی، نه از نظر قانونی و نه علمی قابل قبول نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شهریور فرماندار شمیرانات در جلسه شورای سالمندان شهرستان شمیرانات که در دانشگاه بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، با اشاره به تکلیف بزرگ و مهم  مسئولان در حوزه سالمندی، اظهار کرد: حدود ۲۰ درصد جمعیت جامعه ما به خصوص در شهرستان شمیرانات را سالمندان تشکیل می‌دهند که این کسر قابل توجه جمعیتی همگی ما را به انجام برنامه ریزی، سیاستگذاری، اقدام و عمل و ارایه راهبردهای جدید و عملی موظف می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت مضاعف توجه مسئولان به حوزه آسیب های اجتماعی، اظهار کرد: متاسفانه هر روز در حوزه‌های مختلفی مانند خشونت، اعتیاد، طلاق، ناامیدی اجتماعی و کاهش سرمایه‌های اجتماعی شاهد فاجعه های گوناگون در سطح جامعه هستیم؛ این مساله به عدم توجه به مبحث آموزش‌های اجتماعی و مهارت‌های زندگی در دوران کودکی، نوجوانی و مقاطع پیش دبستانی برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه متاسفانه دانش و فهم لازم برای برخورد با این حوزه را نداشتیم، عنوان کرد: این درحالیست که ارائه آموزش‌های اجتماعی در دوران کودکی در هیچ کجای دنیا رهاشده نیست، بنابراین باید برای مقطع پیش دبستانی در تمامی حوزه‌های جامعه پذیری، پایبندی به ارزش‌ها و نگرش‌های جامعه و همچنین کسب مهارتهای زندگی برنامه‌ریزی داشته باشیم.

 شهریور با بیان اینکه جامعه ما در آغاز ورود به یک جنبش سالمندی است، اظهار کرد: مساله‌ای که جنبش سالمندی را در کنار تمامی مشکلات آن با اهمیت می‌کند، این است که متاسفانه جامعه ما در برخورد با این مساله سردرگم و فاقد یک برنامه ریزی مشخص و منسجم است.

وی با بیان اینکه امروز بخش اعظمی از  جامعه سالمندی ما قابلیت بهره مندی از تسهیلات حوزه بهداشتی و توانبخشی را داراست، عنوان کرد: با این حال هنوز عملا نتوانستیم ظرفیت های بهداشتی را با این گروه گره بزنیم. به عنوان نمونه در حوزه تنهایی و فراغت سالمندان نه سیاستگذاری درستی شده و نه اقدام منسجمی صورت گرفته و یا در حوزه مسکن و نگهداری سالمندان دچار نوعی تغافل تاریخی شده ایم. در همین راستا در حوزه شمیرانات به واسطه حضور پتانسیل ارزشمند دانشگاه علوم بهزیستی وظیفه ما دو چندان است.

فرماندار شمیرانات با بیان اینکه عزم دستگاه ها و شرکای اجتماعی برای اقدام به موقع و عملی در حوزه سالمندی باید جذب شود، عنوان کرد: شهرداری، فرمانداری، بهزیستی و سایر شرکای اجتماعی دخیل در حوزه سالمندی باید اراده و توان خود را برای حل مشکلات و معضلات این حوزه به روی هم ریخته و با هم‌افزایی این روند را تسهیل و تسریع کنند.

وی با تاکید بر  دانایی محوری در سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی حوزه سالمندی و همچنین اهمیت استفاده از پتانسیل علمی دانشگاه‌ها در این حوزه، اظهار کرد: در حوزه شمیرانات باید اقدامات اساسی در حوزه سالمندی عملیاتی شود، به عنوان نمونه تسهیل دسترسی سالمندان به بهداشت و درمان و تسهیلات و امکانات توانبخشی باید در اولویت باشد.

وی با بیان اینکه اکثر سالمندان منطقه شمیرانات از طبقه متوسط جامعه هستند و همین مساله بسیاری از کارها را تسهیل می‌کند، گفت: باید حوزه سالمندی را از بینش های سلبی و سخت ایدئولوژیک جداکنیم؛ به عنوان نمونه با شاد و مفرح سازی فضای پارک‌ها محیط مناسبی برای حضور سالمندان فراهم کنیم تا از لاک تنهایی خود خارج شوند.

شهریور در خاتمه با بیان اینکه در سالگرد ۴۰ سالگی انقلاب باید قبول کنیم که برخی حرف‌ها دیگر خریداری ندارد، عنوان کرد: نه نسل نو حرف‌های ما را می پذیرد و نه ما حرف‌های قانع کننده‌ای برای هم داریم، بنابراین باید به سمت اقدام و عمل دانایی محور، آگاهانه، عادلانه و بسیار دقیق و صحیح حرکت کنیم.