۰ نفر

مسافرت کرونا با خودروهای شخصی متخلفان

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰:۴۶
کد خبر: 525069
مسافرت کرونا با خودروهای شخصی متخلفان

در این روزها که شیوع ویروس کرونا وارد فاز جدیدی شده و ایران دوباره شاهد اخبار تلخ فوت چند صد نفری مبتلایان به این بیماری در روزهای گذشته شده است، به نظر می‌رسد برخی هنوز برایشان انتقال کرونا اهمیتی ندارد و به ممنوعیت‌ها و جریمه‌ها هم توجهی ندارند چرا که با خودروهای شخصی‌شان به مسافرت می‌روند که می‌توان آن را از نگرانی مسئولان و پلاک‌های غیر بومی مشاهده شده در شهرهای مختلف به وضوح دید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، از همان روزهای نخست سال جاری و با آغاز شدن سفرهای نوروزی هشدارهای مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا در کشور آغاز شد اما جاده‌های کشور باز بود و مردم زیادی در این ایام تعطیل به مسافرت رفتند و روز به به روز بر آمار مبتلایان و جانباختگان کرونایی در ایران افزوده شد. تا جایی که تعداد فوتی‌های کرونا که در سال گذشت به کمتر از ۶۰ مورد در روز رسیده بود در هفته‌های گذشته از ۵۰۰ نفر هم فراتر رفت.

البته از هفته دوم امسال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های تردد سختگیرانه‌ای در کشور تصویب شد و کسی نباید از شهر قرمز و نارنجی برای سفر خارج می‌شد. این در حالی بود که ایرج حریرچی - معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- هفته پیش به این مساله نگران کننده اشاره کرد که «همین امروز ۵۱ هزار نفر از کسانی که برگه دستشان است و کرونا مثبت هستند قرنطینه شان را به فواصل چندین کیلومتری و حتی مسافرت شکسته‌اند.»

در پی طرح این اظهارات، سوالی به وجود آمد که این سفرها چگون انجام شده است و مردم و مخصوصا بیماران کرونایی چگونه توانسته‌اند قرنطینه‌شان را به فواصل چندین کیلومتری بشکنند و با چه وسیله نقلیه سفر کرده‌اند مگر نه اینکه از هفته دوم فروردین ماه تا امروز شهرهای قرمز و نارنجی که روز به روز بر تعداشان نیز افزوده شده، مشمول ممنوعیت تردد و ورود و خروج برای خودروهای بومی و غیر بومی و جریمه‌های ۵۰۰ هزار تومانی تا یک میلیون تومانی برای متخلفان شده است. پس این مسافران کرونایی متخلف چگونه سفر کرده‌اند.

برای دریافت پاسخ به این سوال به سراغ مسئولان حمل‌ونقل در بخش‌های مختلف هوایی، ریلی و جاده‌ای رفتیم که همه آن‌ها بر این نکته تاکید کردند که سامانه ماسک از سال گذشته در سیستم‌های بلیت‌فروشی آن‌ها فعال شده و اگر مسافری تست کرونایش مثبت شده باشد نمی‌تواند بلیت تهیه کند و از مسافرت او جلوگیری به عمل خواهد آمد.

محمد حسن ذی بخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی در این باره گفت: در تمام سفرهای داخلی و خارجی هوایی سامانه ماسک فعال بوده و به هیچ یک از مسافرانی که تست کرونای آنها مثبت شده باشد بلیت هواپیما نمی فروشیم.

سعید رسولی – مدیر عامل شرکت راه‌آهن – نیز اظهار کرد: از ابتدای راه‌اندازی سامانه ماسک تاکنون این سامانه در همه بخش‌های حمل و نقل ریلی فعال است و در زمان خرید بلیت و انجام سفر ریلی کد ملی مسافر در سامانه ماسک چک شده و اگر تست کرونای این مسافر مثبت شده باشد به او بلیتی فروخته نخواهد شد.

در آخرین اظهارات صورت گرفته داریوش باقر جوان- مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بر این موضع تاکید کرد که مسافران کرونایی اجازه سفر با وسایل حمل و نقل عمومی جاده‌ای مانند اتوبوس، مینی‌بوس و سواری‌های کرایه پلاک عمومی را ندارند و ماهانه به طور متوسط از مسافرت بیش از هزار بیمار کرونایی که تست کرونای آن‌ها مثبت شده و از زمان قرنطینه‌شان نگذشته است، جلوگیری می‌شود.

بنابراین تنها راهی که برای این ۵۱ هزار نفر کرونایی مورد اشاره حریرچی باقی می‌ماند سفر با وسایل حمل و نقل شخصی است که اتفاقا اخیرا آمار نگران‌کننده‌ای از آن منتشر شد.

چرا که براساس آخرین گزارش منتشر شده از مرکز مدیریت راه‌های کشور درباره تحلیل وضعیت تردد، در بازه زمانی سوم تا نهم اردیبهشت ماه، متوسط تردد روزانه بین استانی به یک میلیون و ۴۵۵ هزار و ۸۵۱ وسیله نقلیه رسیده است که گرچه این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد کاهش را نشان می‌دهد، اما ترددهای بین استانی نسبت به هفته گذشته یعنی ۲۷ فروردین ماه تا دوم اردیبهشت ماه چهار درصد افزایش یافته است.

با این شرایط به نظر می رسد ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های تردد به درستی اجرا نمی‌شود یا آن که جرائم در نظر گرفته شده برای تخلف‌های این چنینی آنقدر نیست که مردم از سفرهای خود در ایام کرونایی صرف نظر کنند، چرا که آمار تخلیه وسائل نقلیه در تهران و البرز نشان می‌دهد که در بازه زمانی ۳۱ فروردین ماه تا نهم اردیبهشت ماه بیشترین تخلیه صورت گرفته در هشتم اردیبهشت ماه یعنی چهارشنبه هفته گذشته صورت گرفته که بالغ بر ۶۹ هزار و۶۰۰ وسیله نقلیه بوده است و این خودروها غالبا در استان‌های قم، قزوین، مازندران، مرکزی و اصفهان مشاهده شدند.

همچنین آمارهای استخراج‌شده از دوربین‌های ثبت پلاک مرکز مدیریت راه‌های کشور نشان‌می‌دهد که در این ایام انباشت وسائل نقلیه غیربومی در استان‌های مازندران و گیلان در همین بازه زمانی رو به افزایش بوده و  بیشترین خودروهای غیر بومی مشاهده شده در استان مازندران مربوط به استان‌های تهران و البرز، گلستان، خراسان رضوی، اصفهان و گیلان و بیشترین خودروهای غیربومی مشاهده شده در گیلان مربوط به استان‌های تهران و البرز، مازندران، قزوین، اردبیل و اصفهان بوده است.

حالا سوال اینجاست که اساسا آیا از سفر مردم با وسایل نقلیه شخصی در این ایام جلوگیری می‌شود و مانند آذر ماه آن‌ها به شهرهای خود بازگردانده می‌شوند؟ آیا رانندگان و مسافران متخلف جریمه می‌شوند و اگر جواب مثبت است آیا این مبالغ که قرار بود بازدارندگی برای سفرهای این چنینی و انتقال کرونا از شهری به شهر دیگر ایجاد کند، افزایش خواهد یافت یا آنکه همچنان شاهد مسافرت ویروس کرونا با مسافران متخلفی خواهیم بود که وضعیت کشور را روز به روز بغرنج‌تر می‌کنند؟