۰ نفر

جشنی که می‌تواند به خیر بگذرد؛

پول‌های‌تان را نسوزانید

۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۴۹
کد خبر: 341474
پول‌های‌تان را نسوزانید

در گذشته مراسمی بود برای شادی و تفریح ولی حال تبدیل به نمایی از جنگ شهری شده، به طوری ‌که گاهی نیاز است فردای این مراسم سرشماری دوباره تکرار شود و خلاقیت‌هایی که در این جشن آتشین مورد استفاده قرار می‌گیرد برای اعضای طالبان نیز ناشناخته است و دیگر کاربرد این مراسم آن است که حداقل برای یک بارهم که شده دانشجوی ایرانی شب امتحان جزوه‌اش را به آتش چهارشنبه‌سوری حواله می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که در شب آخرین چهارشنبه سال برگزار می‌شود که طبق آیین باستان در این شب، آتشی افروخته می‌شد و همه اهالی خانه از روی آن می‌پریدند و به شادی می‌پرداختند.

تغییرهای رفتاری در اجرای رسوم چهارشنبه آخر سال نگرانی‌های بسیاری را برای خانواده‌ها نسبت به کودکان، نوجوانان و جوانان به وجود آورده است و باید توجه داشت که تولید مواد محترقه در خانه علاوه ‌بر خطر جانی بالایی که دارد، سبب آتش‌سوزی خانه خود افراد و سرایت آن به خانه سایر همسایگان می‌شود و این در حالی است که بهترین راه‌حل برای آتش ‌زدن به جان و مال همسایه رفتن به خانه ایشان و درخواست رمز وای‌فای و دانلود چند فیلم با کیفیت بالا است و شما به این طریق می‌توانید هوشمندانه‌ترین انتقام را از همسایه کنجکاو و پر سر و صدای خود بگیرد و هم اینکه کمی آجیل بخورید و خوش‌بگذرانید.

گذشته از همه این‌ها اتفاقی که در شنبه چهارشنبه آخر سال در کشور رخ می‌دهد، با مصدومیت‌ها و کشته‌های فراوانی همراه است. رفتارهای خارج از کنترل بعضی افراد در این بازه زمانی، علاوه بر تلفات سنگین جانی، هزینه‌های مادی زیادی نیز با خود برای کشور به همراه می‌آورد. بررسی گروه سنی مصدومان سال‌های گذشته نشان می‌دهد که بیشترین آسیب را نوجوانان ۱۰ تا ۱۸ ساله دیده‌اند. طبق اطلاعات موجود حدود ۳۰ درصد از مصدومیت‌ها مربوط به چشم است که تعداد زیادی از افرادی که در این بین مصدوم می‌شوند، بینایی خود را از دست می‌دهند.

نقدینگی میان شعله‌های آتش

در گذشته فقط آتش بود که در این شب افراد را دور هم جمع می‌کرد ولی حال شاهد استفاده جوانان از مواد محترقه با عناوینی از قبیل ترقه، دینامیت، سیگارت، فرفره، آبشاری، پروانه، موشک، مشعل و فلاشر هستیم که امسال قیمت‌های بالایی را نسبت به سال‌های گذشته دارند و نکته قابل توجه آن است که این مواد محترقه اغلب به صورت فله و قاچاق وارد کشور می‌شوند و عمدتا نیز غیراستاندارد هستند.

حال اگر تنها ۱۰ میلیون خانوار از ۲۴ میلیون خانوار ایرانی را درگیر در چهارشنبه‌سوری بدانیم و اگر فرض کنیم هر خانواده مبلغی حدود ۵۰ هزار تومان برای این روز هزینه می‌کند، گردش مالی آن به عددی حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. طبق آمارهای موجود حدود ۷۰ درصد این اقلام به کشور قاچاق می‌شود که نشان می‌دهد عددی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان عاید قاچاقچیان می‌شود.

سوختن فرهنگ ایرانی در آتش چهارشنبه‌سوری

روال به گونه‌ای شده که طی سال‌های اخیر و در روزهای منتهی به چهارشنبه پایان سال، رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی ایران مملو از اخبار و تصاویر افرادی می‌شود که به دلیل استفاده از مواد محترقه و منفجره، مجروح و مصدوم شده یا جان خود را به شکل دل‌خراشی از دست داده‌اند.

هرچند رفته‌رفته و با توجه به فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته، شمار مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال رو به کاهش است اما هنوز هم باید به فرهنگ‌سازی‌ها ادامه داد؛ چرا که حتی یک نفر مجروح نیز برای پاسداشت یک سنت کهن ایرانی جای تاسف است.

پول‌تان را نسوزانید

در حال حاضر کشور در جنگ اقتصادی به سر می‌برد و تک‌تک افراد جامعه می‌توانند سربازی برای حمایت از استقلال اقتصادی کشور باشند که یکی از راه‌های رسیدن به این مهم، عدم خرید کالاهای قاچاق به خصوص در حوزه مواد محترقه که زیان‌بسیاری را به طبیعت، جامعه و اقتصاد دارد، است. بیایید امسال به رسم نیاکان‌مان جشن بگیریم و پول‌های‌مان را نسوزانیم.