۰ نفر

عوامل رایج افسردگی در زنان

۲۳ آذر ۱۴۰۱، ۲۰:۴۷
کد خبر: 688504
عوامل رایج افسردگی در زنان

زنان می توانند از لحظه شروع قاعدگی تا یائسگی نوسانات هورمونی را تجربه کنند که به علائم افسردگی کمک کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، احساس استرس، ناامیدی، ناکارآمدی، فشار اجتماعی، ناامیدی، یا به سادگی تحت فشار قرار گرفتن می تواند توسط نوسانات هورمونی تشدید و منجر به یک دوره افسردگی در زنان شود.

افسردگی چیست؟

اختلالات افسردگی گروهی از اختلالات سلامت روان هستند که سالانه نزدیک به 18 میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد. از هر هشت زن یک نفر در طول زندگی خود یک دوره افسردگی را تجربه می کند.

علائم و نشانه های افسردگی در زنان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خلق و خوی ضعیف مداوم
  • احساس ناامیدی، اندوه و ناامیدی
  • مشکل در تمرکز
  • الگوهای خواب مختل مانند خواب زیاد (هیپرخوابی) یا بی خوابی
  • خستگی، بی حالی و فرسودگی
  • تحریک پذیری
  • از دست دادن علاقه به سرگرمی ها و فعالیت های مورد علاقه
  • تغییر در عادات غذایی مانند افزایش یا کاهش وزن ناگهانی
  • نوسانات خلقی
  • احساس گناه یا شرم غیرمنطقی
  • علائم فیزیکی غیر قابل توضیح مانند سردرد، بدن درد و مشکلات گوارشی
  • احساس خارج شدن از کنترل
  • افکار خودکشی

5 دلیل برای افزایش میزان افسردگی در زنان

آمارهای مجله روانپزشکی و علوم اعصاب نشان داد که شیوع افسردگی در زنان در مقایسه با مردان بیشتر است و زنان جوان زیر 25 سال دو برابر بیشتر از همتایان مرد خود در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

برخی از علل افسردگی در زنان عبارتند از:

تفاوت های هورمونی :

زنان ممکن است در نتیجه چندین تفاوت هورمونی، نوسانات خلقی شدیدتری را تجربه کنند. اختلالات افسردگی مانند افسردگی پس از زایمان، اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی و افسردگی پس از یائسگی همگی با فعالیت هورمونی مرتبط هستند و موجب ایجاد افسردگی در زنان می شوند. 

افزایش حساسیت نسبت به تعارضات بین فردی:

زنان اهمیت زیادی برای روابط خود قائل هستند، بنابراین زمانی که تعارض فعال وجود دارد، بیشتر مستعد آسیب های عاطفی هستند.

 زنان در قبال تربیت فرزندان مسئولیت بیشتری دارند که می‌تواند منجر به چالش‌های اجتماعی-اقتصادی بزرگ‌تر شود. برخی از زنان ممکن است در هنگام مبارزه با این مسائل اجتماعی دچار افسردگی شوند، به خصوص اگر فاقد سیستم حمایت اجتماعی باشند.

ژنتیک :

سابقه خانوادگی افسردگی احتمال ابتلا به این اختلال سلامت روان را افزایش می دهد. یک مطالعه روی 1033 مجموعه دوقلو نشان داد که تمایل به ابتلا به افسردگی به دلیل ژنتیک مشترک است تا عوامل محیطی مشترک.

شیمی مغز:

شروع افسردگی ممکن است به دلیل عدم تعادل در شیمی مغز باشد، با نقش دقیق انتقال دهنده های عصبی نوراپی نفرین، سروتونین و دوپامین هنوز به طور کامل شناخته نشده است.

درمان افسردگی در زنان

یک برنامه درمانی تخصصی که به ویژگی های افسردگی در زنان می پردازد در نتایج کلی موثرتر خواهد بود. درمان افسردگی معمولاً شامل سه جزء است: دارو درمانی، روان درمانی و درمان های جامع.

دارو:

داروهای ضد افسردگی در 50 تا 70 درصد بیماران در کاهش علائم افسردگی موثر هستند. با این حال این اغلب شامل آزمایش چند دارو برای یافتن بهترین مناسب است.

روان درمانی:

جلسات درمانی شامل بررسی عواملی است که ممکن است به افسردگی کمک کنند. مثال‌ها ممکن است شامل رویدادهای آسیب‌زای گذشته مانند از دست دادن اخیر یکی از عزیزان، طلاق یا هر تجربه عاطفی دیگری باشد. درمان شناختی رفتاری (CBT) در درمان افسردگی بسیار موثر است. CBT به آنها کمک می کند تا الگوهای فکری ناکارآمدی را که ممکن است آنها را در پاسخ های مقابله ای ناسالم نگه دارد، بررسی کنند.

افسردگی

درمان‌های کل‌نگر:

درمان‌های کل‌نگر می‌توانند مکمل روان‌درمانی سنتی باشند، زیرا به جنبه‌های معنوی شفا می‌پردازند. به عنوان مثال می توان به هنر و موسیقی درمانی، روزنامه نگاری، یوگا و مراقبه ذهن آگاهی اشاره کرد

نامیدی و ناامیدی که همراه با افسردگی است، اغلب فلج کننده است و در توانایی زن برای انجام وظایف اساسی روزش اختلال ایجاد می کند. شناخت علائم و دریافت درمان موثر اولین گام برای بازیابی وضعیت ذهنی سالم است.

ترجمه و تدوین: اقتصادآنلاین
خبرنگار: مهتاب لطفیان