۰ نفر

چرا روزهای تعطیل حال و حوصله نداریم؟

۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ۲۳:۵۴
کد خبر: 701280
چرا روزهای تعطیل حال و حوصله نداریم؟

روزهای تعطیل همیشه با حالت خمودگی همراه است و انسان را به حالت سکون در می آورد آن هم در شرایطی که از ابتدای هفته برای روز تعطیل خود برنامه ریزی کرده است.

دلایل اصلی بی حوصلگی بعد تعطیلات و راه حل آن

به گزارش اقتصاد آنلاین، ماجرا از همان میز صبحانه شروع می‌شود. یک نفر به کمرنگ بودن چای ایراد می‌گیرد. نفر بعدی، دوست داشته تخم‌مرغ عسلی بخورد، اما زمان از دست رفته و تخم‌مرغ عسلی به تخم‌مرغ سفت تبدیل شده است.

نفر بعدی دلش عسل و خامه می‌خواسته اما خامه تمام ‌شده و کسی هم، حتی خودش، فراموش کرده‌ که باید خامه بخرد. دیگری از سرد بودن نان ایراد می‌گیرد و نفر بعدی... این ماجرا ادامه دارد و همه با چهره‌هایی گرفته و پکر، لقمه‌ها را به اجبار به دهان می‌برند. بعد از صبحانه، بحث ادامه پیدا می‌کند، چون هیچ یک از اعضای خانواده نباید سر ساعت مشخص سر کار باشند!

بحث از همان تخم‌مرغ عسلی شروع شده و به هزار و یک موضوع با ربط و بی‌ربط دیگر متصل شده و همه اینها باعث می‌شود روز تعطیل با دعوا و کسلی شروع شده و این کسلی و بی‌حوصلگی به روزهای نخست هفته نیز تسری پیدا کند‌ اما به‌نظر شما این کسلی و بی‌حوصلگی روزهای تعطیل از کجا می‌آید؟

چه اتفاقی می‌افتد که آدم‌ها روزهای تعطیل گاهی کسل‌تر از روزهای کاری هستند و به مسائل ساده و پیش ‌پا افتاده پیله می‌کنند تا حرص‌شان را خالی کنند؟ در قدم اول با دلایل این بی‌حوصلگی تعطیلات آشنا می‌شویم و بعد به راهکارهای آن می‌پردازیم.

چرا صبح کسل از خواب بیدار می‌شوید؟

روزهای تعطیل

 اجبارها و استرس‌ها و هیجان‌های روز کاری را ندارید! می‌توانید راحت بخوابید، دیر صبحانه بخورید و بعد هم با هرکسی که دوست دارید برنامه تفریح بگذارید‌ اما به هیچ‌کدام از اینها میل ندارید. دل‌تان می‌خواهد پتو را روی سرتان بکشید و بخوابید یا اگر هم بیدار می‌شوید، با یک من عسل هم نمی‌توان شما را خورد! این حالت از کجا می‌آید؟

 تفریح نکرده‌اید 

یک هفته کاری را پشت سر گذاشته‌اید. آخر هفته، قطعا به تفریح نیاز دارید‌ اما به هر دلیلی اعم از اینکه حقوق‌تان را به موقع نگرفته‌اید و‌ جیب‌تان خالی است تا اینکه دوست یا دوستان‌تان برنامه دیگری داشته‌اند و شما تنها مانده‌اید، تفریح نکرده‌اید. این باعث می‌شود تا خسته، کسل و عصبی شده و تجمع این انرژی‌های منفی شما را کلافه کند. بنابراین انگار چیزی را گم کرده باشید، کلافه‌اید. این کلافگی از شب روز تعطیل شروع شده و گاهی تا پایان هفته بعدی با شماست!

چه کار کنیم؟ 

بهترین کار، برنامه‌ریزی تک ‌نفره است. حتی اگر ازدواج‌ کرده‌اید و همسر شما هم ‌پای شما برای تفریحی که شما در نظر گرفته‌اید، نمی‌آید، خودتان کار یا کارهایی را که دوست دارید انجام دهید. کافی است از خانه بیرون بروید. کمی قدم بزنید. برای خودتان خوراکی، کتاب، فیلم، سی‎دی موسیقی و... خریده یا سینما بروید و بعد به خانه برگردید. ‌خواهید دید روحیه‌تان زمین تا آسمان فرق خواهد کرد. بنابراین برای روز تعطیل همیشه جایی را برای تفریح تنهایی درنظر بگیرید.

گروه‌تان را تغییر دهید 

هر کسی برای خودش دایره دوستان و معاشرت‌های خانوادگی مشخصی دارد. البته بعضی‌ها هم خاکشیر مزاج هستند و با همه می‌جوشند‌ اما اغلب افراد اکیپ یا همان گروه مشخص خودشان را دارند و ترجیح می‌دهند با آنها وقت بگذرانند.

به این دلیل که از آنها آزار نمی‌بینند، اخلاق‌شان به هم می‌خورد و با هم حرف مشترک دارند‌ اما گاهی بدون اینکه بدانید، همین گروه دوست‌داشتنی و حرف‌ها و رفتارهای‌شان برای شما تکراری می‌شود. تصور کنید هر روز صبح به‌مدت یک هفته شما خوشمزه‌ترین صبحانه دنیا را به شکل تکراری بخورید. شک نکنید روز سوم، لب به خوردن بسیاری از آنها نخواهید زد! برای اینکه دیگر برای شما جذابیت روز اول را ندارد.

چه می‌توان کرد؟ 

شما از تکرار خسته شده‌اید‌ اما خودتان متوجه نیستید. بنابراین بدون اینکه از گروه دوست‌داشتنی‌تان جدا شوید، چند نفر آدم جدید و چند کار جدید را وارد برنامه همیشگی کنید. اگر این تغییر هم جواب نداد، می‌توانید مدتی از همان دوستان هم فاصله بگیرید. این به ذهن و جسم شما فرصت بازسازی و تازه شدن می‌دهد. از تنها ماندن و تنهایی تفریح کردن، نترسید.

رنگ‌تان را تغییر دهید 

هیچ‌وقت به نوع لباس‌ها، رنگ‌شان، به رنگ و شکل ظاهری اتاق یا خانه‌تان فکر کرده‌اید؟ معمولا از چه رنگ‌هایی برای لباس پوشیدن یا دکوراسیون خانه استفاده می‌کنید؟ از سر و وضع خودتان به‌ویژه در روز تعطیل راضی هستید؟ وقتی در خانه هستید، فضای خانه از نظر رنگ و دکوراسیون برای شما دلچسب است؟ خوب به این سؤال‌ها دقت کنید.

چه می‌توان کرد؟ 

اگر پاسخ شما منفی است، یعنی اینکه از رنگ‌هایی که در خانه برای دکوراسیون استفاده کرده‌اید و یا حتی از سر و وضع خودتان ناراضی هستید، حتما اینفوگرافی دوم را بخوانید.

 برنامه‌تان به هم خورده است 

اصلا ویژگی روز تعطیل، تغییر برنامه عادی است. دیرتر خوابیدن، دیرتر بیدار شدن، دیرتر صبحانه خوردن، دیرتر ناهار خوردن و... اما می‌دانید یکی از دلایل کسل شدن در روز تعطیل همین مسئله است؟ تغییر در برنامه و روند عادی زندگی. این کسالت بیشتر می‌شود اگر این تغییرات ناخواسته و از سر بی‌حوصلگی و به دلایل مسائلی باشد که به آنها اشاره کردیم.

چه کار کنیم؟ 

برای روزهای تعطیل زمانبندی خاص خودش را داشته باشید؛ برای مثال اگر هر روز ساعت هفت صبح بیدار می‌شوید، روز تعطیل حداکثر با یک ساعت تأخیر از خواب بیدار شوید. به هم خوردن بیش از حد نظم ذهنی و بدنی شما، یکی از اصلی‌ترین دلایل کسل شدن است.

دلخور هستید 

به دوست‌تان تلفن کرده‌اید تا با او برای تفریح قرار بگذارید‌ اما او به تلفن شما جواب نداده. مشکل کاری‌ برای‌تان پیش آمده اما آن را حل نکرده‌اید. قرار است برای موردی اول هفته به کسی پاسخ بدهید و این برای شما دغدغه شده است.

در یک کلام، دغدغه‌ای ذهن شما را قلقلک می‌دهد و نمی‌گذارد آرام باشید. اگرچه این مسائل ممکن است در تمام طول هفته هم اتفاق بیفتند اما در روز تعطیل به‌دلیل اینکه درگیر کار مشخص نیستید و تاحدی ذهن شما آزاد است، تمرکزتان روی مسائل دیگر بیشتر است. بنابراین هر موضوعی برای شما چند برابر اهمیت پیدا می‌کند. به قول معروف؛ آخر هفته فکری می‌شوید!

چه کار کنیم؟ 

 اگر به تنهایی می‌توانید از پس مسئله برآیید و مشکل را برطرف کنید، حتما این کار را انجام دهید؛ برای مثال به دوست‌تان پیامک بزنید و دلیل اینکه پاسخ تلفن شما را نداده، بپرسید‌ اما اگر نمی‌توانید به تنهایی تصمیم بگیرید، مسئله را با کسی که به او اطمینان دارید، درمیان بگذارید و از او کمک بگیرید. درباره مسئله به نتیجه قطعی برسید. پرونده آن را بسته و کنار بگذارید تا بتوانید از روز تعطیل‌تان لذت ببرید.

شاید افسرده باشید 

تغییر فصل می‌تواند یکی از دلایل افسردگی باشد. درواقع اینکه بهار باشد یا پاییز، فرقی ندارد؛ مسئله تغییر است که باعث افسردگی می‌شود. البته که افسردگی پاییز و زمستان شایع‌تر است. اگرمثل گذشته به فکر ظاهرتان نیستید، اگر به آنچه می‌خورید، دقت نمی‌کنید، اگر خرید کردن مانند گذشته برای‌تان لذت ندارد، اگر به مرگ فکر می‌کنید، اگر میزان خواب‌تان تغییر کرده و پرخواب یا کم خواب شده‌اید، اگر رفتارهای پرخطر و غیرعادی انجام می‌دهید، دچار افسردگی شده‌اید.

چه می‌توان کرد؟ 

اولین قدم شناخت حال واقعی‌تان است؛ اینکه بدانید واقعا افسرده هستید یا نه؟ پس از شناخت باید به رفع این حالت با راهکار‌های مختلف اعم از ورزش، برنامه‌ریزی جدید برای گذراندن زمان‌های اضطراب‌زا مانند ساعت‌های نزدیک غروب و... فکر کرد. اگر همه این راهکارها نیز مناسب نبود، می‌توانید از روان‌درمانگر کمک بگیرید.

از دوران کودکی 

اگر خیلی هم به آگهی‌های تبلیغاتی اعتماد نداشته باشیم، اما به‌نظرم باید به یک جمله آنها دقت کرد! اینکه می‌گویند باید از کودکی فلان کار یا بهمان کار را انجام داد؛ برای مثال از کودکی باید از موها مراقبت کرد یا از کودکی باید به تغذیه اهمیت داد یا... این جمله تبلیغاتی کاملا درست است. نمی‌شود مثلا به موها بی‌توجه بود اما از سنی به بعد، وقتی شروع به ریزش کردند، یادمان بیفتد که باید از آنها مراقبت کرد. برای حفظ سلامت موهای کودکان، از کودکی به این نکته‌ها دقت کنید.

شامپوی مخصوص استفاده کنید 

شامپو بچه حاوی ترکیب‌های ملایم و سازگار با پوست و موی بچه‌هاست بنابراین فقط از شامپوی بچه استفاده کنید. اما به این نکته دقت کنید؛ اگر با وجود شستن موهای بچه‌ها با شامپو بچه، بازهم پوست سر یا موهای بچه‌ها دچار مشکلی شد، حتما شامپو را با مشورت متخصص تغییر دهید.

موهای‌شان را کوتاه کنید 

درست است که دوست دارید موهای زیبای دخترتان را ببافید یا آنها را شانه کرده و در باد رها کنید، یا موهای زیبا و فرفری پسرتان را ببینید و لذت ببرید، اما بلند بودن موهای کودکان باعث کلافگی آنها به‌ویژه هنگام خواب می‌شود. علاوه براینکه توان ریشه مو را کاهش داده و ریشه را ضعیف می‌کند.

داروی تقویتی ندهید 

به‌طور معمول موهای بچه‌ها بین 7 تا 13میلی‌متر در سال بلند می‌شود. هیچ دارویی نمی‌تواند باعث تسریع رشد مو شود. بنابراین از خوراندن دارو به بچه‌ها برای رشد سریع‌تر و بیشتر موهای‌شان جدا خودداری کنید.

سشوار نکشید 

سعی کنید موهای بچه‌ها را با حوله خشک کنید تا اینکه با حرارت و مدت کمتری موهای بچه‌ها را تحت گرمای سشوار قرار دهید. در زمان سشوار کشیدن از شانه کردن موهای آنها خودداری کنید. این دستگاه را با فاصله از موهای بچه‌ها بگیرید.

 به موقع حمام ببرید 

نگران سرماخوردگی بچه‌ها نباشید. اگر از آنها خوب مراقبت کنید، سرما نمی‌خورند. دیر حمام بردن بچه‌ها زمینه‌ساز مشکلات پوستی به‌ویژه پوست سر می‌شود. در نتیجه باید منتظر آسیب به موها باشید. بنابراین بچه‌ها را خوب و به موقع حمام ببرید.

6 دلیل برای اینکه صبح روز تعطیل باید بیرون بزنید! 

اگر کارمند هستید یا مادر خانه‌ای که چرخ زندگی را بانظم و ترتیب می‌چرخاند، حتما با کمبود خواب روبه‌رو هستید‌ اما پرخوابی شما را کلافه می‌کند. به این دلیل که ساعت زیست‌ شناختی(بیولوژیک) بدن شما به پرخوابی عادت ندارد. بنابراین سعی کنید حداکثر با یک ساعت تأخیر از خواب بیدار شده و اول صبح را به شکلی از خانه بیرون بروید. پیاده‌روی دسته ‌جمعی، صبحانه خوردن بیرون از خانه، کوهنوردی و... همگی راهکارهای خوبی برای شکست خواب‌آلودگی و کسلی روز تعطیل است.

1-ارتباط مجازی را قطع کنید

 اگر صبح زود به قصد ورزش و تفریح از خانه بیرون بروید، فرصت گشت زدن در فضای مجازی، کنترل ایمیل‌ها، خواندن پیغام‌ها، تماس تلفنی با افراد مختلف و شنیدن حرف‌های منفی آنها و... را نخواهید داشت. بنابراین صبح را با نشاط و بدون تنش شروع می‌کنید.

2-از هیاهو دور می‌شوید 

صبح روز تعطیل از هیاهوی خانه یا سکوت ناخوشایند خانه که باعث کلافگی و کسلی می‌شود، دور می‌شوید. علاوه براینکه وقتی صبح زود برای ورزش یا حتی خرید نان از منزل خارج می‌شوید، کوچه و خیابان خلوت بوده و هوا نیز تمیز است. بنابراین از هرچه هیاهوست دور خواهید ماند و صبح را با آرامش شروع می‌کنید.

3-استرس‌ها و اضطراب‌ها را بیرون می‌ریزید 

اگر در تمام طول هفته از استرس و اضطراب لبریز شده‌اید، اگر روز قبل کسی ناراحت‌تان کرده باشد، اگر برای تصمیم‌گیری مردد هستید، اگر نمی‌دانید روز تعطیل را چطور بگذرانید؛ همین که پا از خانه بیرون بگذارید، قدم بزنید و انرژی‌های منفی از شما دور خواهد شد و می‌توانید خوب تصمیم بگیرید. در علم روانشناسی معتقدند برای تصمیم‌گیری بهتر باید از موضوع فاصله گرفت. بیرون رفتن از خانه، یکی از راهکارهای فاصله گرفتن از افکاری است که در خانه و در روز تعطیل و بیکاری به شما هجوم می‌آورند.

4-به کارهای‌تان می‌رسید 

هزار و یک کار و برنامه و خرید در ذهن‌تان است. اما حوصله ندارید. اما همین‌که پا از خانه بیرون بگذارید، انگار سد بیرون رفتن از خانه برداشته شده است. حتی اگر به خانه برگردید و صبحانه بخورید، دوباره راحت‌تر از خانه بیرون می‌روید.

5-متابولسیم صبحگاهی  را تنظیم کنید 

وقتی صبح زود، به قصد ورزش و تفریح از خانه بیرون می‌روید، متابولسیم بدن تنظیم می‌شود. تنظیم سوخت‌وساز بدن یکی از راهکارهای حفظ سلامت جسم و روان است.

6-رنگی دوباره بزنید 

تغییر رنگ خودتان و اتاق و خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، یکی از راهکارهای تغییر روحیه شماست؛. همین امروز که فرصت دارید، شروع کنید.