۰ نفر

تاثیر سلطه پذیری در زندگی چیست؟ / نگران فکر مردم نباشید

۲۶ آبان ۱۴۰۱، ۳:۱۳
کد خبر: 679449
تاثیر سلطه پذیری در زندگی چیست؟ / نگران فکر مردم نباشید

مطیع دیگران بودن،‌ می‌تواند بر زندگی شما تاثیر منفی بگذارد. در این مقاله، ۹ راه برای گذر از سلطه‌پذیری به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید با قاطعیت در مورد زندگی خود تصمیم بگیرید.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ اولویت قرار دادن نیازها و شادی دیگران نسبت به چیزی که خودتان می‌خواهید، سبکی ناسالم است که به شما آسیب می‌زند. این کار با گذشت زمان، تشدید و کنترل آن از دست شما خارج می‌شود؛ به طوری که همیشه می‌خواهید همه‌ی اطرافیان خود را راضی و خشنود و سلطه پذیری نگه دارید. مارگو دراکر، هیپنوتیزم‌کننده‌ی بالینی می‌گوید: «این افراد آن‌قدر می‌بخشند تا جایی که کاملا خودشان را فدا می‌کنند.» در واقع شما با تمرکز کردن بر آنچه که مردم می‌گویند یا نیاز دارند، تنها خودتان را ناراضی‌تر می‌کنید.

۱. بپذیرید که قرار نیست همه‌ مطیع همه باشید

برای گذر از سلطه‌پذیری، این جمله را به خاطر بسپارید: «تنها کسی که باید او را راضی و خوشحال نگه دارید، خودتان هستید.» عمل کردن به این موضوع، ممکن است در ابتدا باعث ناراحتی شما شود، اما هر چقدر در این راه پیشروی کنید، برایتان آسان‌تر خواهد شد و به شما قدرت بیشتری می‌بخشد.

۲. بفهمید چه چیزی شما را خوشحال می کند

دراکر می‌گوید: وقتی خودتان را خوشحال می‌کنید، متوجه می‌شوید که شنیدن حرف‌های دلتان، زندگی در حقیقت و صادق بودن با خودتان، چه تفاوت بزرگی با روش قبلی زندگی‌تان دارد. یک قدم به عقب برگردید و فهرستی از تمام چیزهایی که شما را خوشحال می‌کند یا چیزهایی که احساس خاصی در مورد آن‌ها دارید، تهیه کنید. دفعه‌ی بعد که با تصمیم‌گیری درباره‌ی موضوعی مواجه شدید که باعث ناراحتی شما می‌شود، به این لیست رجوع کنید.


۳. نگران فکر مردم نباشید

یکی از ویژگی‌های رایج افراد مطیع و سلطه‌پذیر، نگرانی بیش از اندازه در مورد فکر و نظر مردم است. این موضوع باعث می‌شود که افکار واقعی خودشان را از ترس توهین به دیگران یا اشتباه بودن، بیان نکنند. سعی کنید به افکار و اعتقادات خود اعتماد داشته باشید و بپذیرید که اختلاف نظر همیشه وجود دارد.

شری کمبل می‌گوید: یک راه گذر از سلطه‌پذیری این است که هرگز واقعیت خودتان را پنهان نکنید. برای این که به موفقیت برسید، باید یاد بگیرید که داشتن اختلاف، بخشی از این مسیر است. شما حق دارید که نظرات خود را بیان کنید.

۴. طب فشاری را امتحان کنید

در بیشتر مواقع، افراد مطیع به اندازه‌ای نگران راضی کردن دیگران و گرفتن تصمیم درست هستند، که در آن لحظه دچار استرس و اضطراب شدیدی می‌شوند. در این شرایط ضربه زدن به برخی از نقاط فشار، ممکن است به آرامش شما کمک کند.

دراکر می‌گوید: «این روش بسیار قدرتمند است؛ زیرا به شما این امکان را می‌دهد تا بسیار سریع، احساسات ناخواسته و الگوهای منفی‌تان را تغییر دهید. فقط کافی است با دو انگشت به نقاط مختلف مچ دست، دست، پیشانی و سایر اعضای بدن خود ضربه بزنید.» می‌توانید از سایت emofree.com محل نقاط فشار و چگونگی ضربه زدن به آن‌ها را یاد بگیرید.

۵. تکنیک تنفس قلبی را یاد بگیرید

اگر «نه» گفتن برایتان سخت است، با وجود این که می‌دانید باید این ترس و اضطراب را از خود جدا کنید، تکنیکی به نام تنفس قلبی «heart breathing» ممکن است راه نجاتی برای شما باشد تا بتوانید از حق خودتان دفاع کنید و پاسخ واقعی‌تان را بدهید. در هر جایی که هستید، بدن خود را ریلکس و روی دم و بازدم خود تمرکز کنید. اگر دستتان را روی قلب خود بگذارید،‌ ممکن است به آرامش بیشتر شما کمک کند. قلب خود را هنگام تپیدن تصور کنید و سپس به کسی یا چیزی که بدون قید و شرط دوست دارید، فکر کنید. دراکر معتقد است که این کار باعث رشد احساس امنیت و اطمینان شما می‌شود.

۶. دست از عذرخواهی کردن بردارید

افراد مطیع تمایل زیادی به عذرخواهی کردن دارند. دراکر می‌گوید: «عذرخواهی مداوم، وقتی که دلیلی برای عذرخواهی کردن ندارند، ناشی از نیاز آن‌ها به دلجویی و تسکین دادن است.» دفعه‌ی بعد که می‌خواهید عذرخواهی کنید، چند لحظه صبر کنید و ببینید که این کار را برای یک دلیل واقعی انجام ‌می‌‌دهید یا خیر. این کار برای گذر از سلطه‌پذیری و کاهش نیاز به راضی نگه داشتن دیگران، به شما کمک می‌کند.

۷. برای خودتان ارزش قائل شوید

اگر فکر می‌کنید کسی شما را دوست نخواهد داشت، مگر این که به گفته‌ی او عمل کنید، وقت آن است که این طرز فکر را کنار بگذارید. دراکر می‌گوید: «افراد مطیع و سلطه‌پذیر، فکر می‌کنند که راه دریافت عشق و علاقه، این است که همیشه مورد تایید دیگران باشند. آن‌ها برای به دست آوردن این تایید، هر کاری انجام می‌دهند.»

قبل از انتخاب کردن یا پاسخ دادن، از خود بپرسید: این خواسته‌ی من است یا آن‌ها؟ این تصمیم باعث خوشحالی من می‌شود یا مرا ناراحت می‌کند؟ برای گذر از سلطه‌پذیری و رسیدن به قاطعیت، لازم است که برای خود ارزش قائل شوید و کاری را انجام دهید که خودتان می‌خواهید.

۸. مثبت‌اندیشی را تمرین کنید

دراکر می‌گوید: «افراد مطیع در بیشتر مواقع از بیان خود و نظراتشان می‌ترسند؛ زیرا فکر می‌کنند که ممکن است حرف‌هایشان اشتباه باشد.» برای گذر از سلطه‌پذیری، روزانه مدت زمان کوتاهی به جمله‌های مثبت و تاکیدی فکر کنید. این جملات می‌توانند چیزهایی به سادگی «نظر تو مهم است»، «من خودم هستم» یا «من خوب هستم» باشد. این کار به افراد کمک می‌کند تا زمانی که دچار این ترس می‌شوند، بفهمند که حاضرند آن را رها کنند زیرا خودشان را پذیرفته‌اند.

۹. اتفاقات زندگی خود را بررسی کنید

وقتی که موفقیت، به دست آوردن تایید دیگران به هر قیمت باشد، افراد بسیار موفق و مطیع می‌توانند شبیه یکدیگر عمل کنند. در این شرایط اگر کنترل امور در دست شما نباشد،‌ باعث نابودی خودتان می‌شوید. صرف تمام انرژی خود برای جلب رضایت دیگران، نه تنها شما را از نظر ذهنی خسته و فرسوده می‌کند، بلکه باعث می‌شود به جنبه‌های دیگر زندگی‌تان نیز بی‌توجه شوید. به طور مداوم اتفاقات زندگی خود را بررسی کنید و از خودتان بپرسید در مورد هر کاری که انجام می‌دهید و هر چیزی که می‌گویید، چه احساسی دارید.منبع: