۰ نفر

مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند؛

پیشرفت ۲۵درصدی مسکن مهر

۲۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۱۵
کد خبر: 513001
پیشرفت ۲۵درصدی مسکن مهر

مسئولان وزارت راه و شهرسازی، پیشرفت پروژه اقدام ملی مسکن را حدود ۲۵درصد اعلام کرده و قول داده‌اند که در نیمه اول سال۱۴۰۰ ماهانه ۲۰هزار واحد افتتاح شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پروژه اقدام ملی مسکن که از شهریورماه ۱۳۹۸ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شده از طریق دو متولی مستقیم شامل شرکت عمران شهرهای جدید و ادارات کل راه و شهرسازی استانها و همچنین دو کارگزار شامل بنیاد مسکن و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اجرا می شود.

ساخت ۲۰۰ هزار واحد بر عهده شرکت عمران شهرهای جدید، ۱۳۸ هزار واحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر بر عهده بنیاد مسکن، ۱۰۰ هزار واحد بر عهده ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و ۱۴۵ هزار واحد در بافتهای فرسوده بر عهده شرکت بازآفرینی شهری است. اجرای این پروژه ها در قالبهای مختلفی از جمله ساخت مستقیم توسط دولت، مشارکت، واگذاری زمین به متقاضیان و تفاهمنامه با دستگاههای دولتی پیش می رود.

آبان ماه امسال اولین واحدها به تعداد ۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد افتتاح شده و تا کنون افتتاح رسمی صورت نگرفته است. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، امروز اعلام کرد که در حال حاضر ۹ هزار واحد آماده است که به فرمان رییس جمهور فروردین ۱۴۰۰ با تکمیل تعدادی دیگر ۲۰ هزار واحد افتتاح خواهد شد و تا شهریورماه ماهانه ۲۰ هزار واحد به بهره برداری می رسد.

پروانه اصلانی، پیشرفت کلی پروژه های مسکن ملی حدود ۲۵ درصد عنوان کرده است.

روز گذشته نیز محمد اسلامی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ در بازدید از پروژه ۲۰۰۰ واحدی مسکن ملی تهرانسر که با پیشرفت ۳۰ درصد در حال اجرا است گفت: در استان تهران ۲۰۰ هزار واحد مسکن ملی در قالب پروژه های مشارکتی در دستور کار قرار دارد که قراردادهایشان منعقد شده است.

به گفته اسلامی، عدم همکاری شهرداری مشکل عمده اجرای طرح اقدام ملی مسکن است که امید است با تغییراتی که در شهرداری منطقه ایجاد شده شاهد سرعت دادن به پروژه‌های مسکن ملی در کلانشهر تهران باشیم وعقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

وی توضیح داد: از سال آینده و به ویژه اردیبهشت، پروژه‌های متعدد طرح اقدام ملی مسکن در هر سه نوع واگذاری گروهی زمین در شهرهای کوچک، مجتمع‌سازی در شهرهای متوسط  و بزرگ و پروژه‌های مشارکتی افتتاح می‌شود.

اسلامی در خصوص مسکن مهر نیز با اعلام اینکه بخش عمده واحدهای مسکونی مهر به اتمام رسیده است، گفت: در مجموع ۳۹ هزار واحد مسکن ملی در کشور باقیمانده است که بخشی از آنها دارای پرونده حقوقی هستند و مشکلات آنها در مراجع قضایی در دست بررسی قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای اتمام مسکن مهر شهرهای پرند، پردیس و هشتگرد در ۲ سال گذشته ۴هزار میلیارد تومان هزینه شد. در ماه‌های آتی و قبل از دولت تمامی واحدهای مسکن مهر تحویل می‌شود.

بنابراین گزارش، متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن که نسبت به واریز وجه اقدام کرده اند به پروژه های تعریف شده متصل و از طریق پیامک به آنها اطلاع رسانی شده است؛ این افراد می توانند وضعیت تخصیص پروژه خود را در سامانه اقدام ملی به نشانی tem.mrud.ir  مشاهده کنند.

مسکن ملی در یک نگاه

شهریوماه ۱۳۹۸ طرح اقدام ملی مسکن  با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد  و ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۸ ثبت نام از متقاضیان در چهار استان آغاز و سپس به دیگر استانها تسری پیدا کرد. برای این پروژه ۴۰۰ هزار واحد تعریف شد که در دور اول و دوم نام نویسی ۱.۶میلیون نفر از طریق سایت tem.mrud.ir و پیامک ثبت نام کردند که ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. اولین واحدها به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان ماه ۱۳۹۹ به دستور رییس جمهور  افتتاح شد.  این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان ۱۳۹۹ به متری ۲.۷ میلیون تومان می‌رسد که البته با توجه به کیفیت سازه ها در مناطق مختلف، قیمت‌ها متفاوت خواهد بود. ثبت نام مراحل اول، دوم و سوم به پایان رسیده است. فرصت ثبت نام در مرحله سوم از ۱۸ دی ماه ۱۳۹۹ آغاز شد و پنجشنبه (۲۵ دی ماه) به اتمام رسید. در صورت خالی شدن ظرفیت یا تامین زمین، امکان ثبت نام مجدد وجود دارد.