۰ نفر

معجزه ازدواج بر سلامت جسمی و روانی انسان

۲۳ آبان ۱۴۰۱، ۲۲:۵۳
کد خبر: 681312
معجزه ازدواج بر سلامت جسمی و روانی انسان

امروز ثابت شده است که انسان موجودیست اجتماعی که مدام درحال فرار کردن از تنهاییست. یک انسان سالم دوست ندارد مدام تنها باشد و تنها زندگی کند بلکه به‌دنبال همراه و دوست برای گذران زندگیست.

به گزارش اقتصادآنلاین، داشتن دوست و همراه واقعی و راستین، کسی که بتواند انسان را در هر شرایطی درک کند و او را به حال خود وا نگذارد و بدون چشم‌داشت و نیش و کنایه در کنارش باشد، از الزامات امروز زندگی است.

امروز در دنیا پژوهش‌های زیادی درباره روابط انسانی و ازدواج‌ کردن و تاثیرات آن بر سلامت جسم و روان انجام شده است که نشان می‌دهد ازدواج سالم می‌تواند انسان را تن‌درست نگه دارد و بر سلامت روان او تاثیر مثبت بگذارد.

امروز ثابت شده است که ازدواج موفق می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر روی جسم و روان و احساس نشاط در افراد داشته باشد و احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش داده و امید به زندگی را افزایش دهد.

اگرچه ازدواج کار بسیار سخت و دشواریست، اما با کمی فکر و سبک و سنگین‌کردن و کمک‌گرفتن از تجارب بزرگ‌تر‌ها و مشاوره‌های ازدواج تا اندازه‌ای می‌توان ریسک آن را کم کرد و به ازدواج موفقی دست پیدا کرد. مهارت‌هایی مانند گفت‌وگو کردن درست و اصولی با هم و مسئولیت‌پذیری و کمک به هم برای حل مشکلات می‌تواند در موفق‌ شدن یک زندگی و ازدواج تاثیر زیادی داشته باشد.

ازدواج موفق می‌تواند ارتباط میان همسران را بهبود ببخشد و از ابتلا به افسردگی در آن‌ها جلوگیری کند. هنگامی‌که همسران با هم رابطه خوبی دارند در برخورد با مشکلات و استرس‌های زندگی و روزمره بهتر عمل می‌کنند و می‌توانند از عهده آن‌ها برآیند.

تاثیرات مثبت ازدواج در کیفیت زندگی

تاثیر ازدواج بر سلامت جنسی

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت جنسی به معنی رفاه، آسایش فیزیکی، هیجانی، روانی و اجتماعی در رابطه با فعالیت جنسی است. به عبارتی دیگر سلامت جنسی به معنی رفتار مثبت همراه با احترام نسبت به رابطه جنسی و امکان برخورداری از تجربه لذت بخش و ایمن جنسی به دور از اجبار، تبعیض و خشونت است.

اگر دو فرد که با هم ازدواج کرده‌اند از دید میل جنسی و توانایی جنسی در یک سطح باشند، ازدواج می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر سلامت جنسی در دو نفر داشته باشد. امروز می‌دانیم که داشتن رابطه جنسی اصولی و درست و در چهارچوب رابطه تعریف‌شده‌ای مانند ازدواج می‎‌تواند شما را در معرض قرار دادن انواع بیماری‌های عفونی دستگاه تناسلی و بیماری‌های جنسی دور نگه دارد ضمن این‌که سبب آرامش روانی شما می‌شود.

داشتن رابطه جنسی سبب می‌شود زن و شوهر به هم دلبستگی و صمیمیت بیش‌تری پیدا کنند و این موضوع می‌تواند ابعاد زندگی آن‌ها را دگرگون و به سمت خوبی تغییر دهد.

ازدواج موفق می‌تواند تمامی جنبه‌های زندگی زن و مرد را تحت‌ تاثیر قرار دهد. زن و مرد در کنار هم می‌توانند با اندیشیدن و گفتگو درباره خواست و نیاز‌ها و علاقه‌مندی‌های خود سبک تازه‌ای از زندگی برای خود بسازند سبکی که در آن هر دو احساس آرامش و راحتی می‌‎کنند. یکی از موارد بسیار مهم در این سبک زندگی تازه می‌تواند بر روی غذا خوردن و رژیم غذایی افراد باشد.

امروز با تغییر سبک زندگی زن و مرد هر دو کار می‌کنند و این کار کردن در خارج از خانه سبب می‌شود بسیاری از آن‌ها ناچار به مصرف غذای بیرون باشند، اما ازدواج می‌تواند این عادت را از آن‌ها بگیرد و آن‌ها را به سمت خوردن غذا‌های سالم و خانگی هدایت کند و همان‌گونه‌که می‌دانید داشتن رژیم غذایی سالم می‌تواند فرد را از ابتلا به بیماری‌ها دور نگه دارد.

فواید بی نظیر ازدواج برای بدن

کم‌ شدن رفتار‌های پرخطر با ازدواج

پژوهش‌هایی در دنیا انجام شده است که نشان می‌دهد داشتن تعهد و مسئولیت پذیری جنسی، عاطفی و اجتماعی در قالب خانواده منجر به کاهش رفتار‌های پرخطر و غیر مسئولانه از جمله مصرف الکل و روان گردان‌ها یا بی بند و باری جنسی می‌شود که مهم‌ترین نتیجه آن حفظ سلامت و افزایش طول عمر زوجین است.

تاثیر ازدواج بر سلامت روانی

همان‌گونه‌که اشاره کردیم انسان یک موجود اجتماعیست که نیاز به برقراری ارتباط با دیگر انسان‌ها دارد و آرامش و تن‌درستی روانی خود را در این بستر جستجو و پیدا می‌کند. درواقع داشتن روابط انسانی سالم برای افراد از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

اگرچه خانواده می‌تواند بسیاری از نیاز‌های معنوی و دلبستگی‌های انسان را برطرف کند، اما فرد در زندگی شخصی خود و پس از عبور از نوجوانی و پاگذاشتن به دوران جوانی در خود نیاز به عشق و دوست‌داشتن و دوست‌داشته‌شدن را حس می‌کند و به‌دنبال آن خواهد بود. هر انسانی به دنبال عشق است و از داشتن آن لذت می‌برد.

ازدواج چه تاثیری روی سلامت داره؟

کم‌ شدن استرس با ازدواج

ازدواج اگرچه به‌خودی‌خود ممکن است مشکلاتی را برای فرد به‌وجود آورد، اما آشنایی با فردی متناسب و ازدواج و همکاری با هم می‌تواند استرس هر دو سو را از بین ببرد و از ابتلای آن‌ها به افسردگی جلوگیری کند. برقراری پیوند عاطفی طولانی مدت باعث کاهش ترشح هورمون استرس در هر دو جنس می‌شود.

ترشح پیوسته هورمون‌های آرام بخش و شادی آور در اثر لمس فیزیکی، نوازش و رابطه جنسی منظم باعث می‌شود تا حدود زیادی روحیه زوجین بهبود پیدا کند و توانایی روحی بهتری در مقابله با عوامل استرس زای زندگی به‌دست می‌آورند.

ضمن این‌که بیماری‌های روانی به شکل حاد و مزمن در کسانی‌که ازدواج خوبی دارند کم‌تر بروز پیدا می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد گسترش اختلالات روانی در افراد متاهل به اندازه نیمی از جمعیت مجردهاست.

خواب و روحیه بهتر؛ یکی از اثرات ازدواج

کسانی‌که از داشتن یک زندگی و ازدواج موفق و خوب بهره می‌برند کم‌تر دچار اختلالات خواب هستند و کابوس‌های شبانه در آن‌ها نسبت به دیگران که این وضعیت و شرایط را ندارند بسیار کم‌تر است.

ازدواج موفق سبب می‌شود زن و مرد از زندگی خشنود باشند و از آن رضایت بیش‌تری و انرژی مثبت بیش‌تری داشته باشند. چنین افرادی مسلما انگیزه و اهداف بیش‌تری دارند در نتیجه نسبت به دیگران موفق‌تر عمل می‌کنند.

کسانی‌که ازدواج موفقی دارند هم‌چنین احساس تنهایی کم‌تری دارند و از سلامت فکری بیش‌تر و بهتری برخوردارند.

ازدواج کنید و سالم بمانید

تاثیر ازدواج بر سلامت جسمی

در بالا هم اشاره کردیم که ازدواج معمولا سبب می‌شود افراد از دست‌زدن به کار‌های پرخطر دوری کنند. پژوهش‌ها و بررسی‌ها نشان می‌دهد افراد متاهل به طرز قبل توجهی کم‌تر به سمت رفتار‌های پرخطر از جمله مصرف مواد مخدر، زیاده روی در مصرف الکل یا رانندگی خطرناک می‌روند. به عقیده روانشناسان از آنجا که یک فرد متاهل می‌داند افرادی در این دنیا هستند که زندگیشان وابسته به او است بنابراین برای حفظ جان خود تصمیمات آگاهانه تری می‌گیرد.

کم‌ شدن بیماری‌های قلبی و سکته با ازدواج

نکته جالب دیگر درباره ازدواج و تاثیر آن برروی تن‌درستی جسمی افراد این است که زنان متاهل ۶۵ درصد و مردان متاهل ۶۶ درصد کم‌تر از همتایان مجرد خودشان دچار حملات قلبی می‌شوند. گزارش منتشر شده توسط انجمن سکته آمریکا نشان می‌دهد که مردان متاهل ۶۴ درصد کم‌تر از مردان مجرد دچار سکته می‌شوند. ضمن اینکه این مطالعه نشان داد که رضایت از ازدواج نقش بسیار مهمی در پیش‌گیری از سکته مغزی بازی می‌کند.

باید بدانید که حتی در مورد آلزایمر و گرفتاری به سرطان هم مجرد‌ها بیش‌تر درگیر این بیماری‌ها می‌شوند.