۰ نفر

در گفتگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

مسکن حمایتی تکرار مسکن تورم زای مهر / اقدام خطرناک دولت در بخش مسکن

۲۵ اسفند ۱۴۰۰، ۲۱:۳۳
کد خبر: 621387
مسکن حمایتی تکرار مسکن تورم زای مهر /  اقدام خطرناک دولت در بخش مسکن

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که سال آینده بانک ها باید ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت مسکن حمایتی وام بدهند. هرچند که دولت مدعی است این تسهیلات را بدون خلق پول پرداخت می کند و تجربه مسکن مهر تکرار نمی شود، اما کارشناسان این ادعای دولت را رد می کنند.

اقتصاد آنلاین-پریسا شاکری؛ هزینه ساخت مسکن حمایتی از جیب عموم مردم پرداخت می شود. این نکته ای است که کارشناسان اقتصادی به آن اشاره می کنند و معتقدند که دولت سیزدهم در شرایطی که تورم در سطوح بالایی قرار دارد با ساخت مسکن حمایتی ریسک سنگینی به جیب عموم مردم تحمیل می کند.

اخیرا پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی گزارش داد که رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است: سال آینده برای ۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابع بانکی مصوبه مجلس داریم. او با اشاره به اینکه طبق تازه‌ترین آمار بیش از ۵ میلیون نفر در سامانه ثمن (سامانه نهضت ملی مسکن) ثبت‌نام کردند، طرح نهضت ملی مسکن را فرصتی مناسب برای خانوارهای فاقد مسکن برای خانه‌دار شدن عنوان کرد و گفت که ثبت‌ نام برای مسکن حمایتی تا ۲۹ اسفند ادامه دارد.

حالا تکلیف بانک ها به پرداخت ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در شرایطی اتفاق می افتد که بانک های ایران روزگار بحرانی را پشت سر می گذارند و مشکلات شبکه بانکی به عنوان یکی از ابرچالش های اقتصاد ایران عنوان شده است.

بیت‌الله ستاریان، تحلیلگر اقتصادمسکن به اقتصادآنلاین می گوید که بدون شک تکلیف کردن بانک ها به پرداخت این حجم قابل توجه تسهیلات اثرات تورمی دارد. چنانکه این اتفاق برای مسکن مهر رخ داد و هزینه آن را عموم مردم با تورم پرداختند.

او تاکید می کند که دولت به جای ورود به ساخت و ساز و دخالت در بخش خصوصی مسکن بهتر است که سیاست گذاری ها را به سمتی ببرد که تورم کاهش داشته باشد و در این شرایط بخش خصوصی و مردم خودشان مصلحت خود را بهتر تشخیص می دهند و قادر به تنظیم بازار مسکن هستند.

این در حالی است که افشین پروین پور، کارشناس مسکن به اقتصاد آنلاین می گوید که بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برای ساخت مسکن حمایتی نباید منابع جدیدی خلق شود و ۲۰ درصد از منابع بانکی موجود به ساخت مسکن اختصاص داده می شود.

او تاکید می کند: بنابراین مسکن حمایتی تورم زا نخواهد بود و اگر دولت بتواند واحدهای مسکونی را ساخته و تحویل دهد از سال آینده قیمت مسکن کاهشی می شود.

کامران ندری، کارشناس بانکی اما ادعای تورم زا نبودن تسهیلات مسکن حمایتی را رد می کند و به اقتصاد آنلاین توضیح می دهد: حجم تسهیلاتی که دولت برای مسکن حمایتی در نظر گرفته است رقم بسیار بالایی است و امکان ندارد که پرداخت این حجم بالای تسهیلات آن هم با سود بسیار کمتر از نرخ تورم و با بازپرداخت ۱۰-۱۲ ساله تورم زا نباشد.

او ادامه می دهد: اگر دولت واقعا مدعی است که این تسهیلات بدون آثار تورمی پرداخت می شود باید شفاف کند که چگونه می خواهد این کار را انجام دهد؟ آیا می خواهد مطالبات شبکه بانکی از دولت را تسویه کند یا قرار است مطالبات شبکه بانکی از سایر بخش ها پرداخت شود و با پرداخت ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به منابع بانکی فشار وارد نشود؟ اگر بله که آن حرف دیگری است و البته بعید می دانم دولت بتواند با این سرعت بدهی سنگین خود را با بانک ها تسویه کند. اگر خیر که بدون شک تسهیلات تکلیفی که برای بانک ها سودآور نیست، اثر تورم زایی دارد و بانک ها برای جبران این زیان وارد فعالیت آسیب زای دیگری خواهند شد.

این کارشناس بانکی تاکید می کند: در حال حاضر نرخ تورم ۴۰-۵۰ درصد است و سود تسهیلات مسکن حمایتی حداکثر ۱۸ درصد است و دولت بانک ها را مجبور کرده که منابع خود را با سودی کمتر از نصف نرخ تورم در اختیار مسکن حمایتی قرار دهند و مدت زمان تسویه این تسهیلات ۱۰ تا ۱۲ سال است. ناگفته پیداست که بانک ناچار است بخش اعظمی از منابع خود را برای زمان طولانی و با زیان در اختیار بخش مسکن قرار دهد. طبیعی است که این مساله آثار خسارت باری بر منابع بانکی دارد.

ندری همچنین می گوید: بدون شک پرداخت تسهیلات مسکن حمایتی مانند مسکن مهر اثر تورمی دارد و جالب آنکه محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری وقت هم مدعی بود که ۴ میلیون خانه می سازد و مردم را خانه دار می کند و این اقدام او اثر تورمی ندارد اما زمان عمل دیدیم که نتیجه بسیار متفاوت از آب درآمد و نه مسکن دولتی ساخته شده در حد قشر بی خانمان و دهک اول و دوم ارزان از آب درآمد و نه این پروژه بزرگ مسکن دولتی بدون اثر تورمی به سرانجام رسید.