۰ نفر

کارشناس مسکن: برجام بر بازار مسکن بی تاثیر است

۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۱۹
کد خبر: 618367
کارشناس مسکن: برجام بر بازار مسکن بی تاثیر است

کارشناس مسکن با اشاره به مذاکرات برجام و تاثیر آن بر بازارهای اقتصادی گفت: موضوع برجام ارتباط تاثیرگذاری با بازار مسکن ندارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، فرشید پورحاجت  در خصوص بازار مسکن، اظهار کرد: طی ماه‌های اخیر بر خلاف سال‌های قبل به بازار مسکن شوک وارد نشده است.

وی ادامه داد: اکثر تقاضاهای موجود در بازار مصرفی است و مردم منتظرند ببینند چه اتفاقی در حوزه سیاست خارجی می‌افتد.

وی با یادآوری این‌که برای تقویت قدرت خرید مردم ۲ ابزار حقوق و دستمزد یا افزایش تسهیلات بانکی وجود دارد، تصریح کرد: در زمان حاضر جلسات برای تعیین میزان افزایش دستمزدها در حال انجام است. از سوی دیگر نیز سقف وام مسکن باید افزایش یابد.

وی با بیان این‌که شوربختانه تسهیلات بانکی در مسیر ناکارآمدی قرار دارد، افزود: علی‌رغم این‌که دولت و مجلس برای به سرانجام رساندن بازار مسکن تلاش‌های خوبی انجام داده‌اند، اما تسهیلات این بخش به‌صورت مناسب در دسترس مردم قرار ندارد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان بیان کرد: الان برای دریافت وام خرید مسکن مردم باید حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کنند که این مسئله یک مانع جدی برای استفاده از تسهیلات مسکن است.

پورحاجت با اشاره به این‌که معاملات بهمن و اسفندماه امسال متاثر از موارد ذکر شده بوده است در پاسخ به این پرسش که آیا اساسا با احیای احتمالی برجام اتفاقی در بازار مسکن روی می‌دهد، اضافه کرد: یکبار تجربه برجام را در سال ۹۴ داشتیم؛ در آن زمان بازار مسکن در رکود بود و با امضای برجام قیمت مسکن نه افزایش یافت و نه کاهش. واقعیت آن است که این بخش همواره مسیر خودش را متمادی طی کرده و توجهی به اتفاقاتی مانند برجام ندارد.

وی با تاکید بر این‌که کاهش قیمت مسکن با احیای برجام بسیار بعید است، گفت: مسکن یک کالای تولیدی است که نهاده‌های تاثیرگذار در آن همواره در حال گران شدن بوده است. از سوی دیگر مالکیت اکثر واحدهای مسکونی کشور در دست مردم است و آنها به همین راحتی قیمت‌ را کاهش نمی‌دهند.

وی بیان کرد: شاید در قیمت املاک لوکس شاهد کاهش قیمت باشیم اما در بخش مصرفی امیدی به کاهش قیمت نیست.