۰ نفر

فوت و فن نگهداری خانه‌های خالی از سکنه

۱۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۱۵
کد خبر: 509944
فوت و فن نگهداری خانه‌های خالی از سکنه

دلایل زیادی برای خالی بودن یک ملک در مدت زمان طولانی وجود دارد. ممکن است مالک قصد فروش یا بازسازی خانه را داشته باشد. همچنین احتمال دارد، فردی برای طولانی مدت به مسافرت رفته و واحد مسکونی خالی از سکنه بماند. اما خالی گذاشتن خانه بدون انجام نکات ایمنی، ریسک بالایی دارد. بسیاری از مردم از طریق سایت divar.ir اقدام به اجاره ویلا یا خانه در شهر دیگری می‌کنند. از این رو ممکن است برای طولانی مدت منزلشان خالی بماند. از طرفی ملک‌های خالی از سکنه در معرض خطرهایی مانند دزدی و یا آتش‌سوزی هستند. البته می‌توان با رعایت نکاتی در چنین مواقعی از احتمال وقوع خطر کاست. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که خانه‌تان به هر دلیل برای مدتی خالی مانده، مطالعهٔ این مطلب به دردتان می‌خورد.

در و پنجره‌ای بدون قفل نماند

قبل از هر چیز مطمئن شوید که همه پنجره‌ها و درهای خانه را قفل کرده‌اید. اگرچه این کار به نظر ساده می‌رسد؛ اما فراموش کردن بررسی قفل‌های خانه در موقعیت‌هایی که افراد عجله دارند، بسیار اتفاق می‌افتد. توجه داشته باشید که بررسی مجدد قفل‌ها نباید در انتهای فهرست کارهایتان قرار بگیرد. چرا که این مسئله یکی از مهمترین اقداماتی است که برای محافظت از خانه‌هایی که برای مدت طولانی، خالی از سکنه می‌مانند، می‌توان انجام داد. همچنین درهایی در بعضی از ساختمان‌ها هستند که دو لنگه‌اند، پس به یک قفل نباید اکتفا کرد. برای اطمینان بیشتر از درهای ضدسرقت استفاده کنید.

به فرد مورد اعتماد خود یک کلید اضافی بدهید

اگر خانه‌ یا ویلایتان برای مدت طولانی خالی می‌ماند، بهترین کار دادن یک کلید به فرد مورد اعتماد است. این فرد مورد اعتماد بهتر است در نزدیکی خانه یا ویلایتان سکونت داشته باشد. در این صورت با بروز مشکل احتمالی، همسایه یا فرد مورد اعتمادتان می‌تواند به سرعت خود را به آنجا برساند. در این شرایط می‌توانید هرچندوقت یک‌بار شرح حالی از وضعیت خانه از او بگیرید. همچنین اگر گل و گیاهی در خانه دارید با این کار و با وجود همسایهٔ دلسوز سالم می‌مانند. از قرار دادن کلید زاپاس، زیر جاکفشی یا در خانه خودداری کنید.

اشیای قیمتی را از خانه خارج کنید

مسافرت‌های طولانی به هر دلیل ممکن است، رخ دهد. بسیاری از مردم در دوران کرونا تنها برای مدت کوتاهی به شهر مادری یا وطن خود سفر کرده‌اند و با بروز قرنطینه در آن شهر ماندگار شده‌اند. پس بهتر است قبل از هرگونه مسافرت و یا جابه‌جایی، اشیای قیمتی مانند طلا، جواهر و پول را از خانه خود خارج کرده و در بانک یا صندوق امانات نگه دارید. همچنین خوب است وسایل ارزشمندی مانند فرش‌‌های قیمتی، وسایل الکترونیکی و یا آثار هنری باارزش را از منزل خود به محل سکونت کنونی، انتقال دهید. امکان دارد با توجه به توصیه‌های گفته شده، دزدی از خانه خالی از سکنه رخ دهد. پس لازم است قبل از خروج، فهرستی کامل از مشخصات تمام اموال خود تهیه کنید که در صورت سرقت، امکان پیگیری ارائه به پلیس را داشته باشید.

گاز را خاموش کنید

بسیاری از اتفاقات مانند آتش‌سوزی، به دلیل یک لحظه سهل‌انگاری رخ می‌دهند. آتش‌سوزی خانه‌ها یکی از بدترین حوادث است. حال در نظر بگیرید که مدتی به هر دلیلی خانه خالی از سکونت بماند، پس احتمال وقوع چنین اتفاقاتی بالاتر می‌رود. از این رو قبل از خروج از خانه هرگونه شعله‌ای را در خانه خاموش کنید. برای پیشگیری از بروز آتش‌سوزی، سیستم‌های هشداردهندهٔ دود نصب کنید. چرا که در صورت یک لحظه سهل‌انگاری، علاوه بر منزل شما ممکن است آتش به طبقات دیگر  و خانه‌های اطراف نیز کشیده شود.

دزدها را تحریک نکنید

قدیم‌ترها می‌گفتند یکی از چراغ‌های خانه را همیشه روشن بگذارید. اما این کار درستی نیست. چرا که مدام روشن بودن خانه، برای افرادی که خانه را تحت نظر قرار داده‌اند، غیرعادی به نظر می‌‌رسد. همچنین روشن بودن چراغ‌ها و یا تلویزیون از میزان حساسیت همسایه‌ها برای گوش به زنگ بودن، می‌کاهد. بهترین کار بی‌سروصدا خارج شدن از خانه است. باید خیلی آرام و بی‌سروصدا از خانه خارج شوید تا توجه افراد غریبه یا رهگذران را به خود جلب نکنید.  

با رعایت این اصول احتمال بروز خطر برای خانه‌ٔ خالی یا ویلایتان به حداقل می‌رسد و خیال آسوده‌تری خواهید داشت.