۰ نفر

مزایای شکست خوردن در زندگی

۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ۲۰:۳۶
کد خبر: 698492
مزایای شکست خوردن در زندگی

همه ما در طول زندگی خود، شکست های گوناگونی را به هر طریقی تجربه کرده ایم. اما آیا به جز ناامید شدن، حس دیگری در ما به وجود آمده است؟ اگر جواب مثبت است، به خودتان افتخار کنید و امیدوار باشید.

تاثیر مثبت شکست و فواید باورنکردنی آن

به گزارش اقتصاد آنلاین، مزایای شکست می تواند عاملی باشد که ما از شکست نهراسیم و به آینده امیدوار بمانیم.

هر شکست باید پلی به سمت پیروزی قلمداد شود. نباید با اولین شکست از ادامه مسیر منصرف شد. اما این نیازمند تلاش و تمرکز زیادی است و نمی شود بدون تمرین و انگیزش، چنین چیزی را در خود انتظار داشت.

اگر می خواهید بیشتر با مزیت های شکست و ناامید نشدن و تاثیر آن بر فرد و موفقیت آشنا شوید، این مقاله منبع بسیار خوبی برای شما خواهد بود.

آشنایی با مزایای شکست

ترجمه  و تفسیر شکست خوردن، طبق تعریف متخصصان، فقط عدم رسیدن به موفقیت است و این تعریف در برابر تعریف ما از شکست، کاملا متفاوت است. معمولا ما تصور میکنیم شکست، یعنی ناامیدی، عدم کارایی و بی ارزش بودن. اما آیا واقعا شکست آنقدر ها هم بد است؟ آیا بعد از شکست باید کاملا ناامید شد و مسیر را تغییر داد؟

قطعا شکست مزایای ویژه ای دارد که با شناخت آن، می توان مسیر بسیار همواری را برای خود ایجاد کرد.

بیایید به گذشته فکر کنیم. چه شکست هایی را تجربه کرده اید؟ در آزمون های خود برای دفعه های ابتدایی مردود شده اید؟ هدفی را برای خود ترسیم کرده اید، اما به آن نرسیده اید؟ یا هر نوع شکست دیگری. اما قطعا کارهایی هم بوده که بدون شکست آن ها را پشت سر گذاشته اید. این موارد را به خاطر بیاورید.

حال بگذارید سوالی را مطرح کنیم؛ کدام مورد فکر شما را بیشتر درگیر کرد و شما وقت خود را بیشتر صرف کدام کردید؟ فکر کردن و افسوس خوردن برای شکست ها؟ یا جشن گرفتن برای پیروزی؟

قطعا بسیاری از افراد انقدر که برای شکست خوردن خود افسوس خورده اند، از پیروزی های خود لذت نبرده اند.

متاسفانه در جامعه و بین افراد مختلف تصوری وجود دارد که شکست تمام رشته های آن ها را پنبه می کند و بعد از شکست خوردن احساس پوچی و ناامیدی آن ها را فرا می گیرد. اما حقیقت چیست؟ شکست آن قدر که مردم می گویند نیست و شما باید خود را با شناخت مزایای شکست از دیگران متفاوت کنید و متمایز نشان دهید.

در ادامه این مطلب، مهم ترین مزایای شکست خوردن که شما را برای هدف بعدی و شروعی دوباره آماده می کنند را بررسی می کنیم. همراه ما باشید.

شکست خوردن

جایگاه حقیقی خود را بشناسید

بگذارید مثالی قابل درک را برای این موضوع بیان کنیم. تصور کنید شما تمام هدف خود را روی قبول شدن در دانشگاه و رشته ای گذاشته اید که هیچ علاقه ای به آن ندارید. دلایل شما بیشتر دلایل خانواده ای است و می  خواهید رضایت و نظر آن ها را جلب کنید.

شما به هر روشی وارد دانشگاه می شوید؛ اما نه از آن لذت می برید و نه در تحقیقات و دروس خود موفق هستید. اما دلیل چیست؟ دلیل جایگاه نامناسب و اشتباه شما است.

این شکست های از این دست، می تواند پلی باشد برای آینده؛ برای تغییر روند خود و برگشت به مسیر مناسب خود. پس نباید چنین شکست ها را با ناامیدی پیوند زد.

شکست اجتناب ناپذیر است

آیا کسی می تواند ادعا کند که زندگی را بدون هیچ گونه شکستی پشت سر گذاشته است؟ قطعا خیر. شکست جزو جدانشدنی از زندگی هر انسانی است و پذیرفتن آن به عنوان بخش مهمی از زندگی، شما را برای رسیدن به اهدافتان و کسب مزایای شکست، آماده می کند. شکست با هر تعریفی که شما برای خود دارید، در طول زندگی حداقل چندین بار برای شما رخ می دهد.

اما این پایان زندگی شما نیست؛ نباید فکر کنید که با شکست همه چیز تمام شده است. خدا در وجود شما قدرتی را قرار داده که با کمک آن می توانید خود را بازیابی کنید و آماده ادامه مسیر شوید. اما شناخت این قدرت و بهره گیری از آن نیازمند تخصص ویژه ای است که هر انسانی آن را ندارد.

ناامید نشوید، با آینده فکر کنید؛ به این فکر کنید که در آینده چگونه این شکست را جبران خواهید کرد. این را به خود بفهمانید که با ناامیدی فقط خودتان را عقب می اندازید. اگر شکست را به عنوان بخش غیرقابل انکار زندگی قبول کنید، قطعا می توانید از مزایای آن به خوبی بهره بگیرید.

همیشه اینگونه تصور کنید که با شکست، شما نه تنها چیزی را از دست نداده اید، بلکه تجربه و درس بزرگی هم به شما اضافه شده است و این فرصت هم به خوبی برای شما وجود دارد که شکست خود را جبران کنید؛ و سپس بعد از پیروزی، هم تجربه کافی را دارید و هم موفق شدن را! این می تواند ادامه زندگی شما را تحت تاثیر خود قرار دهد.

درس بزرگ زندگی را فرا بگیرید

یکی از مزایای شکست این است که با بازگشت ذهنی خود می توانید به ذهن خود دید بسیار بهتر و روشن تری ببخشید.

از شکست ها درس بگیرید که چه کاری را باید انجام دهید و چه کاری را نباید انجام دهید. مسر شکست خود را مشخص کنید. ببینید کدام عوامل شکست شما را به سرانجام رساندند. قوی برگشتن را یاد بگیرید. به خود این نکته را یادآور شوید که شما باید شکست خود را جبران کنید و برای جبران، ناامیدی کمکی به شما نخواهد کرد.

فقط باید قوی بود و از شکست های قبلی استفاده کرد. اگر از موفق ترین افراد جهان هم سوال کنید، همین پاسخ را می گیرید؛ تلاش، قدرت و پشت کار. هیچ چیزی به مانند این ها نمی تواند شما را در مسیر موفقیت قرار دهد.

اما این کار با تجربه مناسب شما از شکست های قبلی شدنی است.

مغز خود را تقویت کنید؛ این که می گوییم شکست را بپذیرید و از آن درس بگیرید به این معنی نیست که مغز خود را به شکست عادت دهید؛ بلکه شما باید از شکست ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و از هر کدام نکته ای را به آموخته های خود اضافه کنید.

فرصت های بیشتر را در اختیار دارید

خوشبختانه یکی از مزایای شکست این است که فرصت های بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد. در دنیایی که ما زندگی می کنیم، اگر قدر زمان خود را بدانیم، قطعا فرصت برای جبران است. اگر شکست خوردید، دوباره تلاش کنید. مهم نیست تعداد دفعات چقدر می شود، دوباره و دوباره تلاش کردن برای شما انگیزه مضاعفی می سازد.

هیچ گاه نباید از دوباره برخاستن ناامید شوید. فرصت های بعدی را غنیمت بشمارید و کار را بهتر انجام دهید.

نیازی نیست ک بگوییم اشتباهات قبلی خود را تکرار نکنید! در عوض به جای آن ها روش هایی را انتخاب کنید که شما را زودتر به هدف می رسانند.

دنیای ما پر است از فرصت های مختلف؛ اما شرط اصلی استفاده از آن ها، شناخت آن ها است. متاسفانه بسیاری از افراد این فرصت ها را نمی شناسند و گله  می کنند که فرصتی برای آن ها نیست! اما هر ثانیه از این زندگی، فرصتی است برای موفق بودن و رشد فردی.

از لحظه به لحظه زندگی استفاده کنید.

شخصیت خود را تقویت کنید

هر کسی در شرایط ایده آل، فرصتی را در اختیار دارد که تبدیل به قهرمانی برای خود یا اطرافیان خود سود؛ اما آیا در شرایط سخت هم می توان چنین امکانی را در اختیار داشت؟ چه کسانی قادر هستند به مانند قهرمان در این دوره عمل کنند؟

شما چگونه عمل می کنید؟ به مانند تپه ای شنی فرو می ریزید؟ یا محکم و استوار روی پاهای خود می ایستید و به ادامه مسیر فکر می کنید؟ قبل از تسلیم شدن و پذیرش شکست خود، به آن فکر کنید و آن را بررسی کنید. اگر بخواهیم شکست را جور دیگری تعریف کنیم، باید بگوییم این، آزمونی برای سنجش اراده و شجاعت و پشت کار ما است. شما وقتی شرایط بد و شکست را تجربه کنید، شرایط ایده آل را بهتری درک خواهید کرد و از آن بهتر استفاده می کنید.

پش تسلیم نشوید و شخصیت خود را به چالش بکشید؛ آیا فردی بااراده هستید؟ یا نیاز است خود را تقویت کنید؟

به وضوح بهتری برسید

اگر بگوییم سریع ترین راه برای درک واقعیت شکست است، بیراه نگفته ایم! شکست شکست این سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که آیا همه چیز در حال درست انجام شدن است؟ چیزی وجود دارد که نیاز به تغییر و اصلاح داشته باشد؟

همچنین از دیگر مزایای شکست این است که دید واضح و روشنی به ما می بخشد و ما به خوبی فرق و تفاوت ایده های خوب و ایده های نامناسب را درک خواهیم کرد. شکست دقیقا به این سوال پاسخ خواهد داد که چه مشکلی در طی مسیر پیش آمد و من چطور می توانم به مسیر خود برگردم؟ این همان چیزی است که دنیای ما را زیبا می کند؛ دور از ناامیدی و تلاش همیشگی برای رسیدن به اهداف مهم زندگی! البته با دیدی باز.