۰ نفر

تیپ شخصیتی شما چیست؟ + همه دسته بندی ها / از کجا بفهمم چه شخصیتی دارم؟!

۲۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۴۷
کد خبر: 681535
تیپ شخصیتی شما چیست؟ + همه دسته بندی ها / از کجا بفهمم چه شخصیتی دارم؟!

مطمئنا هر شخصی که با خودشناسی و شخصیت شناسی آشنایی دارد، نام تست MBTI را شنیده است. تست MBTI یکی از معتبرترین تست‌های شخصیت شناسی است که در سراسر دنیا به میزان بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته بیشترین استفاده از تست MBTI در میان کسب و کارها و تیم‌های منابع انسانی است.

شما چه تیپ شخصیتی دارید؟ ویژگی انواع تیپ شخصیتی

به گزارش اقتصاد آنلاین، طبق آمارها مشخص شده است که روزانه دو میلیون نفر از این تست استفاده می‌کنند. تست MBTI طبق نظریه یونگ روانشناس معروف و همچنین مشاهدات ایزابل بریگز مایرز و مادرش به وجود آمده است و مهم‌ترین اصل آن بر نظریه تیپ‌های شخصیتی یونگ بنا شده است. یونگ اعتقاد دارد که انسان‌ها به ۱۶ دسته تیپ شخصیتی تقسیم می‌شوند و این تست نیز این ۱۶ دسته را مشخص کرده است. در این مقاله قصد داریم تا به طور مفصل به بررسی این ۱۶ تیپ شخصیتی تست MBTI بپردازیم.

تیپ شخصیتی روشنفکر یا INTJ

روشنفکر (INTJ) فردی است با ویژگی‌های شخصیتی درونگرا، شهودی، منطقی و قضاوت‌گر. داشتن شخصیت متفکر باعث می‌شود که این افراد روی جزئیات زندگی و استفاده از خلاقیت و عقلانیت در هر کاری تمرکز داشته باشند. دنیای درونی آنها اغلب یک دنیای خصوصی و پیچیده است.

روشنفکر به عنوان یکی از نادرترین تیپ‌های شخصیتی و یکی از تواناترین تیپ‌ها شناخته می‌شود. افراد دارای تیپ شخصیتی روشنفکر منطقی و سریع هستند و همیشه به دنبال افرادی در اطراف خود هستند تا بتوانند به خوبی موضوعات و اتفاقات را با هم تجزیه و تحلیل کنند.

تیپ شخصیتی

عطش بی پایان در یادگیری و دانستن

افراد با این تیپ شخصیتی می‌توانند جسورترین افراد در رویاپردازی و تلخ‌ترین افراد در بدبینی باشند. روشنفکران معتقدند که با اراده و هوش می‌توانند به چالش‌برانگیزترین اهداف نیز دست یابند. اما ممکن است به طور کلی در مورد ماهیت انسان بدبین باشند، با این فرض که اکثر مردم تنبل هستند، قوه تخیل ندارند یا به سادگی محکوم به متوسط بودن، هستند.

روشنفکران بیشتر عزت نفس خود را از دانش و قدرت ذهنی خود می‌گیرند. در مدرسه، افرادی با این تیپ شخصیتی ممکن است “دیوانه کتاب” یا “بچه زرنگ کلاس” نامیده شوند. اما بسیاری از روشنفکران به جای این که این برچسب‌ها را توهین تلقی کنند، آنها را می‌پذیرند. آنها به توانایی خود در آموزش و تسلط بر هر موضوعی که به آنها علاقه دارد، اطمینان دارند؛ خواه این علاقه کدنویسی و خواه موسیقی کلاسیک باشد.

روشنفکران در تنهایی می‌توانند به خوبی تفکر کنند و در مورد مواردی که باعث حواس پرتی آنها می‌شود و یا شایعات بیهوده کمی صبر داشته باشند. با این اوصاف، اگر این شخصیت‌ها را کلیشه‌ای یا کسل‌کننده بدانیم، واقعا اشتباه خواهد بود. بسیاری از روشنفکران به خاطر زیرکی و شخصیت جدی خود معمولا افرادی تند و بی‌ادب شناخته می‌شوند، اما زیر این پوشش جدی، اغلب افراد شوخی نیز هستند که البته طنز آنها تند و طعنه آمیز است که خب آنها را جذاب نیز می‌کند.

آنها برای علم و دانش اهمیت زیادی قائلند و از خودشان و دیگران انتظار دارند شایستگی و کارآیی لازم را در مواقع موردنیاز داشته باشند.

یافتن بهترین راه

روشنفکران همه چیز را زیر سوال می‌برند. بسیاری از تیپ‌های شخصیتی با تکیه بر عقل متعارف و تخصص دیگران زندگی خود را پیش می‌برند. اما روشنفکران همیشه شکاک بودن را ترجیح و اکتشافات خود را انجام می‌دهند. آنها در تلاش برای یافتن روش‌های بهتر برای انجام کارها، از شکستن قوانین و یا پذیرش ریسک هستند؛ در واقع، آنها ترجیح می‌دهند از کار خود لذت ببرند تا آن را کورکورانه پیش ببرند.

این تیپ شخصیتی دارای یک رگه استقلال است. روشنفکران بدشان نمی‌آید که بازی کنند، اما خب معمولا از انجام آن طفره می‌روند چرا که دوست ندارند منتظر بمانند تا دیگران با آنها همراه شوند.

تیپ شخصیتی متفکر INTP

شخصیت متفکر (INTP) کسی است که دارای ویژگی‌های شخصیتی درونگرا، شهودی، منطقی و ادراکی است. متفکران افرادی انعطاف پذیر هستند که از رویکردی غیرمتعارف در بسیاری از جنبه‌های زندگی لذت می‌برند. آنها غالباً راه‌های غیرمحتمل را دنبال می‌کنند و آزمایش کردن را با خلاقیت شخصی ترکیب می‌کنند.

متفکران به دیدگاه‌های منحصر به فرد و عقل قوی خود می‌بالند و نمی‌توانند در مورد اسرار جهان بحث نکنند. این تیپ شخصیتی و افراد متفکر نسبتاً نادر هستند و با خلاقیت و ابتکار خود، از برجسته شدن در میان جمعیت نمی‌ترسند.

بهترین نتیجه فعالیت آنها، زمانی رقم می‌خورد که لازم باشد به تنهایی یک راه حل یا روشی علمی و هوشمندانه برای غلبه بر مشکلات طراحی کنند.

سویه‌گیری ذهنی

اغلب متفکران را در حال تفکر عمیق مشاهده می‌کنید، که لزوما چیز بدی نیست. افراد با این تیپ شخصیتی به ندرت از فکر کردن دست می‌کشند و از لحظه بیدار شدن، ذهن آنها با ایده‌ها، سؤالات و بینش‌ها درگیر می‌شود. گاهی اوقات، آنها حتی ممکن است خود را در جمعی مشاهده کنند که مناظره در آن بسیار قوی پیگیری می‌شود.

از بیرون، به نظر می‌رسد متفکران و زندگی آنها بر رویاپردازی بنا نهاده شده است. آنها معمولا کمتر خود را درگیر جمع می‌کنند. این حالت باعث می‌شود که آنها را در دسته افراد درونگرا قرار دهیم و عنوان کنیم که از معاشرت‌های بسیار خسته می‌شوند. پس از یک روز طولانی، آنها به دنبال تنهایی هستند تا با فکر کردن خود را آرام کنند.

اما این اشتباه است که تصور کنیم متفکران، افرادی درو از جمع و اجتماع هستند. وقتی با فردی ارتباط برقرار می‌کنند که می‌تواند با انرژی ذهنی او مطابقت داشته باشد، در این حالت از برقراری ارتباط بسیار هم لذت می‌برند. چیزهای کمی به آنها انرژی می‌دهند مانند فرصت مبادله ایده‌ها یا لذت بردن از یک بحث زنده با افرادی که ذهن کنجکاو و پرسشگر دارند.

کشف اسرار دنیا

افرادی با این تیپ شخصیتی می‌خواهند همه چیز را در جهان درک کنند، اما در مورد یک حیطه بسیار اسرارآمیز بیشتر تمایل به کشف دارند و آن هم، طبیعت انسان است. همان‌طور که از نام آنها پیداست، متفکران بیشتر در قلمرو منطق و عقلانیت به دنبال درک دانستنی‌ها هستند. در نتیجه، آنها به راه‌های غیرمنطقی که احساسات و عواطف بر رفتار افراد غلبه می‌کنند، ورود پیدا نمی‌کنند.

این بدان معنا نیست که متفکران بی احساس هستند. این شخصیت‌ها عموماً می‌خواهند از دوستان و عزیزان خود حمایت عاطفی کنند، اما خب نمی‌دانند چگونه. از آنجایی که آنها نمی‌توانند چگونه حمایت و پشتیبانی از اطرافیان را نشان دهند، به همین دلیل ممکن است از انجام یا گفتن هر چیزی خودداری کنند.

” تجزیه و تحلیل بیش از حد” می‌تواند جنبه‌های متعددی از زندگی متفکران را تحت تأثیر قرار دهد. افرادی با این تیپ شخصیتی می‌توانند حتی در کوچکترین تصمیمات، بیش از حد زمان برای فکر کردن بگذارند. این باعث می‌شود آنها احساس ناکارآمدی کنند.

اما خبر خوب در مورد این افراد این است که به خوبی می‌توانند خود را از این گیر کردن در فکر رها کنند. متفکران با بهره‌گیری از خلاقیت و ذهن باز می‌توانند از پتانسیل کامل خود، هم به عنوان متفکر و هم به عنوان افرادی شاد و خوش فکر، استفاده کنند.

تیپ شخصیتی فرمانده ENTJ

فرمانده (ENTJ) کسی است که دارای ویژگی‌های شخصیتی برونگرا، شهودی، منطقی و قضاوت‌گر است. آنها افرادی قاطع و عاشق پیشرفت هستند. آنها اطلاعاتی را برای ساختن دیدگاه‌های خلاقانه خود جمع آوری می‌کنند، تا بتوانند میزان تردید برای عملی کردن آنها را کم کنند.

فرمانده‌ها به صورت ذاتی دارای ویژگی رهبری هستند. آنها افرادی قوی و با اعتماد به نفسی هستند که می‌توانند با این ویژگی خود تیم‌های بزرگ را به سمت هدفی مشخص راهنمایی و هدایت کنند. اما باید دانست که این افراد در رسیدن به اهداف خود بسیار بی رحم هستند و هر کاری را در این مسیر انجام خواهند داد. این تیپ شخصیتی تنها دو درصد از جمعیت جهان را شامل می‌شود و خب با توجه به ویژگی‌های شخصیتی که این تیپ شخصیتی دارد، این میزان به نظر بسیار منطقی می‌آید. اما فراموش نکنید که بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در حال حاضر در آنها مشغول به کار هستیم را مدیون ذهن خلاق و خصیصه مدیریتی فرمانده‌ها هستیم.

آن‌ها استراتژیست‌هایی آینده‌نگر به شمار می‌روند که قادرند برای نیاز‌های آینده بشر و همچنین سازمان تحت کنترل خود برنامه ریزی کنند

تلاش برای رسیدن به بزرگی و عظمت

تلاش برای رسیدن به هدف و جمع آوری تیم برای این منظور، می‌تواند فرمانده‌ها را به کارآفرینانی موفق تبدیل کند. افراد با این تیپ شخصیتی بسیار در کار خود جدی هستند، تفکر استراتژیک دارند، می‌توانند تیم‌ها را مدیریت کنند، آنها را برای رسیدن به هدف راهنمایی کنند، استعداد افراد مختلف را شناسایی کند و در نهایت می‌توانند باعث موفقیت یک سازمان و افراد شاغل در آن شوند. همین ویژگی‌ها است که باعث عظمت و بزرگی آنها می‌شود.

آنها افرادی هستند که دوست ندارند در هر مذاکره‌ای شکست بخورند. به همین خاطر با هر فردی که بتواند آنها را به چالش بکشد، وارد بحث و مناظره با او می‌شوند و برای پیروز شدن خود از هیچ کاری کوتاهی نخواهند کرد. حال این مناظره برای خریدهای عادی باشد و چه در شرکتی بزرگ و در مورد قراردادی بزرگ. اما برخی، افرادی با تیپ شخصیتی فرمانده را افرادی تلخ می‌دانند و معمولا آنها در ارائه بازخورد کمی تند رفتار می‌کنند.

تیپ شخصیتی مبلغ ENTP

مبلغ (ENTP) فردی است دارای ویژگی‌های شخصیتی برونگرا، شهودی، منطقی و ادراکی است. افراد دارای تیپ شخصیتی مبلغ افرادی جسور و خلاق هستند، ایده‌ها را با ذهن خلاق خود تجزیه و بازسازی می‌کنند. آنها علیرغم تمام شکست‌ها و مقاومت‌هایی که در برابر ایده‌های خود می‌بینند، باز هم به تلاش خود ادامه می‌دهند.

افراد با تیپ شخصیتی مبلغ به دنبال این هستند که در نزاع‌های ذهنی شرکت کنند. چرا که این نزاع‌ها آنها را در ایده پردازی قوی‌تر می‌کند و این فرصت را به آنها می‌دهد تا پایگاه دانش خود را گسترش دهند. افراد با تیپ شخصیتی مبلغ توانایی درک استدلال دیگران را دارند و این استدلال‌ها حتی ممکن است در تضاد با رویه ذهنی و فکری آنها باشد. مبلغان، مانند همه تیپ‌های شخصیتی تحلیل‌گر، در جستجوی دائمی دانش هستند.

قانون شکنی

مبلغان همیشه از زیر سوال بردن روش‌های فکری متداول لذت می‌برند. شخصیت‌های مبلغ دوست دارند طوفان فکری راه بیندازند، اما به هر قیمتی از گرفتار شدن در انجام “کارهای خسته کننده” طفره می‌روند. مبلغان فقط حدود سه درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند و در جلسات طوفان فکری همیشه اولین افرادی هستند که ایده را می‌دهند و بعد عقب نشینی می‌کنند تا از صحبت دیگر افراد به ایده نهایی خود برسند.

اما مبلغان معمولا در ارائه احساسات مشکل دارند و زمانی نیز که کسی آنها را عصبی کند، نمی‌توان آنها را از بروز عکس‌العمل منع کرد. افراد دارای تیپ شخصیتی مبلغ معمولا با هم به خوبی کنار می‌آیند، اما تیپ‌های حساس‌تر و به طور کلی جامعه، اغلب از تعارض گریزانند و احساسات، راحتی و حتی دروغ را بر حقایق ناخوشایند و عقلانیت سخت ترجیح می‌دهند.

این مبلغان را ناامید می‌کند و آنها متوجه می‌شوند که علاقه آنها به بودن در مشاجره، غالباً ناخواسته دیگران را آزار می‌دهد، زیرا آستانه تحمل دیگران در زیر سوال بردن اعتقادات خود و کنار گذاشتن احساسات می‌تواند باعث ناراحتی و آزار شود. شخصیت‌های مبلغ از نظر بینش، اعتماد به نفس، دانش و حس شوخ طبعی عالی هستند.

تیپ شخصیتی مشاور INFJ

مشاور (INFJ) کسی است که دارای ویژگی‌های شخصیتی درونگرا، شهودی، احساسی و قضاوت‌گر است. آنها تمایل دارند که زندگی را با تفکر عمیق و تخیل سپری کنند. بینش درونی، ارزش‌های شخصی و شخصیت آرام و اصولی آنها می‌تواند برای بسیاری دل‌پذیر باشد.

مشاوران نادرترین تیپ‌های شخصیتی در بین همه افراد هستند. اما از آنجایی که در درک مفاهیم پیچیده و روابط انسانی بسیار قوی هستند، اثر بسیار مثبتی بر پیرامون خود و جهان می‌گذارند. آنها همیشه برای هدف‌های خود قدم‌های مثبت برمی‌دارند و برای آن هدف بسیار رویاپرداز و آرمان‌گرا هستند.

آنها درک و بینش دقیقی نسبت به روابط انسانی و محدودیت‌هایش دارند و بر همین اساس با بیان نظراتشان قادرند به دیگران انگیزه داده و باعث پیشرفتشان شوند.

ایستادگی برای آنچه درست است

مشاوران عموماً تلاش می‌کنند تا آنچه را که درست است انجام دهند و آنها می‌خواهند به ایجاد دنیایی از کارهای درست و صادقانه کمک کنند. افرادی که دارای تیپ شخصیتی مشاور هستند از نقاط قوت خود، از جمله خلاقیت، تخیل و حساسیت، برای بالا بردن دیگران و گسترش شفقت استفاده می‌کنند. اعتقاد آنها به برابری‌خواهی در دنیا، باعث می‌شود که در راه تحقق آن بسیار تلاش کنند.

ارتباط با دیگران

مشاوران ممکن است افرادی محافظه‌گر باشند، اما آنها به روشی گرم و احساسی ارتباط برقرار می‌کنند. این صداقت و بصیرت احساسی می‌تواند تأثیر بسزایی در افراد اطراف آنها نیز بگذارد.

در رابطه با دیگران احترام را سرلوحه خود قرار می‌دهند و تمایل دارند به احساسات دیگران توجه زیادی داشته باشند. گفته می‌شود، این شخصیت‌ها همچنین ارتباط با خود را نیز بسیار اهمیت می‌دهند. مشاوران باید مدتی را تنها سپری کنند تا خود را دوباره پیدا کنند، دوباره شارژ شوند و افکار و احساسات خود را جمع کنند.

هزینه موفقیت

گاهی اوقات، مشاوران آنقدر بر کار خود تمرکز می‌کنند تا حتی خود را فراموش می‌کنند. مشاوران تا وقتی به هدف و موفقیت دست پیدا نکنند اجازه استراحت ندارند، اما این طرز فکر می‌تواند منجر به استرس و فرسودگی شغلی در آنها شود. اگر این اتفاق بیفتد، بسیاری از افراد ممکن است فکر کنند که این تیپ شخصیتی افرادی عصبی و بدخلق هستند.

ممکن است مشاوران در مواجهه با درگیری و انتقاد، احساس استرس کنند. افراد با این تیپ شخصیتی تمایل دارند با بهترین نیت عمل کنند و وقتی دیگران قدر کار آنها را نمی‌دانند، کاملا از کار ناامید می‌شوند. گاهی اوقات حتی در مقابل انتقاد سازنده نیز این حس را دارند.

تیپ شخصیتی واسطه‌گر INFP

واسطه‌گر (INFP) شخصی دارای ویژگی‌های شخصیتی درونگرا، شهودی، احساسی و ادراکی است. این تیپ شخصیتی کمیاب، ساکت، دارای ذهن باز و خیال پرداز است و برای هر کاری که انجام می‌دهد رویکردی دلسوزانه و خلاقانه به کار می‌برد.

معمولا آنها را افراد گوشه‌گیر و آرامی تصور می‌کنند، اما خب اگر کمی با دقت بیشتری به این افراد نگاه کنید متوجه می‌شوید که مانند هر فرد دیگری دارای شور و اشتیاق درونی هستند و نمی‌توان آنها را افرادی خنثی دانست. خلاق و خیال پرداز هستند و در رویاپردازی تمام عشق و علاقه خود را به دست می‌آورند. این شخصیت‌ها به دلیل حساسیت بسیار شناخته شده‌اند. واسطه‌گرها می‌توانند واکنش‌های احساسی عمیقی به هنر و افراد اطراف خود داشته باشند.

واسطه‌گرها عاشق روابط عمیق و روح انگیز هستند و احساس می‌کنند آن را می‌توانند در کمک به دیگران به دست آورند. اما اینکه این نوع شخصیت بخش کوچکی از جمعیت را تشکیل می‌دهد، ممکن است باعث شود که واسطه‌گرها گاهی احساس کنند تنها هستند یا از چشم دیگران پنهان مانده‌اند و حتی، حس کنند کسی قدردان کارهای آنها نیست.

میل به همدلی

واسطه‌گران کنجکاوی خاصی در مورد طبیعت انسان دارند. آنها بسیار عالی با افکار و احساسات خود هماهنگ هستند، اما مشتاقند که اطرافیان خود را نیز درک کنند. واسطه‌گران دلسوز هستند، دیگران را قضاوت نمی‌کنند و همیشه دوست دارند تا داستان‌های زندگی دیگر افراد را بشنوند. همان‌طور که از نام آنها می‌توان حدس زد، وقتی کسی به واسطه‌گران مراجعه می‌کند حس می‌کند که به خوبی به حرفه‌های او گوش می‌دهد و می‌توان گفت شنونده‌های خوبی هستند.

همدلی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این تیپ شخصیتی است، اما گاهی اوقات می‌تواند مسئولیت آنها را زیاد کند. مشکلات جهان بر دوش واسطه‌گران سنگینی می‌کند و این شخصیت‌ها می‌توانند در برابر مشکلات و طرز فکر منفی دیگران آسیب پذیر باشند.

آنها نیاز‌های عاطفی و روانی خود و دیگران را به خوبی تشخیص می‌دهند، آنها را رعایت کرده و برایشان احترام قائلند. حتی زمانی که دیگران آنها را نمی‌پذیرند.

گفتن حقیقت

چیزهای کمی باعث ناراحتی واسطه‌گران می‌شود. افراد با این تیپ شخصیتی تمایل دارند فرصت‌هایی را برای ابراز خلاقیت خود داشته باشند. به واسطه رویاپردازی و قوه تخیل، واسطه‌گران می‌توانند ماهیت درونی خود و همچنین مکان خود در جهان را کشف کنند. در حالی که این یک ویژگی بسیار جذابی است، اما این خیال پردازی آنها را از عمل باز می‌دارد.

تیپ شخصیتی پیش قدم ENFJ

پیش قدم (ENFJ) شخصی است که دارای ویژگی‌های شخصیتی برونگرا، شهودی، احساسی و قضاوت‌گر است. این افراد عاشق کمک به دیگران هستند و تمایل دارند ایده‌ها و ارزش‌های بسیار خارق‌العاده داشته باشند. آنها با خلاقیت به اهداف خود می‌رسند.

پیش قدم‌ها هدف بسیار بزرگی در زندگی دارند. این تیپ شخصیتی متفکر و آرمان‌گرا تلاش می‌کند تا تأثیر مثبتی بر سایر افراد و جهان پیرامون خود داشته باشند. به ندرت پیش می‌آید که آنها از انجام کارهای درست خودداری کنند، حتی اگر انجام آن کار خیلی آسان نباشد.

رهبری از ویژگی‌های برجسته پیش قدم‌ها است که می‌توان آن را در سیاستمداران مشاهده کرد و می‌توان گفت که سیاستمداران دارای تیپ شخصیتی پیش قدم هستند. اشتیاق به آنها این امکان را می‌دهد که نه تنها در حرفه خود، بلکه در هر زمینه‌ای از زندگی، از جمله روابط خود، از دیگران الهام بگیرند.

درگیر شدن

وقتی پیش قدم‌ها به کسی اهمیت می‌دهند، اولین کاری که دوست دارند انجام دهند این است که در رفع مشکلات او قدم بردارند و این کار را به هر قیمتی انجام می‌دهند. همین موضوع باعث شده که بسیاری پیش قدم‌ها را منجیان زندگی خود بدانند.

اما درگیر شدن با مشکلات دیگران همیشه عامل موفقیت نیست. پیش قدم‌ها همیشه دوست دارند تا بهترین راه را جلوی افراد دیگر قرار دهند، اما همه آمادگی انجام این تغییرات را ندارند. اگر پیش قدم بیش از حد فشار بیاورد، ممکن است باعث بروز کینه در فرد مقابل شود یا مورد بی عدالتی قرار گیرد.

آنها می‌توانند رهبرانی پر انگیزه و الهام بخش یا پیروانی وفادار باشند.

تیپ شخصیتی پیکارگر ENFP

پیکارگر (ENFP) کسی است که دارای ویژگی‌های شخصیتی برونگرا، شهودی، احساسی و ادراکی است. این افراد تمایل دارند ایده‌های بزرگی از خود ارائه دهند و همچنین اقدامات بزرگی انجام دهند و امید و حسن نیت آنها نسبت به دیگران، بسیار زیاد است. افراد با این تیپ شخصیتی، همچنین افراد پرجنب‌وجوشی هستند.

پیکارگران روحیه آزادی دارند، برونگرا، دست و دل باز و دارای اندیشه باز هستند. به قدری انرژی و هیجان آنها زیاد است که در جمع‌ها می‌توان آنها را تشخیص دارد. اما این انرژی و هیجان بالا، لزوما نمی‌تواند باعث موفقیت کمپین‌های کاری شود. افراد با این تیپ شخصیتی برای ارتباطات معنادار و احساسی با افراد دیگر مشتاق هستند. این افراد می‌توانند در زمان اجرای کمپین‌ها شور و شوق را به تیم و رهبر تیم تزریق کنند، اما به محض اینکه کمپین و کارهای آن به سمت نظم و انضباط پیش می‌رود، کاملا کارایی خود را از دست می‌دهند.

انرژی و اشتیاق بالای آنها، تمامی افراد پیرامونشان را تشویق می‌کند که استعدادهای خود را شکوفا کنند.

به دنبال شادی

به نظر می‌رسد در یک چشم بر هم زدن، افرادی با این تیپ شخصیتی می‌توانند از ایده‌آلیست‌های پرشور به چهره‌های بی‌دغدغه در زمین تبدیل شوند.

چیزهای کمی برای پیکارگران، مهم‌تر از گفتگوی واقعی و صمیمانه با افرادی است که آنها را دوست دارند. پیکارگران اعتقاد دارند که همه مستحق ابراز احساسات هستند و همدلی و صمیمیت آنها فضایی را ایجاد می‌کند که حتی ترسوترین افراد در برقراری ارتباط نیز بتوانند احساسات خود را نشان دهند.

تیپ شخصیتی بازپرس ISTJ

بازپرس (ISTJ) فردی است که دارای ویژگی‌های شخصیتی درونگرا، حسی، منطقی و قضاوت‌گر است. این افراد نگرشی منطقی به زندگی دارند و هر اقدامی را در زندگی خود با برنامه و هدف پیش می‌برند.

حدود ۱۲ درصد از جمعیت جهان را افرادی با تیپ شخصیتی بازپرس تشکیل می‌دهند. آنها افرادی منظم و با برنامه، متعهد و خستگی ناپذیر هستند. این ویژگی‌ها را در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها مشاهده کردید. نمونه بارز آن مشاغل نظامی است که به داشتن نظم، قاعده و قانون معروف هستند. به همین دلیل افرادی با تیپ شخصیتی بازپرس در این مشاغل بیشتر دیده می‌شوند. افرادی با تیپ شخصیتی بازپرس بسیار به کاری که باید انجام دهند اهمیت می‌دهند و به همین خاطر، مسئولیت پذیری از مهم‌ترین ویژگی‌های آنها است.

از آنجایی که می‌توان گفت آنها مرد عمل هستند، به همین دلیل خیلی به حاشیه و جوانب هر کاری توجه نمی‌کنند و به صورت مستقیم سراغ انجام کارها می‌روند. به همین خاطر، از انجام وظایف و تمام کردن کارها لذت نیز می‌برند. شخصیت‌های بازپرس منطقی نیستند و وقتی تصمیمی می‌گیرند، شرایط لازم را برای رسیدن به هدف خود مهیا می‌کنند و انتظار دارند دیگران بلافاصله شرایط را درک کرده و آنها نیز اقدامات لازم را انجام دهند.

آنها ترجیح می‌دهند که به تنهایی کار کنند و مسئولیت هر نتیجه‌ای را هم می‌پذیرند. اگرچه آنها از همکاری با دیگران ناراحت نمی‌شوند و در مواقع موردنیاز می‌توانند با سایرین هم کار کنند

زندگی یکپارچه

افرادی که دارای تیپ شخصیتی بازپرس هستند اغلب ترجیح می‌دهند به تنهایی کار کنند، یا حداقل روند انجام کارها به طور واضح توسط سلسله مراتب مشخص شده باشد؛ در این حالت است که می‌توانند اهداف خود را بدون بحث و نگرانی در مورد قابلیت افراد عملی کنند. از این رو می‌توان آنها را افرادی خودکفا دانست و این ویژگی باعث شده که آنها انجام کار توسط خودشان را به کار گروهی ترجیح دهند، تا اینکه در تله ندانم به کاری دیگران بیفتند.

تیپ شخصیتی حامی ISFJ

حامی (ISFJ) کسی است که دارای ویژگی‌های شخصیتی درونگرا، حسی، احساسی و قضاوت‌گر است. این افراد خونگرم و قضاوت‌گر هستند. آنها کارآمد و مسئولیت پذیر هستند و در زندگی روزمره خود به جزئیات توجه می‌کنند.

این تیپ شخصیتی نسبت به دیگر تیپ‌های شخصیتی تست MBTI پیچیده و عجیب است. بسیاری از ویژگی‌های این تیپ شخصیتی با هم در تضاد هستند و به همین خاطر، این تیپ را بسیار خاص کرده است. افراد دارای تیپ شخصیتی حامی افرادی بسیار احساسی هستند، اما این ویژگی مانع از تفکر تحلیلی آنها نمی‌شود. با وجود اینکه در تیپ شخصیتی آنها مشخص شده که این افراد درونگرا هستند، اما با این حال این توانایی را دارند که به خوبی با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند و در مواقع ضروری افرادی اجتماعی شوند. ویژگی قضاوت‌گر آنها باعث نمی‌شود که پذیرای ایده‌های جدید از دیگر افراد نباشند و تمام این موارد هستند که حامیان را به افرادی خاص در میان تیپ‌ها تبدیل می‌کنند.

تقریبا می‌توان گفت که ۱۴ درصد از جمعیت جهان دارای این نوع تیپ شخصیتی هستند و به دلیل داشتن تمرکز روی نیاز‌ها و خواسته‌های دیگران، می‌توان آنها در مشاغل حمایتی مانند بیمارستانی بیشتر مشاهده کرد.

نقش و وظایف خود را جدی می‌گیرند و انتظار دارند دیگران نیز به همین شکل رفتار کنند.

باورپذیری بسیار

حامیان به دلیل میلی که به کمک به دیگران دارند، اغلب مورد سوء استفاده دیگران قرار می‌گیرند و همین موضوع می‌تواند نقطه ضعف آنها به شمار آید. همچنین آنها این خصیصه را دارند که هر آنچه انجام می‌دهند را کم اهمیت جلوه دهند. مسلما باید به دنبال رفع این نقطه ضعف خود باشند، چرا که می‌تواند آنها را آسیب پذیر کند.

شخصیت‌های حامی در کار گروهی فوق‌العاده هستند و به ندرت بیکار می‌نشینند. این موضوع از همان ویژگی اجتماعی آنها بودن ناشی می‌شود و باعث می‌شود که از این کار خود لذت ببرند.

تیپ شخصیتی مجری ESTJ

مجری (ESTJ) کسی است که دارای ویژگی‌های شخصیتی برونگرا، حسی، منطقی و قضاوت‌گر است. آنها از ثبات شخصیتی بالایی برخوردار هستند و قاطعانه از قضاوت منطقی خود پیروی می‌کنند.

مجریان، مدیران اجرایی خوبی هستند و از درک خود در مورد آنچه درست، غلط و از نظر اجتماعی قابل قبول است برای گرد هم آوردن جوامع استفاده می‌کنند. مجریان با افتخار از گرد هم آوردن مردم یاد می‌کنند و اغلب، به عنوان سازمان‌دهی کنندگان جامعه ایفای نقش می‌کنند و سخت تلاش می‌کنند تا همه را در جشن رویدادهای محلی، یا در دفاع از ارزش‌های سنتی که خانواده‌ها و جوامع را در کنار هم قرار می‌دهد، گرد هم آورند.

آنها از تعامل و همکاری با سایرین لذت می‌برند، به شرطی که دیگران وظیفه شناس باشند و بتوانند تمامی مسئولیت‌هایشان را در زمان معین به سرانجام برسانند.

مدیران اجرایی قوی

مسیرهای شغلی مجریان اغلب به اندازه خود آنها روشن و مستقیم است. افراد با شخصیت اجرایی تقریباً همیشه در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که بیشتر در مورد سازماندهی کردن است. با تمرکزی که مجریان دارند، می‌توانند ثبات و امنیت را در هر کاری به وجود آورند و همچنین هر هدفی را به سمت پیشرفت سوق دهند.

احساس وفاداری مجریان باعث می‌شود تا آنجا که ممکن است در کنار یک کارفرما بمانند و سال‌ها در مجموعه‌ها فعالیت کنند. شغل‌هایی نظیر مجری قانون بودن، نظامی، بیمارستانی و شرکت‌های حقوقی از جمله مشاغلی است که مجریان در آنها سال‌ها می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

افرادی با این تیپ شخصیتی دارای ویژگی‌های ذاتی در رهبری هستند و می‌توانند برای مدیریت نیز انتخاب مناسبی باشند. همچنین آنها از بی نظمی، بی حوصلگی، تنبلی و به ویژه عدم صداقت بیزارند و وقتی کسی از این خط قرمزهای آنها عبور کند، با مخالفت و برخورد مجریان مواجه می‌شوند. تا زمانی که همه بر اساس قوانین عمل می‌کنند، مجریان با آنها به بهترین شکل رفتار می‌کنند.

تیپ شخصیتی سفیر ESFJ

سفیر (ESFJ) فردی است که دارای ویژگی‌های شخصیتی برونگرا، حسی، احساسی و قضاوت‌گر است. آنها در مرکز توجه بودن را دوست دارند و از این رو، از اجتماعات و مهمانی‌ها لذت می‌برند. دستاوردهای آنها با ارزش‌های متداول هدایت می‌شود و آنها با کمال میل دیگران را راهنمایی می‌کنند.

این یک تیپ شخصیتی بسیار رایج است و ۱۳ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهد. سفیرها مدافعان افراد هستند، آرام کننده اطرافیان هستند، توجهات را جلب می‌کنند و تیم‌های خود را به سمت پیروزی و شهرت سوق می‌دهند. هدف فردی با تیپ شخصیتی سفیر این است که همه را از خود راضی نگه دارد، به همین خاطر، در زندگی شخصی خود از حمایت از دیگران دست برنمی‌دارد و برای خوشحال کردن اطرافیان سازماندهی اجتماعات را برعهده می‌گیرد.

بحث‌های طولانی مدت و خسته کننده در حوصله سفیران نمی‌گنجد و آنها بیشتر به مد و ظاهر، موقعیت اجتماعی خود و موقعیت افراد دیگر اهمیت می‌دهند. آنها بیشتر سعی می‌کنند که تمام توان خود را برای بهبود اوضاع دیگران و انجام کارهای درست بگذارند.

آنها حس می‌کنند که وظیفه مراقب از همکاران و خانواده بر عهده آنهاست. از این رو علاقه دارند که این مهربانی و کمکشان به دیگران درک شده و به همین دلیل از آنها تقدیر شود.

انگیزه‌های نوع دوستانه

سفیران معمولا انسان‌هایی نیستند که سراغ کارهای تحلیلی بروند و ترجیح می‌دهند تا بیشتر با مردم در تعامل باشند. شنوندگان خوبی هستند و همچنین می‌توانند سرزنده‌ترین فرد در تیم باشند. افرادی با تیپ شخصیتی سفیر می‌توانند در مراقبت‌های پزشکی و کارهای اجتماعی عملکرد خوبی داشته باشند. تدریس یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای آنها است، زیرا سفیرها اقتدار را دوست دارند، ااما به خوبی بلد هستند تا این اقتدار خود را برای اطرافیان ناراحت کننده نکنند.

چیره دست ISTP

چیره دست (ISTP) فردی است که دارای ویژگی‌های شخصیتی درونگرا، حسی، منطقی و ادراکی است. آنها تمایل دارند ذهنیت فردگرایی داشته باشند و بدون نیاز به ارتباط خارجی، اهداف خود را دنبال کنند. آنها با کنجکاوی و مهارت شخصی وارد هر مقوله‌ای می‌شوند و در صورت لزوم، حین انجام آن رویکرد خود را تغییر می‌دهند.

افراد چیره دست عاشق کنکاش در دنیا و محیط اطراف خود هستند. از آنجایی که این افراد، شخصیتی عمل‌گرا دارند و واقع حقیقت محور هستند، به خوبی می‌توانند انواع پروژه را همزمان انجام دهند و بهترین نتیجه را در آنها رقم بزنند. همچنین آنها جزئی‌نگر نیز هستند و به همین خاطر، مشاغلی که نیاز به نگاه جزئی دارند مانند متخصص شبکه و مهندس مکانیک، بیشتر مناسب این تیپ شخصیتی هستند.

افراد چیره دست همیشه دوست دارند تا هر کاری را آزمایش کنند و بیشتر درباره آن اطلاعات به دست آورند. به همین خاطر می‌تواند پروژه‌هایی که در آنها نیاز به خلاقیت است را به آنها سپرد و از نتیجه گرفتن آنها مطمئن بود. آنها همچنین بهترین افراد برای حل مشکلات و مسائل پیچیده هستند.

آنها عیب‌یابان قهاری به شمار می‌روند که می‌توانند مشکلات را به سرعت حل کنند. علاوه بر این همین افراد در برابر قوانین و گروه بندی‌های موجود مقاومت کرده اما از تازگی و تنوع استقبال می‌کنند.

سرپیچی از قوانین

افراد چیره دست خیلی به قواعد و قوانین کاری پایبند نیستند و آنها را مانعی برای کارآمدی خود و دیگران می‌دانند. اما در عین حال دوست دارند تا کارها روی اصول و نظم پیش بروند. به نظر آنها، نتیجه گرفتن از کارها در سازمان‌ها نیاز به سلسله مراتب‌های محدود کننده ندارد.

تیپ شخصیتی ماجراجو ISFP

ماجراجو (ISFP) فردی است که دارای ویژگی‌های شخصیتی درونگرا، حسی، احساسی و ادراکی است. این افراد معمولا ذهن بازی دارند و به زندگی، تجربیات جدید و افراد با احساسات زمینی نزدیک می‌شوند. توانایی آنها برای ماندن در لحظه به آنها کمک می‌کند تا سراغ کشف چیزهایی هیجان انگیز بروند.

شخصیت‌های ماجراجو عاشق هنر هستند و روح ماجراجویانه دارند. آنها همیشه به دنبال این هستند که از کارهای خود در لحظه لذت ببرند و برای این کار تمام شرایط را فراهم می‌کنند و حتی اگر لازم باشد از قوانین محدودکننده نیز عبور می‌کنند. آنها افرادی احساسی و در عین حال دارای قوه ادراک هستند و به خوبی می‌توانند اطرافیان خود را درک کنند.

آنها برای افراد، روابط و چیزهایی که برایشان اهمیت زیادی دارند، حس مسئولیت پذیری و وفاداری به خرج می‌دهند اما طول می‌کشد تا با دیگران صمیمی شده یا به رابطه‌ای اهمیت دهند.

ایجاد یک زندگی الهام بخش

افراد ماجراجو افرادی واقع بین هستند، اما در عین حال آینده‌نگری می‌تواند آنها را در جایی متوقف کند. چرا که برخی کارها را از زمان حال برای آینده دور برنامه ریزی می‌کنند که شاید در چند سال آینده و با تغییر اوضاع، انجام آن کار شدنی نباشد. می‌توان این نکته را نقطه ضعف افراد دارای تیپ شخصیتی ماجراجو دانست.

آنها افرادی خوش بین، بی ادعا، آرام، منعطف و همچنین خاکی هستند و همین موضوع باعث می‌شود که برای بسیاری، این افراد الهام بخش باشند.

تیپ شخصیتی کارآفرین ESTP

کارآفرین (ESTP) کسی است که دارای ویژگی‌های شخصیتی برونگرا، حسی، منطقی و ادراکی است. آنها پرانرژی و عمل‌گرا هستند و به طرز ماهرانه‌ای هر آنچه پیش روی خود دارند را انجام می‌دهند. آنها عاشق کشف فرصت‌های جدید در زندگی هستند، خواه این فرصت‌ها نیاز به معاشرت با دیگران داشته باشد و خواه باید آنها را به تنهایی پیش ببرند.

کارآفرینان معمولا افراد پرانرژی، بسیار فعال و همچنین عاشق چالش هستند و به همین خاطر می‌توانید آنها را در هر جایی شناسایی کنید. آنها بهترین افراد در حل مشکل هستند و همیشه نیز برای رفع مشکلات دیگران پیش قدم می‌شوند. حل مسئله، ویژگی خاص کارآفرینان است که آن را با خلاقیت گره می‌زنند.

آنها افرادی منطقی، واقع بین، تحلیلی و روراست هستند و همچنین در درک نیازهای افراد و سیستمی بهترین هستند. انرژی و شور آنها باعث می‌شود که از یکجا نشینی خسته شوند و به همین خاطر هیچ وقت وارد بحث‌های خسته کننده و طولانی نمی‌شوند. کارآفرینان افراد عمل‌گرایی هستند و دوست دارند تا حرف خود را با عمل نشان دهند.

آنها منعطف، تطبیق پذیر، مبتکر، خلاق، کاردان و همکارهای خوبی به حساب می‌آیند و حتی قادرند تمامی افراد با سلایق و تفکرات متفاوت را همراه خود کنند.

الهام بخش دیگران

کارآفرینان با درک عمیقی که از اطراف خود دارند، مهارت خاصی در مشاهده تغییرات چه در افراد و چه در محیط‌های کاری دارند. کارآفرینان افرادی هستند که از مشاهدات خود استفاده می‌کنند، تغییرات را شناسایی می‌کنند و درباره ندانسته‌های خود سؤال می‌پرسند.

اگر کارآفرینان مراقب نباشند، ممکن است بیش از حد گرفتار کار شوند و این موضوع می‌تواند باعث شود که خلق و خوی آنها تغییر کند و همچنین سلامت آنها به خطر بیفتند. کارآفرینان الهام بخش، متقاعد کننده و رهبران گروه هستند و الهام بخش بودن آنها باعث می‌شود که افراد وارد مسیری شوند که انتهای خوشی دارد.

تیپ شخصیتی سرگرم کننده ESFP

سرگرم کننده (ESFP) فردی است که دارای ویژگی‌های شخصیتی برون‌گرا، حسی، احساسی و ادراکی است. این افراد عاشق آوردن جنب و جوش به زندگی و کشف ناشناخته‌ها هستند. آنها می‌توانند بسیار اجتماعی باشند و اغلب نیز دیگران را تشویق به انجام کارهای مشترک و گروهی می‌کنند.

اگر وارد مهمانی شوید و ببینید فردی در مهمانی تمام افراد را دور خود جمع کرده، شک نکنید که آن فرد دارای تیپ شخصیتی سرگرم کننده است. این افراد بسیار پر انرژی هستند و از لحظه لذت می‌برند و به همین خاطر دوست دارند تا دیگر افراد را نیز در این شادی با خود همراه کنند. سرگرم کننده‌ها افرادی هستند که اجازه نمی‌دهند تا هیچ چیزی جلوی لذت بردن آنها را بگیرد و برای این کار هر روشی را برای دور زدن این موانع به کار می‌گیرند و می‌توان گفت که انسان‌های خلاقی هستند.

افراد دارای تیپ شخصیتی سرگرم کننده به کار گروهی بسیار علاقه دارند و به خوبی می‌تواند انرژی و نشاط را به تیم تزریق کنند.

آن‌ها همکارانی متعهد به شمار می‌روند و تمایل دارند که تمامی وظایفشان را با بیشترین میزان لذت و تفریح و کمترین سختگیری ممکن به سرانجام برسانند.

زندگی پرهیجان

افراد دارای تیپ شخصیتی سرگرم کننده عاشق این هستند که در مرکز توجه باشند و همچنین دوست دارند تا خودشان بسیاری از چیزها را تجربه کنند تا اینکه از زبان دیگران بشنوند. افراد دارای تیپ سرگرم کننده کاملاً اجتماعی هستند و به خوبی می‌توانند بفهمند که افراد اطرافشان چه حسی دارند تا در صورت بروز مشکل به آنها کمک کنند. همین موضوع باعث شده که این افراد شنونده‌های خوبی نیز باشند. این ویژگی‌ها سرگرم کننده‌ها را شبیه به تیپ شخصیتی حامی کرده است.