۰ نفر

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

توسعه شهرک‌های مسکونی اطراف کلانشهرها

۱۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۳۷
کد خبر: 516587
توسعه شهرک‌های مسکونی اطراف کلانشهرها

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه جدید مجموعه شرکت عمران علاوه بر توسعه نسل نوین شهرهای جدید، توسعه شهرک‌ها پیرامون شهرها و قطب‌های کارکردی و فعالیتی خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حبیب‌اله طاهرخانی اظهار کرد: توسعه شهرک‌ها محور جدیدی در فعالیت‌های مجموعه شرکت عمران است. این برنامه برای پاسخگویی به نیاز سکونتی در محدوده کلان‌شهرها (بامحدویت توسعه درونی) قطب‌های کارکردی به ویژه صنعتی و معدنی که با بیشترین فشار برای اسکان روبه‌رو هستند، هدف‌گذاری شده است.

وی افزود: سال ۱۴۰۰ مقطعی ویژه برای مجموعه شهرهای جدید خواهد بود؛ چراکه ما باید فعالیت‌های آغاز شده در حوزه ارتقای کیفیت زندگی ساکنان را تداوم بدهیم و برنامه‌ها را با مسئولیت‌پذیری و تلاش تمامی همکاران در ستاد و مجموعه شهرهای جدید به اتمام برسانیم.

طاهرخانی گفت: احداث زیرساخت‌های اجتماعی و خدمات انتفاعی همچون فضاهای ورزشی، فرهنگی و مذهبی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، توسعه زیرساخت‌های شهری، محوطه‌سازی و آماده‌سازی مناسب، توسعه فضاهای سبز و توسعه فضاهای درمانی جزو اولویت‌های ما در سال ۱۴۰۰ خواهد بود که باید با شدت بیشتری آنها را پیگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه یکی از دستور کارهای ویژه ما در سال جاری، پیگیری جدی پروژه‌های ریلی و جاده‌ای میان شهرهای جدید و شهرهای مادر است تاکید کرد: در این زمینه بهره‌برداری از پروژه مترو اصفهان - بهارستان که در جمعیت‌پذیری، ارتقای کیفیت زندگی و تسهیل دسترسی این شهر نقش بسزایی ایفا خواهد کرد، در اولویت قرار دارد. تکمیل عملیات زیرسازی وروسازی پروژه‌ قطار برقی مشهد - گلبهار و بزرگراه ابوعلی سینا صدرا، پیشرفت مناسب پروژه‌های ریلی اصفهان - فولادشهر و مجلسی و بزرگراه قره‌پیری صدرا و نیز آغاز عملیات اجرایی قطار برقی تهران - پردیس از دیگر اولویت‌های مجموعه شرکت عمران شهرهای جدید در این زمینه است.

طاهرخانی با بیان اینکه پروژه‌های زیرساختی و خدماتی بسیاری در مجموعه شهرهای جدید وجود دارد که باید به نتیجه برسد، گفت: ضروری است در معدود شهرهایی که بخشی از پروژه‌های مسکن مهر همچنان باقی مانده شرایط زندگی مناسبی را برای ساکنینی که به ما اعتماد کرده و این مناطق را برای سکونتشان برگزیدند فراهم کنیم. احداث خدمات اجتماعی و عمومی همچون فضاهای ورزشی، فرهنگی و مذهبی، توسعه زیرساخت‌های شهری، محوطه‌سازی و آماده‌سازی مناسب، توسعه فضاهای سبز، و توسعه فضاهای درمانی جزو اولویت‌های ما در سال ۱۴۰۰ خواهد بود که باید با شدت بیشتری آنها را پیگیری کنیم. استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در قالب سرمایه‌گذاری به خصوص در توسعه همزمان زیرساخت‌های اجتماعی و خدمات انتفاعی، الگوی مورد توجه ما در تحقق این امر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ برای تاریخ شهرهای جدید مقطع ویژه‌ای است؛ چراکه این شهرها از سوی هموطنان مورد اقبال قرار گرفته‌اند. رشد جمعیتی شهرهای جدید به طور متوسط بیش از ٦برابر متوسط رشد جمعیت شهری وکلان شهرهای پیرامون است.ما باید قدر این فرصت را بدانیم و با سرمایه‌گذاری گسترده‌تر و تلاش بیشتر در حوزه‌های گوناگون، سالی ویژه را در تاریخ این شهرها وکیفیت زندگی درانها رقم بزنیم.

به گفته طاهرخانی، توسعه شهرک‌ها از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، مقام عالی وزارت و مجموعه دولت مورد تأیید قرار گرفته است. در سال جدید روند احداث و آغاز عملیات اجرایی شهرک‌های جانمایی باید مورد پیگیری بیشتر قرار گرفته و موارد جدید نیز در دستور کار قرار گیرند تا در نهایت چشم انداز روشنی برای مردم و ساکنین این مناطق از نقطه نظر رویکرد فعالانه دولت برای پاسخگویی به نیاز مسکن ایجاد شود.